جان دوباره در کالبد اتوبوس‌های کهنه اصفهان

در سال‌های اخیر که افزایش قیمت اتوبوس‌ها سرسام آور شده و روند نوسازی ناوگان را کند کرده است، شهرداری اصفهان ترجیح داده با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده جانی تازه به آن بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میانگین عمر اتوبوس‌ها ۷ تا ۱۰ سال برآورد می‌شود. استانداردهای جهانی رقمی پایین‌تر و حتی تا ۵ سال را عمر مفید این ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان می‌کند. اما در شرایطی که مجموعه مدیریت شهری با محدودیت منابع مالی، تحریم‌ها و وضعیت سخت اقتصادی مواجه است، تنها راهکار "بازسازی اتوبوس‌های فرسوده" در ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خرید اتوبوس است. بنا بر گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بازسازی اتوبوس‌های شهری ۵ سال دیگر نیز به عمر این ناوگان اضافه می‌شود البته بیشتر آسیب این دستگاه‌ها بعد از رده خارج شدن شان تأثیر بر محیط زیست و دودزا بودن آنهاست که با بازسازی دوباره اتوبوس‌ها تا حدی این مورد حل و فصل خواهد شد.

برای اطلاع از چگونگی روند بازسازی اتوبوس‌های فرسوده شهر با عباس روحانی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

از روند بازسازی اتوبوس‌های فرسوده برایمان بگویید که در شرایط فعلی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی ملتهبی که کشورمان تجربه می‌کند، یکی از کارهای خوب شرکت اتوبوسرانی بوده است

عمر مفید یک دستگاه اتوبوس حدود ۱۰ سال است و طی این مدت باید یک مرتبه بازسازی سطحی شده و بعد از گذشت ۱۰ سال از رده خارج شود، در حال حاضر به دلیل آثار تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی که بر سازمان‌ها حاکم شده است عمر ناوگان اتوبوسرانی به بیش از ۱۰ سال افزایش یافته است. متأسفانه اتوبوس‌های جدیدی هم وجود ندارد که جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود، بنابراین به واسطه بازسازی این دستگاه‌ها، عمر مفید آنها را افزایش داده‌ایم. با این نوع بازسازی ۵ سال دیگر به عمر این ناوگان اضافه می‌شود.

هدف شرکت واحد اتوبوسرانی در سال اخیر بازسازی حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس بود که تحت قرارداد با شرکت‌های مورد نظر قرار گرفت اما تا پایان سال ۹۹ حدود ۷۹ دستگاه برای بازسازی تحویل داده شده و قرار است طی ماه‌های آینده بقیه دستگاه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

فرآیند جوان‌سازی ناوگان به چه صورتی انجام شده است؟

به دو صورت می‌توانستیم در این مورد اقدام کنیم. اولین مورد اضافه کردن دستگاه‌های جدید است و تا جایی که شهرداری و شرکت اتوبوسرانی توان مالی داشته، این مهم انجام شده است؛ در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری و ۸۰ دستگاه آن به ناوگان اضافه شده است. ۲۰ دستگاه دیگر نیز در سال جدید به ناوگان اضافه خواهد شد؛ اما قرار است با انعقاد قراردادهایی با شرکت‌ها این تعداد را افزایش دهیم. راه دیگر نیز بازسازی دستگاه‌ها بوده که از بین حدود هزار اتوبوسی که در سطح شهر فعالیت می‌کند دستگاه‌های نیازمند این طرح شناسایی و بازسازی آنها در دستور کار قرار گرفته است. از بین تعداد کل دستگاه‌هایی که به آن اشاره کردم حدود ۲۵۰ دستگاه عمر مفید زیر ۱۰ سال دارند و نیاز به بازسازی نداشته‌اند. البته فرآیند بازسازی نیز دارای سطوح مختلف و تعریف شده است.

بازسازی اتوبوس‌ها در چند سطح انجام می‌شود؟

همه اتوبوس‌ها به یک صورت بازسازی نمی‌شوند، برخی دستگاه‌ها نیازمند این است که تمام اتاق، سیستم موتور و گیربکس آن بازسازی شود، درواقع حدود ۹۰ درصد دستگاه‌های مذکور بازسازی می‌شوند در صورتی که برخی اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی دارد. در اصل بازسازی در سه سطح انجام می‌شود که از سوی شرکت اتوبوسرانی پیش بینی‌های خوبی شده است.

برای بازسازی اتوبوس‌ها با چند نوع شرکت قرارداد منعقد شده است، در درجه اول شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌ها که در این راستا به ما کمک می‌کنند که یکی از شرکت‌ها در این زمینه با ما به توافق رسیده است تا اتوبوس‌های تولیدی خودشان را مورد بازسازی قرار دهد.

بخش دیگری از بازسازی اتوبوس‌ها توسط پیمانکاران انجام می‌شود، خوشبختانه در شهر اصفهان کارخانه‌های ساخت اتوبوس در دسترس است و می‌توانند در این زمینه کمک حال شهرداری باشند همچنین دو مرکز بازسازی در حومه اصفهان قرار است کمک‌های بیشتری به ما بدهند. گفتنی است مجموعه‌های فنی نیز می‌توانند در سطوحی از بازسازی‌ها به شرکت اتوبوسرانی تسهیلات ارائه دهند.

با فرآیند بازسازی در جهت کاهش آلودگی هوا نیز قدم‌هایی برداشته شده است؟

میزان و آمار دقیقی در این خصوص اندازه‌گیری نشده است چرا که فرآیند بازسازی همچنان در دست اقدام است، اما نکته حائز اهمیت این بوده که در فرآیند بازسازی سیستم احتراق و سوخت‌رسانی تمامی دستگاه‌ها نوسازی می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم که از این نظر بحث دودزایی اتوبوس‌ها برطرف شده و مشکلی وجود ندارد.

شیوع اپیدمی کرونا در کشورمان چه میزان در استفاده مردم شهر از ناوگان حمل و نقل عمومی تأثیرگذار بوده است؟

این ویروس همه جامعه را تحت‌الشعاع قرار داد و حمل و نقل عمومی از این قضیه مستثنی نیست، از نظر مالی زیان هنگفتی شامل شرکت اتوبوسرانی شد به این دلیل که ریزش بسیار زیاد مسافر را شاهد بودیم و طبق آمار و ارقام، ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار مسافر روزانه به ۵۰ هزار نفر رسید، اما در همین زمینه اقدامات ضد کرونایی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم از سوی شرکت انجام شده که می‌توانم به ثابت نگه داشتن تعداد اتوبوس‌ها اشاره کنم تا فاصله گذاری‌های اجتماعی بتواند با تمام موارد رعایت شده و تراکم مسافر داخل اتوبوس‌ها افزایش نداشته باشد.

چه اقدامات ضد کرونایی از سوی شرکت انجام شد؟

در اصل بر اساس مصوبات دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونای استان، برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود. ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها و سطوح مرتباً انجام شده و از ابتدای این اپیدمی تا به حال این امر تداوم داشته است. در بحث آموزش رانندگان، پرسنل و ناظران نیز اقداماتی شده و اصول تدوین شده به آنان منتقل شده است. البته این مورد بیشتر به میزان رعایت مردم نیز بر می‌گردد چرا که شاهد گزارش‌هایی هستیم که با گذشت بیش از یک سال از این اپیدمی برخی مسافران بدون ماسک قصد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس‌ها را دارند که از سوی رانندگان مورد تذکر قرار گرفته می‌شوند. البته در این خصوص بازدیدهای میدانی و نظارت‌های خوبی از سوی شرکت اتوبوسرانی و به صورت مداوم انجام می‌گیرد.

آیا آماری از ابتلای رانندگان اتوبوس‌های سطح شهر به کووید ۱۹ در اختیار دارید؟

آمار دقیقی ندارم، اما از بین پرسنل ۲ تا ۳ هزار نفره شرکت اتوبوسرانی حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

آیا در ماه مبارک رمضان برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی دچار تغییراتی خواهد شد؟

در این ماه پیک زمان مغرب مطمئناً بالاتر خواهد بود و مانند هرسال ناوگان تقویت شده است، امیدوارم که با توجه به شیوع کرونا تراکم زیادی را در اتوبوس‌ها شاهد نباشیم اما همانطور که گفته شد تعداد اتوبوس‌ها در زمان‌های پیک بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این در طول سال پیک‌های شناسایی شده‌ای داریم که متناسب با آن برنامه‌ریزی می شود به طور مثال در روزهای منتهی به پایان هر هفته اتوبوس‌های سمت باغ رضوان تقویت خواهند شد و در این زمینه برنامه‌ریزی با انعطاف پذیری مناسبی لحاظ خواهد شد.

برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی در سال جدید چیست و چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟

مطمئناً بازسازی دستگاه‌ها به تعداد بیشتر در دستور کار است همچنین خرید اتوبوس‌های جدید که به آن اشاره کردم در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت.

با توجه به این که در پایتخت ناوگان اتوبوسرانی ویژه بانوان راه اندازی می‌شود آیا در شهر اصفهان این قبیل برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود؟

اتوبوس دانش آموزی، دانشجویی و بانوان موضوعاتی هستند که مطرح شده‌اند، اما در حال حاضر امکان عملیاتی شدن صد درصدی آنها وجود ندارد. در خصوص راه‌اندازی اتوبوس‌های دانش آموزی و دانشجویی شاید بتوان در زمان مقتضی اقداماتی را انجام داد، اما موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که سرویس‌های داخل شهر می‌توانند بر اساس شرایط دست به چنین اقدامی بزنند، به طور مثال اگر ایستگاهی با تعداد مسافر بالای آقا یا خانم وجود داشته باشد رانندگان می‌توانند دستگاه مذکور را مختص آنان کنند و تا جایی که امکان دارد جا به جایی بهتر مسافران فراهم باشد. در این راستا در طول روز پیک مسافران متفاوتی داریم، صبح‌ها مختص کارمندان بوده و ساعت‌های حدود ۱۰ صبح زنان خانه دار پیک مسافران ما هستند و نمی‌توان به طور اختصاصی برای مسافران سرویس در نظر گرفت، اما همانطور که اشاره شد می‌توان در خصوص این ایده اقداماتی را انجام داد.

کد خبر 487245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ک. IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    6 0
    چه فایده اتوبوس های 24متری دوم اصفهان که عوض نمیکنن کثیف.. اصلا خودویروس کرونا هستن توراخداعوض کنین