خطر زلزله در کمین ساخت و سازهای بی‌کیفیت گلپایگان

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گلپایگان گفت: این شهر در وضعیت جدی خطر زلزله قرار دارد که در این راستا ضروری است روش‌های جدید ساختمان‌سازی استفاده شود که اگر مماشات شود در کیفیت ساختمان اثر می‌گذارد.

سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که دفتر نظام مهندسی در گلپایگان سال ۱۳۸۰ تأسیس شده است، اظهار کرد: در حال حاضر، ۱۶۰ مهندس با پروانه اشتغال در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، مکانیک، برق و نقشه‌برداری عضو نظام مهندسی گلپایگان هستند.

وی گفت: هدف اصلی تأسیس نظام مهندسی افزایش کیفیت، ایمنی و بهره‌وری و طول عمر مفید ساختمان‌ها است تا مهندسان خدمات خود را در سه بخش طراحی، اجرا و نظارت ارائه دهند، اما در استان اصفهان و پیرو آن در گلپایگان خدمات تنها به صورت طراحی و نظارت انجام می‌شود.

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گلپایگان افزود: ساختمان توسط افراد ذی‌صلاح که پروانه اجرای ساختمان داشته باشند ساخته نمی‌شود و این نقص بزرگی است که در سازمان نظام مهندسی استان وجود دارد و در این راستا پیگیر هستیم، نظام مهندسی گلپایگان اکنون با حدود ۵۰ مهندس دارای پروانه صلاحیت اجرا، آمادگی کامل برای تحقق این امر مهم در ساخت ساختمان را دارد که همکاری مردم و مسئولان را می‌طلبد.

وی با بیان این که گلپایگان در معرض خطر جدی زلزله قرار دارد، تصریح کرد: در زلزله‌های اخیر در سطح کشور دیوارها و اجزای غیرسازه تخریب شدند که ضرورت دارد در ساختمان‌سازی از روش‌های جدید بهره برد چرا که اگر مماشات شود در کیفیت ساختمان اثر می‌گذارد.

مقدسی افزود: حاشیه زاگرس در کل کشور لرزه خیز بودن آن افزایش پیدا کرده است و دلیل آن گسل‌های جوان در منطقه است که به اصطلاح فعال شده‌اند و قطعاً از نظر تعداد و شدت شاهد افزایش زمین لرزه‌ها خواهیم بود که در غرب و جنوب غربی کشور خطر جدی است و لرزش‌های بیشتر را شاهد خواهیم بود.

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گلپایگان خاطرنشان کرد: در شهرستان، تعداد ساخت و سازها در سه شهر گلپایگان و گوگد و گلشهر و روستاهای آن نسبت به گذشته افزایش داشته که لازم است در ساختمان سازی‌ها به کیفیت، استحکام، دوام و قوام و زیبایی ساختمان دقت بیشتری شود.

وی افزود: مردم تصور می‌کنند که مهندسان نظام مهندسی تنها در مدت اجرای ساخت ساختمان و تا اخذ پایان‌کار ساختمان مسئولیت بر عهده دارند، اما این تصور اشتباه است، مهندسان عضو نظام مهندسی از ابتدای شروع ساخت ساختمان تا پایان عمر مفید ساختمان تعهد دارند.

مقدسی تصریح کرد: حقوق خدمات مهندسی در جهان سه درصد هزینه ساخت است در حالی که در ایران بین نیم تا یک درصد است که متأسفانه تعرفه خدمات مهندسی با وجود افزایش قیمت ساخت و سازها افزایش نداشته است و تعرفه خدمات مهندسی از استاندار جهانی نیز پایین‌تر است.

وی تاکید کرد: شهر گوگد و گلشهر دفتر مهندسی طراحی ساختمان ندارد که شهرداری‌های این دو شهر با ترغیب مهندسان طراح بومی تا تأسیس دفتر مهندسی طراحی در شهر همکاری لازم را انجام دهند چراکه موجب رفاه و کاهش تردد شهروندان به مرکز شهرستان می‌شود.

رئیس دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی گلپایگان عنوان کرد: در اجرای امر کمک به ساخت مسکن محرومان شهرستان خدمات مهندسان نظام مهندسی گلپایگان به صورت رایگان انجام می‌شود، همچنین تخفیف ۷۰ درصد برای ایثارگران و خانواده معظم شهدا و محرومان تعلق می‌گیرد، به منظور کمک به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تخفیف ۵۰ درصدی برای ساخت سوله در ایجاد واحدهای تولیدات کشاورزی از دیگر اقدامات سازمان نظام مهندسی گلپایگان است.

وی با بیان این که در شهرستان گلپایگان، در ساخت و سازها از معماری اصیل ایرانی اسلامی فاصله گرفته شده است، تاکید کرد: ساخت ساختمان‌ها با نماهای مختلف به زیبایی شهر آسیب می‌زند که با پیگیری در شهرداری‌های سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر به زودی کمیته نما با عضویت سازمان نظام مهندسی تشکیل خواهد شد که ساخت ساختمان با یک نوع نما و مصالح و ارتفاع انجام شود.

مقدسی در رابطه با صدور شناسنامه فنی و مهندسی گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سوی شهرداری باید صادر شود که یکی از دلایل نداشتن صدور شناسنامه فنی ملکی این است که از ظرفیت مجری ذی‌صلاح استفاده نمی‌شود، نظام مهندسی به عنوان بازوی قدرتمند و حمایتی شهرداری‌ها است، نظام مهندسی برای مقابله با تخلفات ساختمانی بازوی اجرایی ندارد و تنها می‌تواند گزارش تخلف را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کند.

وی تاکید کرد: وضعیت اقتصادی نباید موجب شود که مصالح غیراستاندارد در ساختمان‌سازی استفاده شود که از طول عمر مفید و کیفیت و مقاومت ساختمان کاسته شود، استفاده از مصالح استاندارد موجب استحکام بنا می‌شود لذا شهروندان به کیفیت ساختمان اهمیت دهند.

کد خبر 487007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.