۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

بررسی صحبت های شب گذشته رهبر معظم انقلاب، اقدام ایران برای رسیدن به غنی سازی ۶۰ درصدی، برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان برای ۱۴۰۰، نحوه معرفی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخ ایران به حمله اسرائیل» به بررسی اقدام ایران برای رسیدن به غنی سازی ۶۰ درصد پرداخت و نوشت: محمدهادی علیمردانی: کشور چند روز گذشته را در التهاب حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران طی کرد. پاسخ قاطع ایران به اقدامات اسرائیل، افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۶۰ درصد خواهد بود. با این حال برخی چهره‌های اصولگرای داخلی این اقدام را به دلیل رضایت رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات وین ارزیابی می‌کنند.

چند هفته پیش بود که پس از طرح اولین اظهارنظرها در کاخ سفید، برخی مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند، در صورتی که ایالات متحده در مسیر رفع یا تعلیق تحریم‌های ایران گام بردارد، اسرائیل ساکت نخواهد ماند. این سخنان تحریک‌آمیز با واکنش مقامات سیاسی و نظامی ایران همراه شد. با این حال مذاکرات وین آغاز و نماینده ایران با اعضای ۱+۴ به گفت‌وگو پرداخت.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نماینده ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام بارها اعلام کرد: «آنچه ما در وین و در کمیسیون مشترک دنبال می‌کنیم دقیقاً مبتنی بر مواضع قطعی نظام است که توسط مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها اعلام شده است. ما در وین هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت.» با این حال برخی چهره‌های منسوب به جریان اصولگرا هنوز از این تصمیم رضایت کافی ندارند.

۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی» به بررسی گرداب سیاسی مذاکرات برجامی پرداخت و نوشت: حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ از طرح کوتاه مدت ۱۰۰ روزه برای تحول اقتصادی سخن گفته بود: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم. با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آن‌ها را در یک مدت کوتاه حل و فصل کنند.»

او البته بعداً اعلام کرد که نگفته ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم و البته بیراه هم نگفت اما چندین ۱۰۰ روز از آن وعده گذشت و وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر شد. ریشه‌یابی دلایل بد شدن وضعیت اقتصادی البته در جای خود قابل بررسی است. حالا روحانی یک ۱۰۰ روز دیگر را برای برداشتن تحریم وعده داده اما این بار مشروط به باز گذاشتن دست او در مذاکرات. اگر منصفانه بخواهیم به کارنامه دولت نگاه کنیم شاید بتوان همچنان دیپلماسی را به عنوان نقطه قوت مهم دولت برشمرد اما به نظر می‌رسد این اظهار نظر روحانی نشان می‌دهد که برای رسیدن به یک توافق برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها او موانعی در پیش رو دارد.

روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌ مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰ روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.»

این در حالی است که همچنان عده‌ای در داخل تلاش دارند تا روند مذاکرات به طول انجامد و احتمالاً ادامه مذاکرات به دولت بعدی واگذار شود. موضوعی که می‌توان در نامه نمایندگان مجلس برای مذاکرات وین نیز به وضوح دید. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در وین و مخالفان داخلی آن گفت: «ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فوراً قطع کرد تیر و مرداد ندارد. کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.»

او افزود: بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظلم را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار می‌کنیم ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم. در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم.

۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «بازگشت به جلیلی در غیاب رئیسی» به بررسی برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان برای ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های شورای وحدت اصولگرایان اضافه شدند. این سه نفر از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است. دیروز نیره قوی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، گفته است: علاوه بر اسامی‌ که آقای دکتر متکی اعلام کردند برای آقایان قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد نامه‌هایی ارسال شده مبنی‌ بر اینکه برنامه‌های خود و افراد شاخص کابینه را معرفی کنند و یک نشست و گفت‌وگو با شورای وحدت داشته باشند. شورای وحدت قبلاً اعلام کرده بود که برای رضایی و قالیباف و رئیسی نامه فرستاده است. این در حالی است که در جبهه پایداری سخنان ضد و نقیضی درباره حمایت از برخی از این چهره‌ها مانند سعید جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی شنیده می‌شود.

سیدحسین نقوی‌حسینی، رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات سال ۹۲، اخیراً درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفته است: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رأی خوبی هم به دست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر اعلام نظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی او چه چیزی است. اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد. او گفته بود با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزء با برنامه‌ترین گزینه‌هاست، در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد.

۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «۳ گام اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدا» به بررسی نحوه معرفی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: صلاح‌طلبان در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف چند دوره گذشته تصمیم گرفته‌اند که تصمیم‌هایی سازمانی و منسجم‌تر اتخاذ کنند؛ تصمیم‌هایی که شفاف باشد و سازوکار آن از پیش تعریف شده و مشخص. در دوره‌های قبل هر از گاه این انتقاد به اصلاح‌طلبان وارد می‌شد که تصمیمات‌شان مانند دیگر نهادها و جریان‌های سیاسی کشور و البته برخلاف آنچه این جریان سیاسی مدعی است، پشت درهای بسته اتخاذ می‌شود و معلوم نیست بر اساس چه روندی به تصمیم رسیده‌اند.

وقتی فردی به عنوان کاندیدای نهایی معرفی می‌شد، افکار عمومی و پایگاه اجتماعی حامی اصلاح‌طلبان مطلع نمی‌شد که چگونه این فرد به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شده و چه روندی طی شده که این، خروجی‌اش بوده است. اما این دوره متفاوت است و اصلاح‌طلبان قصد دارند در چارچوب نهاد اجماع سازشان که همان «جبهه اصلاحات ایران» باشد، تصمیمات را بر اساس سازوکارهای از پیش تعیین شده اتخاذ کنند. بر این اساس این نهاد بعدازظهر دیروز مراحل رسیدن به کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

تصمیمی‌که حالا در شرایطی اتخاذ شده که چالش‌هایی رنگارنگ پیش‌روی اصلاح‌طلبان قرار دارد و برخی ناظران می‌گویند با توجه به آنچه همین هفته‌ای که گذشت در مورد سیدحسن خمینی مطرح شد و نیز با توجه به مشی و روش شورای نگهبان در مواجهه با بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، احتمالاً این جریان سیاسی دیگر کاندیدای شاخصی در دست نخواهد داشت. حال آن که برخی دیگر از ناظران هم تأکید دارند چنانچه چهره‌های مطرح وارد میدان شوند، با توجه به احتمال مشارکت اندک، احتمال توفیق اصلاح‌طلبان چندان بالا نیست. با این حال هرچقدر که اصولگرایان تاکنون بلاتکلیف و سردرگم نشان داده‌اند و اختلافات ریز و درشت‌شان عیان شده، اصلاح‌طلبان دست‌کم با یکدیگر مشکل چندانی ندارند و به‌نسبت منسجم پیش‌روی می‌کنند؛ در نتیجه امید به دستیابی به کاندیدای واحد از جانب اصلاح‌طلبان بسیار است.

۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «پیشنهادهای متکبرانه آمریکا حتی ارزش نگاه کردن هم ندارد» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در این دیدار ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن به تبیین موضوع هدایت قرآنی پرداختند و در خصوص گستره و ابعاد آن گفتند: هدایت قرآنی شامل همه بشریت و دربرگیرنده ابعاد مختلف فردی و اجتماعی زندگی انسان می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به برخی سرفصل‌های هدایت قرآنی افزودند: کمال معنوی، اداره جوامع انسانی و چالش‌های سیاسی و اجتماعی مرتبط با آن، رفتارهای مدیریتی، اقامه عدل، دفع دشمنان باطنی و ظاهری، رفع دشمنی‌ها، مسائل اخلاقی، مسائل مربوط به خانواده و تربیت فرزندان، آرامش روحی و روانی و فرونشاندن تلاطم‌های درونی، توصیه به علم و شناخت حقایق عالَم وجود و رفتارهای فردی، بخش‌هایی از رئوس موضوعاتی است که هدایت قرآنی شامل آنها می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی لازمه بهره‌مندی از هدایت قرآنی را تقوا و خشیت الهی دانستند و با توصیه همگان به خواندن همراه با تدبر قرآن در ماه مبارک رمضان، گفتند: دل انسان با تلاوت قرآن جلا پیدا می‌کند و بهاری و باطراوت می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه قاریان قرآن باید خود را مبلغان قرآن بدانند، بر لزوم تلاوت همراه با تذکر و خشوع و توجه عمیق به معنا تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در ابتدای سخنانشان با اشاره به آماری که در سخنرانی روز اول فروردین در خصوص رتبه اقتصادی کشور بیان کردند، گفتند: بعد از بیان این آمار، برخی افراد تذکر دادند که این آمار صحیح نیست، بر همین اساس موضوع بررسی و مشخص شد آمار مربوط به رتبه هجدهم کشور صحیح نیست و مربوط به چند سال قبل است که لازم است از افرادی که این موضوع را متذکر شدند، صمیمانه تشکر کنم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به تلخ شدن کام مردم در زیباترین روزهای سال بر اثر کرونا اشاره کردند و افزودند: آمارهای تلخ و تکان‌دهنده از افزایش مبتلایان و جان‌باختگان باید همه مسئولان و آحاد مردم را هوشیار و بیدار کند که این بیماری را شوخی نگیریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: مسئولان باید به‌صورت قاطع کارهای لازم را انجام دهند و بر طبق ضوابطی عمل شود که کارشناسان و مسئولین امور بهداشت و درمان مشخص می‌کنند.

ایشان با اشاره به عوارض اجتماعی کرونا مانند جان‌باختن عزیزان، افزایش بیکاری، مشکل معیشت و تأثیرپذیری همه برنامه‌های کشور از این بیماری، افزودند: باید با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی از جانب مسئولان و رعایت ضوابط بهداشتی از سوی آحاد مردم کاری کرد که این بیماری متوقف شود و بر این ویروس منحوس فائق بیاییم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از تلاش و فداکاری تحسین‌برانگیز مجموعه‌های درمانی در مقابله با بیماری کرونا، افراد و گروه‌های داوطلب را به کمک به جهادگران عرصه درمان همچون اوایل این بیماری تشویق و توصیه کردند و گفتند: ماه رمضان، ماه احسان و دستگیری از نیازمندان است که باید در شرایط کرونایی اهتمام به نهضت مواسات و کمک‌های مؤمنانه چندین برابر شود و به اوج خود برسد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص مسائل مربوط به برجام و تحریم‌ها و مذاکرات گفتند: سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به‌صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.

ایشان افزودند: تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاًً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.‌

۱۰۰ روزه‌های حسن روحانی

کد خبر 487052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.