شورای نگهبان و وزارت کشور در برگزاری انتخاب هماهنگی خوبی دارند

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور هماهنگی خوبی برای برگزاری انتخابات دارند.

به گزارش ایمنا‬ به‬ نقل‬ از پایگاه اطلاع‌‬ رسانی شورای نگهبان‏، محمدحسن صادقی‌مقدم در همایش ویدئوکنفرانسی دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات، با تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک، ابراز امیدواری کرد بیماری کرونا هر چه زودتر از بین رود و به گونه‌ای شود که کشور کاملاً به سمت آبی شدن برود تا انتخابات پیش‌رو بدون نگرانی مردم برگزار شود.

وی با بیان اینکه وظایف قانونی که به عهده شورای نگهبان است در ستاد و استان‌ها با آمادگی کامل در حال اجراست، گفت: آخرین هیأت نظارتی هم که برای خارج از کشور باید تدارک می‌شد، انجام شد؛ بین ما و وزارت کشور هم همکاری خوبی در تأمین مقدمات انتخابات انجام شده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: برای انتخابات مجلس هم مقدمات کار در هیأت‌های اجرایی انجام شده است و نتایج هیأت نظارت نیز اعلام خواهد شد.

صادقی مقدم با اشاره به بررسی صلاحیت حدود ۱۶ هزار ثبت‌نام‌کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم، شرایطی به وجود آمد که باید در مدت بسیار کوتاه ۱۶ هزار پرونده بررسی می‌شد و شاید اشتباهی هم رخ داده باشد؛ لذا در بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم، اگر احیاناً حقی از کسی تضییع شده باشد باید حق او را برگردانیم و از او هم پوزش بطلبیم و به همین دلیل در بررسی صلاحیت‌ها همچون گذشته دقت کافی و لازم را انجام خواهیم داد.

وی درباره انتخابات دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان گفت: در مورد خبرگان هم امتحان برگزار شد که هرکس در آزمون کتبی قبول شود برای مصاحبه دعوت خواهد شد و پس از این مرحله نیز صلاحیت‌های عمومی بررسی خواهد شد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه از گوشه و کنار تقاضاها و پیشنهادهایی مبنی بر عقب انداختن میان‌دوره‌ای انتخابات خبرگان و میان‌دوره‌ای مجلس یا در یک روز برگزار نشدن ارائه می‌شود، گفت: به طور قطع تغییر در تاریخ انتخابات نیازمند تصمیمات قانونگذار است و شورای نگهبان نمی‌تواند این تغییرات را ایجاد کند ضمن اینکه طبیعتاً در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم.

سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان هم ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان از تلاش‌های مدیران و کارکنان این شورا در سطوح مختلف ستادی و استانی و شهرستانی جهت آغاز فرآیند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ تشکر کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات فرصتی است برای اینکه تغییری ایجاد شود، گفت: یکی از کارکردها و کارویژه‌های انتخابات ظرفیت‌سازی برای تغییرات در کشور است، به ویژه برای انتخابات ریاست جمهوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند «معنای انتخابات ریاست جمهوری این است که زمام بخش عمده‌ای از قدرت در کشور را به دست کسی یا کسانی می‌سپاریم»، لذا از این جهت انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه در ادبیات سیاسی دولت‌ها چندگونه هستند، افزود: دولت‌ها دارای شاخصه‌هایی هستند که به دولت قوی و ضعیف تقسیم می‌شوند. اگر دولتی توان انسجام‌بخشی بالایی داشته باشد، آن دولت، قوی است و اگر توان انسجام‌بخشی پایینی داشته باشد، آن دولت، ضعیف است.

ره‌پیک با اشاره به حوزه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی در کشور سه تا چهار برابر بودجه کشور است و از مشکلات بودجه رنج می‌بریم، یعنی انسجامی وجود ندارد؛ پول هست، امکانات هست، اما انسجامی نیست که در جهت اهداف کشور مصرف شود.

وی با بیان اینکه دولت قوی از قدرت قانونی و مشروع خود برای مقابله با نابسامانی‌ها و فساد استفاده می‌کند، اظهار کرد: اگر دولتی از قدرت مشروع و قانونی خود نتواند برای مقابله با فساد و مقابله با نابسامانی استفاده کند، این ضعف است؛ اما اگر از قدرت خود استفاده کند و اجازه ندهد فساد توسعه پیدا کند، این قوت دولت را نشان می‌دهد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: اگر نظارت، نظارت مستحکمی باشد، اعتماد مردم به انتخابات بیشتر خواهد بود. شورای نگهبان با توجه به وظیفه‌ای که در حوزه نظارت بر انتخابات دارد، نقش بسیار اساسی و مهمی هم از جهت ایجابی و هم جهت سلبی دارد؛ ایجابی یعنی همین کارهای نظارتی که در ایام انتخابات انجام می‌دهیم و در اجزای انتخابات تأثیر می‌گذاریم که در اعتمادسازی تأثیر بسیاری دارد و در بخش سلبی هم که اگر خدایی ناکرده کسی خواست در انتخابات اخلالی یا تهدیدی ایجاد کند، شورای نگهبان نقش مهمی در مقابله دارد، مانند اتفاق و فتنه سال ۸۸.

کد خبر 487135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.