بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای روزه‌داران چیست؟

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اهمیت توجه افراد به نوع تغذیه در ماه رمضان، بایدها و نبایدهای اصول غذایی در این ماه را برای روزه‌داران تشریح کرد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت توجه افراد به نوع تغذیه در ماه رمضان، اظهار کرد: مواد پروتئینی شیر و لبنیات و سبزیجات را در ماه رمضان حتماً باید استفاده کنیم، تفاوت این ماه با ماه‌های دیگر زمان و مقدار استفاده از مواد غذایی است، برای مثال در وعده سحری باید از مواد گوشتی که باعث جذب آب بدن می‌شوند کمتر استفاده کنیم، از حبوبات با همین میزان پروتئین بیشتر استفاده شود.

وی اضافه کرد: باید افراد روزه‌دار خوردن وعده سحری را حذف نکنند به دلیل اینکه در وعده افطار نمی‌توانند همه مواد غذایی را یکجا مصرف کنند، خوردن هر دو وعده افطار و سحر در ماه رمضان لازم است و توجه به تغییر نوع مصرف مواد غذایی در این دو وعده برای احساس تشنگی و گرسنگی کمتر، کاهش افت قند خون و فشار خون در طول روز ضروری است.

اهمیت خوردن وعده سحری برای روزه‌داران

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره اهمیت خوردن وعده سحری برای روزه‌داران، گفت: در این وعده باید مواد غذایی را مصرف کرد که در طول روز آب بدن کاهش نیافته و فرد روزه‌دار دچار افت قند خون نشود، به همین دلیل بهتر است از مواد غذایی پر جذب مثل نان‌های سبوس‌دار، برنج را همراه با سبزیجات و به صورت عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو استفاده کنیم.

انتظاری تاکید کرد: تغییر نوع غذا در ماه رمضان و استفاده زیاد از میوه‌ها بعد از افطار و در وعده سحری لازم است، در وعده سحری مصرف گوشت‌ها، مواد شور و تند، نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهیم و از شربت‌های رقیق و استفاده از عسل به جای شکر در اولویت غذایی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مواد قندی کند جذب، در ماه رمضان باید مصرف شود، اگر افراد افت فشار خون دارند این اتفاق معمولاً به دلیل کم آبی بدن است، باید روزه‌داران از سبزیجات آبدار و سالاد میوه به وفور استفاده کنند، بعد از افطار باید مصرف میوه و مایعات به اندازه‌ای باشد که رنگ ادرار فرد روزه‌دار کاملاً روشن باشد و کم آبی بدن امروز را به فردا منتقل نکند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: اگر روزه‌داران این موارد را رعایت کنند افت فشار خون در آنها کمتر شده و سردردهای میگرنی آنها کم می‌شود، برخی مواد مانند آب در بدن ما در طولانی مدت ذخیره نمی‌شود و روزه‌دار هر میزان آب بخورد جایی برای ذخیره در بدن ندارد، باید آب در قالب یک ماده غذایی مثل کاهو، میوه‌ها، شربت‌های با قند کم، عسل کم در قالب تخم شربتی و خاکشیر مصرف شود، این مواد باعث می‌شوند آب کافی در بدن در طول روز ذخیره شده و روزه‌دار مشکلات گوارشی هم نداشته باشد.

پرهیز از خوردن غذاهای چرب در وعده افطار

انتظاری با بیان اینکه بعد از افطار باید افراد روزه‌دار تا ساعتی که بیدار هستند حتماً هر ساعت آب، میوه‌های آبدار و شربت‌های رقیق به همراه عسل را بخورند، افزود: از خوردن موادی مثل گوشت‌های سرخ شده، گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس و همبرگر) که باعث دفع آب بدن می‌شود باید در وعده سحری پرهیز کرد. غذاهای تند که سوخت و ساز بدن را بالا برده و موجب دفع آب بدن می‌شوند، باید ماه رمضان کمتر مصرف شوند و در این صورت آب بدن تا ساعت‌های انتهایی روز حفظ می‌شود و افراد می‌توانند روزه‌داری بدون تشنگی شدید را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طول روز که دستگاه گوارش فرد روزه‌دار کار نمی‌کند بهتر است وعده افطار را با خوردن آب ولرم و با حجم کم مواد غذایی آغاز کند، خوردن شام مختصر با غذای ملایم را به روزه‌داران توصیه می‌کنیم و از خوردن شام زیاد با حجم غذای بالا خودداری کنند، بیشترین سهم مواد غذایی را به مصرف میوه و لبنیات اختصاص داده و از پرخوری و مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: معمولاً برخی افراد در این ماه دچار بیماری یبوست می‌شوند، خوردن میوه‌ها مثل آلوسیاه تازه و آلوی خشک شده و سبزی‌ها، استفاده از پلوهای حاوی حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر و آب لازم است، کاهش مصرف زیاد نمک و ادویه‌ها در وعده سحری از بروز تشنگی زیاد و یبوست جلوگیری می‌کند.

کد خبر 486856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.