طراحی منظر چه کمکی به توسعه شهر می‌کند؟

یک کارشناس طراحی محیط و منظر شهر گفت: طراحی‌های شهری که با پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر در تضاد باشد ضمن این که برند و منظر شهری را تخریب می‌کند به رشد جریان توسعه شهر نیز کمک نخواهد کرد.

فریبا وحیدزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که منظر شهر کلیت شهر را شامل می‌شود، اظهار کرد: طراحی منظر، هنر یکپارچگی بخشیدن بصری و ساختاری به مجموعه شهری است؛ طراحی منظر یک شهر آرایش شهر نیست بلکه پیرایش شهر و حذف عناصری است که منظر شهری را تخریب می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت منظر شهری خاطرنشان کرد: زمانی که در حوزه منظر شهری، صحبت از ایجاد تصویر ذهنی پایدار در ذهن مخاطبان شهر می‌شود، به هیچ عنوان منظور به‌کارگیری خلاقیت و طراحی‌هایی نیست که بدون توجه به زمینه فرهنگی یا حتی مخالف با آن طرح شود.

این کارشناس طراحی محیط و منظر شهر تاکید کرد: طراحی‌های شهری نباید با پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر در تضاد باشد و چنانچه بخواهیم منظر یک شهر تصویر ذهنی ماندگاری در حوزه برند شهری داشته باشد باید کلیت واحدی را تشکیل دهد.

وی با بیان این که اغتشاشات بصری کیفیت منظر شهری را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: طراحی‌ها و خلاقیت‌های مدرن، جایگاهی در شهرهای تاریخی ندارد و هر طرحی که قصد به کارگیری در منظر یک شهر تاریخی را دارد باید با توجه به پیشینه آن شهر یا در امتداد آن باشد.

وحیدزادگان اضافه کرد: طراحی که خلاف این اصول باشد، به نوعی به آثار و گذشته شهر طعنه می‌زند و ضمن این که برند و منظر شهری را تخریب می‌کند به رشد جریان توسعه شهر نیز کمک نخواهد کرد.

کد خبر 486850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.