خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی

مضرات روغن‌های جامد در شیرینی‌ها، رژیم غذایی دیابتی‌ها در ماه رمضان، افزایش ۴۰ درصدی حجم مواد خوراکی چاقی کودکان، خواص درمانی تخم گشنیز، روزه‌داران و لزوم پرهیز از خوردن نوشابه و خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: خطر مصرف شیرینی تنها وجود قند و شکر در آن نیست بلکه روغن‌های جامد به کار رفته در تهیه و پخت آن نیز بسیار برای بدن مضر است، روغن جامد می‌توانند سبب التهاب‌های عروقی شده و مشکلات قلبی برای افراد ایجاد کند.

وی افزود: غلظت خون، پرفشاری خون، افزایش فشار خون و شیوع سرطان از دیگر آثار منفی مصرف شیرینی به علت استفاده از روغن جامد در تهیه آن است، افزایش وزن از دیگر مضرات مصرف شیرینی بوده و روغن، قند و شکر به عنوان مواد اولیه تهیه شیرینی از کالری بالایی برخوردار بوده بنابراین شیرینی نیز به علت داشتن کالری زیاد سبب اضافه وزن می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد شیرین را ابتلاء به دیابت دانست و اضافه کرد: مصرف این مواد سبب افزایش قند خون و مستعد شدن افراد برای ابتلاء به دیابت شده و می‌تواند قند خون را بالا برده و افراد را به مرحله پیش دیابت برساند.

وی خاطرنشان کرد: تداوم مصرف شیرینی همچنین مواد مغذی موجود در بدن را کاهش می‌دهد یعنی به دنبال مصرف شیرینی، اشتهای افراد برای خوردن غذا کاهش یافته بنابراین بدن نمی‌تواند دیگر مواد غذایی حاوی مواد مغذی را دریافت کند.

خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی

روزه‌داران و لزوم پرهیز از خوردن نوشابه

یک کارشناس تغذیه، اظهار کرد: روزه‌داران برای جلوگیری از تشنگی در طول روز باید بعد از افطار مرتب و البته جرعه جرعه آب بنوشند و از مصرف مایعاتی مانند چای، قهوه و نوشابه جلوگیری کنند مصرف این مایعات به‌دلیل دارا بودن کافئین و شکر موجب کاهش آب بدن شده و در نتیجه موجب تشنگی افراد در طول روز می‌شود.

محمد مهدی احمدی با بیان اینکه مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه نیز منجر به تشنگی افراد در طول روز خواهد شد، افزود: روزه‌داران باید در سحر و افطار سبزیجات و کاهو مصرف کنند چراکه این مواد آب را درون خود ذخیره کرده و از تشنگی جلوگیری خواهد کرد، مصرف هندوانه و خربزه بین افطار تا سحر نیز می‌تواند از تشنگی افراد در طول روز جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد خیال می‌کنند که اگر در سحر مقدار زیادی آب بنوشند در طول روز تشنه نخواهند شد، این در حالی است که مصرف بیش از حد آب در سحر تأثیر چندانی در رفع تشنگی روزه‌داران در طول روز ندارد چراکه مقدار آب اضافی در اولین فرصت از بدن دفع خواهد شد.

خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی

یک کارشناس ارشد تغذیه مصرف زولبیا و بامیه را موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: افراد در ماه مبارک رمضان امسال که با شیوع کرونا همراه است، از مصرف این نوع خوراکی خودداری کنند.

طاهره نجفی، با بیان استمرار شیوع کرونا در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: در روزهای شیوع این بیماری باید از مصرف خوراکی‌هایی که موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود خودداری کرد که یکی از این مواد قندهای ساده یا همان ساکاروز است.

وی با تاکید بر اینکه زولبیا و بامیه در بسیاری خانه‌ها پای ثابت سفره‌های افطار است، تصریح کرد: این نوع خوراکی از نوع قندهای ساده است، بنابراین مصرف آن می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و توصیه می‌شود افراد به طور جد از مصرف این خوراکی اجتناب کنند.

نجفی، خاطرانشان کرد: مصرف زولبیا و بامیه به دلیل قندهای ساده موجود در آن موجب چاقی و اضافه وزن هم می‌شود که باز هم عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه، اظهار کرد: چاقی یکی از فاکتورهای خطری است که موجب تشدید علائم کرونا شده و مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد چاق بیشتر است، برای همین افراد باید از مصرف خوراکی‌هایی که می‌تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود، خودداری کنند، در وعده افطار می‌توان به جای زولبیا و بامیه از خرما، کشمش خوراکی‌های استفاده کرد که علاوه بر اینکه مضر نبوده، برای سلامت بدن مفید هم هستند.

خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی

خواص درمانی تخم گشنیز

گشنیز از گیاهان گل‌دار و متعلق به خانواده جعفری است، تخم گشنیز درشت و به‌رنگ قهوه‌ای روشن است و حفره‌ای توخالی دارد، تخم گشنیز علاوه بر اینکه مانند ادویه در غذا استفاده می‌شود، خواص دارویی هم دارد.

تخم گشنیز با قوی‌کردن ریشه‌های مو جلوی ریزش مو را می‌گیرد، مقدار کلسترول یا وضعیت چربی‌های بدن معمولاً موضوعی نگران‌کننده است، اگر می‌خواهید از سطح کلسترول بدنتان بکاهید و آن را کنترل کنید، استفاده از تخم گشنیز بهترین گزینه است.

تخم گشنیز انواع بسیاری ویتامین از جمله اسید فولیک، ویتامین A و بتاکاروتن و مهم‌تر از همه ویتامین C دارد، برگ و تخم گشنیز تقریباً ۳۰ درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است تأمین می‌کند.

تخم گشنیز کلسترول بد را کاسته و نوع خوب آن را افزایش می‌دهد، از تجمع پلاکت‌های انسانی در خون پیشگیری می‌کند، تجمع پلاکت‌های خون در سرخرگ‌های بدن به اختلال در جریان خون در قلب و در نهایت حمله قلبی منجر می‌شود.

تخم گشنیز نقش مهمی در سوخت‌وساز چربی‌های موجود در انسان دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخم این گیاه مقدار فشار خون را تنظیم می‌کند، تخم گشنیز با پیشگیری از فعالیت سیتوکین التهاب‌آور در غشای زلاله‌ای، التهاب مفاصل را تسکین می‌دهد، اگر به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید، مصرف تخم گشنیز مفید است.

افزایش ۴۰ درصدی حجم مواد خوراکی و چاقی کودکان

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: یکی از مهمترین علل چاقی در کودکان، تغییرات روش و سبک زندگی است، این تغییرات شامل استفاده از غذاهای پرکالری است، غذاهایی که اکنون کودکان چه به عنوان تنقلات و چه به عنوان غذاهای اصلی می‌خورند دارای تراکم کالری زیاد هستند. و افزایش ۴۰ درصدی حجم و کالری مواد خوراکی یکی از علل چاقی کودکان به ویژه در سن ۶ سالگی است.

عبدالرضا نوروزی، افزود: اگر ۲۵ سال پیش متوسط تراکم کالری و میزان کالری در یک وعده نهار یا شام یک کودک حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری بود، اکنون این تراکم کالری به حدود ۴۶۰ کالری افزایش یافته است یعنی کودک همان غذا را می‌خورد اما میزان انرژی و کالری موجود در این غذا بیشتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در گذشته مصرف تنقلات و میزان کالری‌های آنها خیلی کمتر بود به طور مثال حدود ۲۵ سال پیش یک بسته بیسکویت معمولی که دانش‌آموز در زنگ تفریح استفاده می‌کرد، دارای ۳۰ گرم وزن و با میزان ۱۵۰ کالری بود اما اکنون یک بسته بیسکویت متوسط دارای حدود ۵۰ گرم وزن با میزان ۲۱۰ کالری شده است که این یعنی حدود ۴۰ درصد حجم و کالری غذا افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح سبد غذایی و استفاده از خوراکی‌هایی با حجم و کالری استاندارد و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات در سبد غذایی کودکان می‌تواند در جلوگیری از چاقی و اضافه وزن آنان مؤثر باشد.

خطرات خوردن زولبیا و بامیه در روزهای کرونایی

رژیم غذایی دیابتی‌ها در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه در خصوص چگونگی روزه داری افراد مبتلا به دیابت، اظهار کرد: به طور کلی افراد مبتلا به دیابت چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین، مبتلایانی که قند بالا داشته و داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، دیابتی‌های مبتلا به عفونت، افراد مبتلا به پرفشاری خون، افرادی که در طول روز به افزایش یا کاهش قند خون بیش از اندازه دچار می‌شوند، خانم‌های باردار و شیرده مبتلا به دیابت و افراد سالخورده باید از گرفتن روزه خودداری کنند.

احمدرضا درستی، افزود: اگر فرد مبتلا به دیابت اقدام به روزه داری در ماه رمضان کند توجه به این نکته همواره ضروری است که افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و به طور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن خواهد شد بنابراین بیماران دیابتی در طول روزهای ماه رمضان مانند روزهای معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر بپرهیزند.

وی تصریح کرد: افراد دیابتی باید در طول ساعات روزه داری حتماً قندخون خود را چک کرده و در صورت احساس هرگونه علائم ناشی از کاهش و یا افزایش شدید قند خون باید روزه خود را باز کنند همچنین چنانچه افراد برای صرف وعده سحر بیدار نشدند بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند زیرا احتمال پایین افتادن قند خون و عوارض دیگر بسیار افزایش می‌یابد.

این متخصص تغذیه، اضافه کرد: چنانچه افراد مبتلا به دیابت بعد از افطار قند خون بالای ۲۵۰ داشته باشند، لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود و اگر هنگام سحر نیز قند خون بالای ۲۰۰ داشته باشند، باید از غذای سحری دفعات بعدی ۲۰ درصد کم شود بدیهی است افرادی با قند خون بالای ۳۵۰ نباید اقدام به روزه داری کنند.

کد خبر 487082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.