اصفهان جزء پرجمعیت‌ترین شهرهای دیابتی کشور است

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: کم تحرکی، چاقی، استرس، سیگار و دخانیات، پرخوری و مصرف غذاهای پرانرژی، از عوامل اصلی بروز دیابت است و اصفهان از جمله شهرهایی است که آمار دیابت در آن بالا است.

محمدعلی عطاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از آنجا که اصفهانی‌ها تمایل زیادی به مصرف غذاهای شیرین دارند به همین دلیل جزو شهرهای پرجمعیت از نظر بیماران دیابتی قرار گرفته است.

وی با بیان این که شش علت اصلی بروز دیابت شناخته شده است، ادامه داد: امروزه شاهد چاقی مرضی در کودکان زیر ۲ سال هستیم و مصرف غذاهای پرکالری و فست فودها و غذاهای سرخ کرده، برنج و غذاهای پرچرب و شیرین آمار دیابت نوع ۲ را به شدت افزایش داده است این در حالی است که در گذشته تنها دیابت نوع یک بیشتر بوده است.

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان افزایش مصرف سیگار بین زنان را نگران کننده دانست، افزود: از آنجایی که کمک به بیماران دیابتی از طریق سیستم دولتی به آسانی امکان‌پذیر نبود، از سال ۷۸ مؤسسه خیریه بیماران دیابتی با هدف "آموزش، کنترل و پیشگیری " راه اندازی شد.

وی از افزایش تعداد بیماران دیابتی در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: حدود ۸ هزار بیمار در خیریه بیماران دیابتی دارای پرونده هستند که در این خیریه علاوه بر آموزش، به منظور کنترل دیابت، متخصصان چشم پزشکی، قلب، زنان و مامایی، داخلی، غدد بزرگسالان، غدد کودکان و پزشکان دیابتیک عمومی، روانشناس، متخصصان تغذیه، دندانپزشکی، داروخانه و پرستار خدمات لازم را به بیماران دیابتی این مرکز ارائه می‌دهند.

عطاری از ارائه آموزش‌های گسترده برای بیماران دیابتی خبر داد و افزود: در این خیریه تلاش می‌شود به تمام گروه‌های مردمی در خصوص بیماری دیابت آموزش‌هایی ارائه شود، چرا که با ابتلا به بیماری دیابت تمام شریان‌های حیاتی بدن مانند کلیه، قلب، چشم، پا و کبد فرد به مرور آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به تعیین درمان‌های متفاوت برای سنین متفاوت، افزود: دیابت سیستم ایمنی یک فرد مبتلا را ۲۰ تا ۳۰ درصد پیرتر می‌کند، بنابراین آموزش سبک صحیح زندگی و تغذیه سالم برای عدم ابتلاء به بیماری دیابت بسیار اهمیت دارد.

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان با اعلام این که این خیریه مجهز به امکانات تست ورزش و دستگاه اکو قلب است، گفت: در این خیریه حق ویزیت بیماران دیابتی نیازمند با تخفیف انجام می‌شود و خدماتی مانند آزمایش، داروها و سبد غذایی به بیماران دیابتی نیازمند ارائه می‌شود.

کد خبر 487072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.