مروری بر نظرات رهبر معظم انقلاب در مورد برجام و تیم مذاکره کننده هسته‌ای

رهبر معظم انقلاب از زمان شروع مذاکرات ابتدایی با ۱+۵ و تا امروز که صحبت از بازگشت آمریکا به برجام به میان آمده، با تذکر در مورد مراقب از خدعه‌های دشمنان، مکررا از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و برجام حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول هشت سال گذشته به کرات از زحمات و تلاش‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و در سخنرانی‌های گوناگون به تشریح دلایل حمایتشان همچنین موضع‌گیری در مورد طرف‌های برجام و اصل مذاکرات پرداخته اند.

در زیر به بیان برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌پردازیم:

تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد

رهبر معظم انقلاب در ۳۰ تیرماه ۱۳۹۲ و در حضور مسئولان نظام فرمودند: «تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم، منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت، شگردهای او را باید دانست، هدف‌های اساسی و کلان را باید در مد نظر داشت. ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از اینجا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید برگردید، هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود والا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید شما هم بگویید خیلی خوب، اینکه خسارت است. توجه به این جهات باید از سوی مسئولین و دولتمردان وجود داشته باشد.»

تیم مذاکره کننده بچه‌های انقلابند

ایشان در سخنان دیگری در ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۲ و در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان، با حمایت قاطع از تیم مذاکره کننده هسته‌ای، فرمودند: «هیچ‌کس نباید این مجموعه مذاکره کنندگان ما را با مجموعه شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه یک - سازشکار بداند، این غلط است، اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند، یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست که بر عهده اینها است، دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده آنها است انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازشکارند، و مانند اینها - قرار داد، نه، این حرف‌ها نیست. این را هم توجه داشته باشید، این مذاکره‌ای که امروز دارد انجام می‌گیرد با شش کشور - که آمریکا هم جز این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌ای است و لاغیر. بنده هم اول امسال در مشهد مقدس در سخنرانی گفتم که مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد، منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می‌خواهند مذاکره کنند، بکنند ما هم به اذن‌الله ضرری نمی‌کنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملت ایران است - که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد - این تجربه ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد.

ما پیشرفت کردیم، ما مقتدر شدیم، ملتمان ملت آگاهی شده، البته فشار می‌آورند. این فشارها را باید با تکیه بر توانایی‌های خودمان در داخل تحمل کنیم و از آن عبور کنیم، این کار عاقلانه‌ای است که انجام می‌گیرد، البته عرض کردیم، باز هم تکرار می‌کنیم، با تلاشی که دولت محترم و مسئولان کشور دارند انجام می‌دهند ما موافقیم. یک تجربه‌ای است، یک اقدام مفیدی است، این کار را انجام بدهند، اگر نتیجه گرفتند که چه بهتر، اما اگر نتیجه نگرفتند معنایش این باشد که برای حل مشکلات، کشور باید روی پای خودش بایستد. این توصیه قبلی خودمان را باز هم تکرار می‌کنیم: به دشمنی که لبخند می‌زند، اعتماد نکنید، این را ما به مسئولینمان، به بچه‌های خودمان، فرزندان خودمان - این‌هایی که در مسئله دیپلماسی مشغول کار هستند، بچه‌های مایند، جوان‌های خود مایند - [توصیه می‌کنیم]، توصیه ما به اینها این است: مراقب باشید لبخند فریبگرانه شما را دچار اشتباه نکند، دچار خطا نکند، ریزه‌کاری‌های کار دشمن را ببینید.»

مذاکرات باید ادامه یابد

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۳ و دیدار با مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، با تاکید بر ضرورت ادامه مذاکرات، فرمودند: «موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیر فوق‌العاده باشد.»

اگر مذاکرات هسته‌ای تجربه خوبی شد، در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کنیم

ایشان در ۲۰ فروردین ماه سال ۹۴ در دیدار با مداحان اهل‌بیت (ع)، با تبیین منطق مصلحت‌آمیز ایران فرمودند: «امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هسته‌ای است. حالا، این تجربه‌ای خواهد شد، اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌ای برای ما می‌شود که خیلی خب، پس می‌شود در یک موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد، اما اگر دیدیم نه، این کج‌تابی‌هایی که همیشه از اینها دیده‌ایم باز هم وجود دارد و کج‌راهه دارند می‌روند، خب طبعاً تجربه گذشته ما تقویت خواهد شد.»

تیم مذاکره کننده جد و جهد کردند

رهبر انقلاب در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۹۵ در دیدار با مسئولان نظام در مورد نکات مثبت و منفی برجام فرمودند: «محسنات برجام همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم، البته می‌دانید این مذاکرات قبل از شروع دولت یازدهم آغاز شد که به‌خاطر همین مرغبات بود، یعنی جنبه‌های محسنی به نظر انسان می‌رسید که البته همه آن محسن‌ها تأمین نشد، یعنی خیلی‌هایش تأمین نشد لکن حالا بالاخره یک محسناتی بود و انسان حس می‌کرد که ممکن است این فواید وجود داشته باشد. شروع شد این مذاکرات، بعد هم که خب، زمان دولت جناب آقای روحانی طبعاً گسترش بیشتری و فعالیت بیشتری پیدا کرد، محسنات اینها است.

معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم و می‌گفتیم، می‌گفتیم: آقا، اینها بد عهدند، بدذات هستند، دبه در بیار هستند، زیر قولشان می‌زنند، عمل نمی‌کنند، معایب هم اینها است. خلل و فرجی وجود دارد در برجام که این معایب می‌توانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌ و فرج بسته می‌شد، البته معایب کمتر می‌شد یا منتفی می‌شد.

من آنچه راجع به برجام عرض می‌کنم، مطلقاً ناظر به این برادران عزیز ما که در مذاکرات شرکت داشتند نیست، اینها کار خودشان را کردند، سعی خودشان را کردند، واقعاً جد و جهد کردند. خب ما شاهد بودیم و می‌دیدیم، رفتند، ماندند -به‌نظرم پارسال ماه رمضان بود که از ماه رمضان را اینها در آنجا بودند- خب، سختی داشت، واقعاً سختی داشت و زحمت کشیدند به آنها من [اشکال نمی‌کنم]. از کارشان ان‌شاءالله خدای متعال راضی باشد، ما هم دعایشان کردیم و دعایشان می‌کنیم، نگاه من به طرف مقابل است، به آن کسانی است که طرف مذاکره ما بودند.»

قطع امید از اروپا به به معنای قطع مذاکره نیست

رهبر انقلاب در ۷ شهریورماه سال ۱۳۹۷ در دیدار با رئیس جمهور و اعضا هیئت دولت فرمودند: «به هر حال با مجموعه اروپا - کشورهای اروپایی، نه جامعه اروپا- باید ادامه ارتباط باشد، اما قطع امید کنید از اینها، از اروپا قطع امید بکنید. اروپا جایی نیست که ما بتوانیم برای مسائل گوناگون خودمان از جمله همین مسئله برجام و مسائل اقتصادی و مانند اینها به آنها امید ببندیم، نه، اینها کاری نخواهند کرد، قطع امید [بکنید]. این قطع امید به معنای قطع رابطه نیست، به معنای قطع مذاکره نیست.

تبیین شرایط بازگشت آمریکا به جمع کشورهای عضو معاهده برجام

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۸ در ابتدای جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مورد مذاکرات مجدد با آمریکا و بازگشت به برجام، فرمودند: «مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی و نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا. برای همین است که مسئولان کشور از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یکصدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.

چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی در مواجهه با انواع ترفندها قرار داشته است و دشمنان نتوانسته‌اند ایران عزیز را مغلوب کنند. سیاست‌های آنان یکی پس از دیگری مغلوب سیاست‌های جمهوری اسلامی شده است و بعد از این نیز جمهوری اسلامی به حول قوه الهی آنها را مغلوب خواهد کرد و پیروز و سربلند از میدان خارج خواهد شد.»

اگر طرف‌های برجام به تعهداتشان برگردند، ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم

ایشان در تاریخ ۱۹ دیماه ۱۳۹۹ در سخرانی به مناسبت سالگرد قیام ۱۹ دی، در مورد طرح مجلس برای لغو تعهدات برجامی فرمودند: «بحث می‌کنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد، اصلاً مسئله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ما است، رفع تحریم‌ها است، تحریم‌ها باید برداشته بشود. این حق غصب شده ملت ایران است، چه آمریکا، چه اروپا -که آویزان به آمریکا و دنباله‌روِ آمریکا است- وظیفه دارند این حق ملت ایران را ادا کنند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت -البته مسئله خسارت‌ها هست که جزء مطالبات ما است و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد- اما اگر چنانچه تحریم‌ها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتی به ضرر ما تمام بشود، به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد. البته بنده به مسئولان، هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه گفته‌ام که در این زمینه‌ها با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند و عمل کنند.

تصمیم مجلس و دولت در باب لغو تعهدات برجامی، تصمیم درستی است، کاملاً تصمیم منطقی و عقلایی و قابل قبولی است. وقتی طرف مقابل، تقریباً به هیچکدام از تعهدات خودش در برجام عمل نمی‌کند، معنی ندارد که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خودش در برجام عمل کند، لذا از مدتی پیش تدریجاً بعضی از تعهدات را لغو کردند، اخیراً هم تعهدات دیگری را کنار گذاشتند. و البته اگر چنانچه آنها به تعهداتشان برگردند، ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم، بنده از اول هم همین را گفتم. از اولی که برجام مطرح شد، بنده گفتم که تعهد در مقابل تعهد، متناظر، کار آنها در مقابل کار ما، هر کاری که ما بنا است بکنیم، باید طرف مقابل هم متناظر با آن کار را بکند، خب این اول کار انجام نگرفت، حالا بایستی انجام بگیرد.»

سیاست کشور به تشخیص مسئولان، مذاکره است / ‏‬ مسئولان ملت را خرسند و خوشحال کنند

رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود -۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰- نیز با حمایت کامل از نحوه مذاکرات تیم ایرانی در نشست وین فرمودند: «سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم، بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند. تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم، اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.

منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.

غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست. امیدوارم مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.»

کد خبر 487035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.