شورای پنجم تهران در آیینه فشارها و چالش‌ها

"شهرداری دارای یک بدنه‌ فربه بسیار گسترده و بزرگ است و تا بخواهید آن را به حرکت دربیاورید زمان می‌برد اما من در کل نمره قبولی به مدیریت شهری تهران در دوره فعلی می‌دهم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای پایانی سال ۹۹ که نام‌نویسی برای حضور در انتخابات شورای ششم آغاز شده بود، ۹ عضو کنونی شورای شهر تهران ترجیح دادند در رقابت‌های دور بعد شرکت نکنند. این در حالی بود که کمتر در میان اعضای شورای شهر دوره‌های مختلف چنین بی‌رغبتی نسبت به حضور دوباره در انتخابات شورا به چشم می‌خورد. پرسشی که شاید کمتر به آن پاسخ داده شده، این است که دلیل این بی ‌انگیزی اعضای شورای پنجم چیست؟

برخی فعالان سیاسی معتقدند با توجه به نتایج انتخابات مجلس و انگیزه ضعیف مردم برای حضور دوباره پای صندوق‌های رأی به دلیل چالش‌های اقتصادی و سیاسی، احتمال رای‌آوری دوباره جریان حاکم مدیریت شهری ضعیف است بنابراین برخی چهره‌های قدیمی به دلیل پیش‌بینی شکست احتمالی، ثبت‌نام نکرده‌اند.

این اتفاق در انتخابات دور گذشته مجلس نیز سابقه دارد که برخی سیاستمداران قدیمی و باسابقه جریان اصولگرایی پس از تحلیل جو حاکم تصمیم گرفتند در انتخابات مجلس حاضر نشوند و برخی نیز از تهران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام نکردند.

محسن هاشمی، ابراهیم امینی، شهربانو امانی، حسن خلیل‌آبادی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، حسن رسولی و مرتضی الویری اعضایی هستند که در این دوره ثبت‌نام نکرده‌اند. به این اسامی باید احمد مسجدجامعی که یکی از با سابقه‌ترین اعضای شورای شهر است و از شورای سوم حضور پیوسته‌ای در شورای شهر تهران داشته را نیز اضافه کنیم. او در سال نخست شورای چهارم ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشت.

برخی اعضای شورای شهر کنونی مشکلات شخصی را دلیل ثبت‌نام نکردن عنوان می‌کنند نه پیش‌بینی شکست انتخاباتی به دلیل حضور نیافتن مردم در انتخابات. با این حال، شهربانو امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به پرسش‌ها در این خصوص پاسخ داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران این دوره برای انتخابات دوره ششم شوراهای شهر شرکت نکردند چه دشواری‌هایی باعث شده که این بی‌انگیزگی در ادامه راه برای اعضا ایجاد شود؟

من تقریباً از پس همه کارهایی را که فکر می‌کردم می‌توانم در شورا انجام بدهم، برآمدم؛ یکی دو تا ایده زیربنایی و اساسی برای تغییر نحوه مدیریت شهر و توسعه شهر داشتم و با همان انگیزه هم در کمیسیون تخصصی مطرح کردم. خوشبختانه این موارد را هم در برنامه پنج ساله و هم بودجه سنواتی آوردیم. در نهایت با توجه به شرایطی هم که وجود داشت، فکر کردم که بهتر است جوان‌ترها بیایند و کمک کنند تا کار پیش برود.

ما در این زمینه که چه کسی ثبت‌نام کند و چه کسی نه، هماهنگ نکردیم. همانطور که می‌دانید جبهه اصلاح‌طلبان هم از همه کسانی که توانایی داشتند، خواست که برای انتخابات شهر و روستا ثبت‌نام کنند. اگر قانون اساسی درست نهادینه شود و فصل هفت آن اجرا شود، اساس دموکراسی و نهادینه کردن دموکراسی محقق خواهد شد زیرا مشارکت و دخالت مردم در امور شوراها یک تمرین بسیار خوب برای استقرار حق رأی مردم در جامعه است.

شورای پنجم نسبت به شوراهای چهارم، سوم و حتی دوم، به مراتب بیشتر تحت‌ فشار بود از جمله در ماجرای نامگذاری خیابان‌ها که طبق قانون فقط به فرمانداری اطلاع داده می‌شود که این نام‌ها مصوبه شورا را دارد اما فرمانداری مصوبات را تأیید نمی‌کرد همچنین مصوباتی داشتیم که برای اجرایی شدن آن، شرایط حمایتی، آنچنان که در گذشته بود وجود نداشت.

شورای عالی استان‌ها یکی از نهادهای بسیار مؤثر در استقرار دموکراسی است ولی رقیبان اصلاحات با وعده و وعیدها و حتی بعضاً با محدودیت‌هایی که برای بعضی از اعضا در ارتباط با تأیید صلاحیت برای ادوار بعدی پیش آمد با سیاست‌زدگی سعی کردند «شورای عالی» را از آن مسیری که می‌توانست و می‌تواند دور کنند. درواقع جایگاه شورای عالی استان‌ها بسیار مهم است و رقابت‌ها گاه تنگ‌نظرانه و محدود می‌شود.

دشواری‌های پیش‌بینی نشده‌ای مانند کرونا چه تأثیری بر روند کارها گذاشت؟

کرونا شرایطی را پیش آورد که مانع ما می‌شد؛ هرچند مدیریت شهری با راهبری شورا و مصوباتی که شورا داشت خیلی جلوتر و پیشتازتر از حتی دولت در تهران بود و خوش درخشید.

همین فشارها بود که مدیریت شهری نتوانست آن گونه که باید انتظارات شهروندان را برآورده کند؟

شما شورای پنجم را با شوراهای گذشته مقایسه کنید، به این نتیجه می‌رسید که رسانه، اخبار شورا را خیلی جدی پوشش نداد در صورتی که در گذشته اینطور نبود. درواقع آن نهادهای پشتیبان و حامی که از نهاد شورا باید پشتیبانی کند حتی سیاسی‌کاری کردند.

در مجموع فکر می‌کنم از آنجایی که شورای پنجم یک دوره است، ارزیابی عملکرد آن پس از سه سال و چند ماه، اثرات این شورا در حوزه قانون‌گذاری، باید درازمدت دیده شود که امیدوارم ریل‌گذاری در این دوره اتفاق افتاده باشد.

این را هم فراموش نکنید که شورای پنجم، از اواخر سال ۹۸ به دلیل شرایط موجود نتوانست درآمدها را به‌طور کامل محقق کند ولی چرخ مدیریت شهری چرخید و در واقع یک روز نگهداشت شهر با مشکل مواجه نشد.

به نظر من اثر و ثمر ریل‌گذاری و اصلاح نهادینه مدیریت شهری را در درازمدت خواهیم دید. دو سه ماه باقیمانده را هم نامزدهایی که برای شورای شهر مخصوصاً تهران ثبت‌نام کردند، قطعاً وضع موجود و انتظارات موجود را باید زیر سوال ببرند و به هر حال وضع موجود را باید نقد کنند ولی من فکر می‌کنم ارزیابی عملکرد و پایش عملکرد شورای پنجم که در زندگی شهروندان چه تأثیری دارد، هرچند که مدت آن خیلی محدودتر بوده ولی در آینده مشهود است.

پروژه‌های کوچک‌مقیاس و تحقق‌پذیری آن نیز در این دوره شروع شد، یقیناً مردم محلات در آینده شاهد نتایج آن هستند؛ با وجود این که در  اصل انتخابات شورایاری‌ها تشکیک ایجاد شده بود اما این شورایاری‌ها در به نتیجه رسیدن پروژه‌ها نقش زیادی داشتند.

اگر در نظر داشته باشیم یکی از اموری که شورای پنجم در نهادینه کردن آن موفق بود، جا افتادن شورایاری‌ها به عنوان بازوی نظارتی شورای شهر است که دو سال عمر این دوره آن در شورای پنجم و دو سال نیز در شورای ششم ادامه خواهد داشت.

اگر اعمال نظارت مردمی، همگانی و شهروندی را نهادینه کنیم، خیلی تأثیرگذار است مخصوصاً در شرایطی که سرمایه اجتماعی بسیار آسیب دیده و این اعتماد عمومی یک شبه ایجاد نمی‌شود همچنین گردش آزاد اطلاعات یکی از مباحث درست و بسیار خوبی بود که در شورای پنجم اتفاق افتاد.

ندادن اختیارات لازم به شوراها چقدر در ناکارآمدی در انجام بخشی از مسئولیت‌ها نقش دارد؟

ما در قانون اساسی ۱۴ فصل داریم که یکی از فصول برای شوراهاست و ۱۷۷ اصل داریم که هفت اصل آن به شوراها تعلق دارد، شوراها یعنی نهادینه کردن دموکراسی و دخالت مردم در تعین سرنوشت خودشان اما همین شوراها با ساختار کنونی امکان برآورده کردن این هدف را ندارند و حتی تعداد اعضای شورای پنجم از کل مناطق تهران هم یک نفر کمتر بود.

مجلس می‌تواند به این ماجرا ورود پیدا کند؛ مخصوصاً مجلس یازدهم که بخش مهمی از نماینده‌های پایتخت کشور درواقع خودشان مدت طولانی در شورا بوده‌اند و رئیس مجلس ۱۲ سال شهردار تهران بود و این موانع را به خوبی می‌داند.

همیشه گفته می‌شد شهردار، عضو بیست و دوم شورای شهر است اما به نظر می‌رسد مصوبات شورای شهر چندان که باید از سوی بخش اجرایی مدیریت شهری پیگیری نمی‌شود، این نبود همراهی چقدر در به چشم نیامدن سیاست گذاری‌های کلان شهری مؤثر بوده است؟

عمر شورای پنجم با انتخاب سه شهردار می‌توانیم بگوییم یک شورای ویژه است ما از روز اول گفتیم ۲۲ نفر هستیم که در واقع بتوانیم تضادها و تعارض منافع را درست به نفع شهروندان مدیریت کنیم. این موضوع را نباید فراموش کنیم که قانون گذاری درازمدت است مثلاً TOD یا خیابان کامل یک چیزی نیست که یک شبه بشود آن را انجام داد درواقع زیرساخت آن باید آماده باشد.

بعضی از مصوبات کوتاه‌مدت و زودبازده است مثل لوایحی که برای کرونا آمد یا طرحی که برای شرایط اقتصادی و شرایط مدیریت کرونا آمد، باید اجرا می‌شد ولی یک بخش از این طرح و لوایح درازمدت است. شما الان اصلاح ساختار را که نمی‌توانید یک شبه انجام بدهید ولی شروع شده است.

شهرداری هم دارای یک بدنه‌ فربه بسیار گسترده و بزرگ است و تا بخواهید به حرکت دربیاورید زمان می‌برد اما من در کل نمره قبولی به مدیریت شهری تهران در دوره فعلی می‌دهم.

کد خبر 486889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.