۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران/ غذاهای گیاهی جایگزین گوشت

غذاهای گیاهی جایگزین گوشت، تاثیر مصرف سیب بر تشنگی روزه داران، افزایش ارزش غذایی سبزیجات پخته، سوزاندن چربی شکم و پهلو با ادویه‌ها، کنترل سوءهاضمه با رژیم غذایی و ۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید مصرف سیب، اظهار کرد: ۸۶ درصد یک عدد سیب حاوی مقدار زیادی آب و بخش عمده‌ای از آن فیبر است و نگهداری آب داخل بافت میوه یا سبزیجات برای بدن راحت‌تر است و افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند در صورتی که سیب را به عنوان یک میوه برای مصرف همراه پوست انتخاب کنند کمتر احساس تشنگی خواهند داشت.

نرگس جوزدانی، افزود: طبق مطالعه‌ای که از یک تحقیق داشتم اگر سیب به صورت ناشتا مصرف شود در کنترل گرسنگی روزانه به علت فیبر بالا تأثیرگذار خواهد بود و همین عامل باعث می‌شود تا فرد تمایل کمتری به خوردن غذاهای دیگر داشته باشد، مطالع دیگر نشان می‌دهد مصرف بیسکوئیت در ۱۲ هفته باعث کاهش وزن بیشتری به نسبت مصرف سیب می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق یک مقاله منتشر شده در انگلیس افرادی که صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف سیب را جایگزین قهوه کنند انرژی بیشتری را دریافت خواهند کرد چرا که میوه‌ها به علت آب فراوان و ویتامین C باعث شادابی و نشاط افراد می‌شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: مطالعات نشان می‌دهد اگر افراد سیب را قبل از وعده غذایی مصرف کنند باعث کاهش اشتها و کنترل مصرف غذا می‌شوند، مصرف سیب با پوست در یک مطالعه دیگر در زمان بعد از ظهر نشان داده بود که فیبر موجود در آن باعث نفخ معده و در نهایت مشکلات دیگر خواهد شد.

۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران/ غذاهای گیاهی جایگزین گوشت

غذاهای گیاهی جایگزین گوشت

گوشت از نظر محتوای چربی و کالری متفاوت است، در هر صورت، هضم این نوع پروتئین حیوانی دشوار است، غذاهای گیاهی مثل عدس با پیاز قهوه‌ای و طلایی شده، رشته فرنگی مارچوبه ای، سویا، نخود و ماهی تن را می‌توان جایگزین گوشت کرد. در این ۵ گزینه خوشمزه ماده‌ای وجود دارد که گیرنده‌ها به مغز می‌گویند شما گوشت می‌خورید، اما بدن پروتئین با کیفیت بالا و به راحتی قابل هضم دریافت می‌کند.

۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران

با خوردن ۵ نوشیدنی شربت گلاب، آبلمیو، خیار و سکنجبین، بیدمشک و خاکشیر و آبلیمو در ماه رمضان تشنگی را رفع کنید. برای شربت گلاب مقداری گلاب را با آب مخلوط کنید و این شربت را بنوشید، نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت می‌کند، برای شربت شربت آبلیمو کمی شکر و آب را با آبلیمو ترکیب کرده و آب زیادی در بدن ذخیره کنید.

برای شربت خیار و سکنجبین تعدادی خیار را رنده کنید، کمی سکنجبین داخل لیوان بریزید، خیارهای رنده شده را به آن اضافه کنید و سپس آب و لیموترش بریزید، برای شربت بیدمشک عرق بیدمشک را با مقداری آب مخلوط کنید و برای شربت خاکشیر و آبلیمو ابتدا خاکشیر را بشویید و سپس با آبلیموی تازه و کمی شکر مخلوط کنید و بعد از افطار تا سحر آن را میل کنید.

سوزاندن چربی شکم و پهلو با ادویه‌ها

سوزاندن چربی شکم و پهلو کمی دشوار است چرا که بافت این چربی‌ها کمی سخت‌تر از چربی‌های نواحی دیگر بدن می‌باشد، در طب سنتی، ادویه‌های برای لاغری و سوزاندن چربی شکم و پهلو پیشنهاد می‌شود که اثری شگفت انگیز دارد.

۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران/ غذاهای گیاهی جایگزین گوشت

گیاهان و ادویه خاص می‌توانند کمک کنند وزن بدن را با افزایش متابولیسم بدن، کاهش بافت چربی و کم کردن اشتها حفظ کنند، جینسینگ، فلفل قرمز، فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه و زنجبیل همگی ممکن است به هدف کاهش وزن کمک کنند.

گیاهان در مبارزه با چاقی و ادویه شامل هل، قاصدک، زیره و دانه خردل هستند علاوه بر فواید آنها برای کاهش وزن، گیاهان و ادویه در واقع برخی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در تأمین مواد غذایی هستند و ممکن است به مبارزه با بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های مزمن و پیری زودرس کمک کنند.

برای طبخ غذا به طعم و مزه بیشتری نیاز دارید که ادویه طبیعی می‌تواند به ارمغان بیاورد، علاوه بر این فواید سلامتی زیادی دارد، گیاهان و ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و خواص دارویی منحصر به فرد هستند و می‌توانند به افراد کمک کنند وزن بدن را کاهش دهند.

کنترل سوءهاضمه با رژیم غذایی

علائم سو هاضمه احساس سوزش، نفخ شکم، احساس سیری، حالت تهوع، استفراغ و آروغ زدن است، دلایل اصلی سو هاضمه سیگار کشیدن، پرخوری، مصرف بیش از حد کافئین و غذاهای چرب و ادویه دار است، برخی از افراد تمایل به خوردن غذاهای پر ادویه دارند، بنابراین اگر بدن به مقدار زیاد از این غذاها استقبال نمی‌کند، باید از مصرف فلفل قرمز، ادویه‌های تند، کافئین و شیرینی‌های سرشار از شکر و چربی خودداری کنند.

کاهش استرس و اضطراب می‌تواند برای جلوگیری از مشکل سو هاضمه بسیار مفید باشد، کاهش اضطراب نه تنها می‌تواند این بیماری را درمان کند بلکه از بروز آن جلوگیری می‌کند. برای درمان سوءهاضمه نیز باید عادت‌های غذایی خود را کنترل کنید. همیشه توصیه می‌شود برای تقویت سیستم گوارش، وعده‌های غذایی کم و مکرر در فواصل منظم میل کنید، زیرا عملکرد روده و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی را از طریق غذا و همچنین مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید، ورم معده و سوزش معده تسهیل می‌کند.

علاوه بر انتخاب غذاهای مناسب، ورزش منظم نیز در بهبود سیستم گوارشی و درمان سو هاضمه نقش اساسی دارد، می‌توانید هر فعالیت بدنی مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری یا ورزش‌های هوازی را در خانه انجام دهید.

افزایش ارزش غذایی سبزیجات پخته

سبزی‌هایی وجود دارد که پختن آن، باعث افزایش ارزش غذایی آن می‌شود، برای پخت سبزیجات، توصیه‌ها بر این است که آن‌ها را بخارپز یا با چربی‌هایی مانند روغن کتان، روغن زیتون طبخ کنید، اضافه کردن چربی‌های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها را در بدن چند برابر می‌کند، این سبزیجات عبارتند از:

سیب زمینی: این طور ثابت شده که مصرف سیب زمینی پخته و یا آب پز شده قند خون را به طور مؤثری کنترل می‌کند. در حالی که مصرف سرخ کرده آن کاملاً اثر معکوس روی قند خون داشته و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

گوجه فرنگی: اگر می‌خواهید از خواص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی است، بهره ببرید، آن را بپزید. شما در هنگام مصرف گوجه فرنگی به صورت خام فقط ۴ درصد از لیکوپن آن را به بدن می‌رسانید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته به راحتی جذب بدن می‌شود.

هویج: سطوح بتاکاروتن که نوعی آنتی اکسیدان بوده و در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود، در هویج پخته شده چند برابر افزایش می‌یابد.

۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران/ غذاهای گیاهی جایگزین گوشت

اسفناج: حجم اسفناج با پخته شدن کاهش می‌یابد و شما می‌توانید مقدار بیشتری از آن را بخورید. اسفناج همچنین دارای اسید فولیک است که به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند. سطح اسید فولیک اسفناج با پختن این سبزی بیشتر حفظ می‌شود.

مارچوبه: اگر می‌خواهید فیبر بیشتری از طریق مصرف این سبزی به بدن برسانید، آن را طبخ کنید. تقریباً مانند گوجه فرنگی، مارچوبه دارای دیواره‌های ضخیم سلولی است که باید به وسیله گرما تجزیه شود. در این صورت تمام مواد مغذی سالم آن جذب بدن می‌شوند.

کدوحلوایی: جذب آنتی اکسیدان‌ها و بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی با پخته شدن آن بیشتر می‌شود.

بروکلی: بروکلی جزو خانواده کلم هه است و خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار معروف است، همچنین بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفرول است، این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ‌های خونی بدن، خطر سرطان را کاهش می‌دهد، بهترین شیوه برای پخت کلم بروکلی، آب پز و بخارپز کردن آن است که با این شیوه خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئن‌های آن تقویت می‌شود.

کد خبر 486953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.