روزهای پایانی رصد شکارچی و شباهنگ/ این دو جرم در کدام قسمت آسمان دیده می‌شود؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: رصد صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ حوالی فصل زمستان و بهار ممکن می‌شود و آخرین زمان برای رصد این صورت فلکی طی هفته‌های آینده است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از رویدادهای رصدی که شهروندان می‌توانند این روزها در آسمان مشاهده کنند، رصد صورت فلکی شکارچی و پرنورترین ستاره آسمان شب، یعنی ستاره شباهنگ است.

وی افزود: این دو جرم آسمانی همواره از سوژه‌های رصدی جذاب برای رصد کنندگان بوده که بدون تلسکوپ و با چشم غیر مسلح نیز قابل رصد است و مشاهده آن نیاز به ابزار خاصی ندارد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ جزو اجرام رصدی زمستانه محسوب می‌شوند و معمولاً در حوالی فصل زمستان قابل رصد هستند، زیرا این دو جرم آسمانی در فصل زمستان در پس زمینه خورشید قرار ندارند، در آسمان شبانگاهی ناظران و رصدگران قرار می‌گیرند و قابل مشاهده هستند.

بارونی ادامه داد: صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ، حوالی تابستان در پس زمینه خورشید و آسمان روز گاهی قرار گرفته و امکان رصد آنها وجود ندارد.

روزهای پایانی رصد شکارچی و شباهنگ/ این دو جرم در کدام قسمت آسمان دیده می‌شود؟

رصد صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ

وی به علت زمان رصد این دو جرم آسمانی در فصل زمستان و بهار اشاره و تصریح کرد: علت این پدیده گردش یک ساله زمین به دور خورشید است که به واسطه آن آسمان شبانه فصل‌ها و روزهای مختلف تغییر می‌کند؛ بعضی مواقع ستاره‌های مورد نظر ما در روز قرار گرفته و بعضی مواقع ممکن است در آسمان شب قرار گیرند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به اهمیت رصد صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ در این روزها اشاره کرد و گفت: فصل زمستان به پایان رسیده و اکنون روزهای پایانی است که امکان رصد این دو پدیده وجود دارد و بعد از آن دیگر تا ماه‌ها و تا حوالی فصل زمستان بعدی، امکان رصد مناسب این اجرام آسمانی وجود ندارد، زیرا این اجرام در آسمان روز قرار می‌گیرند و نور زیاد خورشید موجب می‌شود تا از دیده‌ها پنهان باشند.

بارونی اضافه کرد: چنانچه شهروندان در فصل زمستان صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ را رصد نکرده‌اند، بهتر است این روزهای پایانی را از دست ندهند و به رصد این دو جرم آسمانی بپردازند.

وی تاکید کرد: علاقه مندان دنیای نجوم برای رصد این دو جرم آسمانی می‌توانند این روزها، بعد از غروب خورشید و هنگام تاریک شدن آسمان به قسمت غرب و جنوب غربی آسمان نگاه کنند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: در این سمت از آسمان سه ستاره شاخص دیده می‌شود که در کنار یکدیگر و دریک خط قرار گرفته‌اند؛ این سه ستاره بخش میانی صورت فلکی شکارچی است که به عنوان کمربند شکارچی شناخته شده می‌شود و شهروندان می‌توانند در این قسمت از آسمان صورت فلکی شکارچی را پیدا کنند.

روزهای پایانی رصد شکارچی و شباهنگ/ این دو جرم در کدام قسمت آسمان دیده می‌شود؟

رصد صورت فلکی شکارچی چه اهمیتی دارد؟

بارونی تاکید کرد: صورت فلکی شکارچی از صورت‌های فلکی بسیار مهم آسمان است که مورد توجه دانشمندان مختلف جهان قرار دارد، زیرا بخش بسیار فعالی در آسمان است و امکان مشاهده اتفاقات اختر فیزیکی یا کیهان شناسی زیادی در این قسمت آسمان برای دانشمندان وجود دارد از جمله ناحیه‌های مختلف ستاره‌زایی، بخش‌های مختلفی حاوی گرد و غبار و مواد اولیه تشکیل دهنده ستاره‌ها از جمله سحابی شکارچی که در پایین کمربند شکارچی قرار گرفته و قابل رصد است.

وی گفت: وجود ستاره‌های مهمی در این صورت فلکی از جمله ستاره (Betelgeuse) یا "ابط الجوزا" که از جمله ستارگان پیر محسوب می‌شود و به پایان عمر خودش نزدیک شده است، اهمیت رصد این صورت فلکی را بیشتر می‌کند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با تاکید بر این که به گفته دانشمندان ابط الجوزا، کاندیدای انفجار ستاره‌ای است، اضافه کرد: ستاره‌های بزرگ در پایان عمر خود این انفجار را تجربه کرده و با وقوع این انفجار بسیاری از مواد خود را به اطراف پراکنده می‌کنند چنانچه قرار باشد انسان‌ها در آسمان یک انفجار ستاره‌ای را مشاهده کنند، احتمال دارد یکی از این انفجارها، انفجار ابط الجوزا باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین زمانی که گفته می‌شود ستاره‌ای پیر است و به پایان عمر خودش نزدیک شده است، دانشمندان نمی‌توانند با قطعیت صحبت کنند که ستاره چه زمانی و به چه نحوی انفجار را تجربه می‌کند و تنها محدوده‌ای را به عنوان زمان نزدیک شدن به انفجار تعیین می‌کنند که ستاره ابط الجوزا در این محدوده زمانی قرار گرفته و امکان انفجار آن وجود دارد.

روزهای پایانی رصد شکارچی و شباهنگ/ این دو جرم در کدام قسمت آسمان دیده می‌شود؟

شباهنگ، پرنورترین ستاره آسمان شب

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: چنانچه کمربند صورت فلکی شکارچی را ادامه داده و کمی جلوتر برویم، به یک ستاره پرنور می‌رسیم که نسبت به ستاره‌های اطراف خود شاخص است و پرنورتر به نظر می‌رسد؛ این ستاره پرنورترین ستاره آسمان شب محسوب می‌شود که به نام شباهنگ شناخته می‌شود و نام لاتین آن Sirius است.

بارونی افزود: ستاره شباهنگ به موجب پرنور بودن و به دلیل نزدیکی نسبی به کره زمین، نسبت به بسیاری از ستاره‌ها در آسمان شب برای ما پرنورتر است.

وی گفت: این دو جرم آسمانی را شهروندان می‌توانند با تاریک شدن آسمان و تا حدود دو ساعت بعد از غروب آفتاب رصد کنند. هر چه از غروب آفتاب فاصله بگیریم، صورت فلکی شکارچی و ستاره شباهنگ به مسیر خودشان به سمت غرب ادامه می‌دهند تا غروب کنند و از دیده‌ها پنهان شوند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اضافه کرد: بهتر است رصدگران در دقایق اولیه بعد از غروب آفتاب، این دو جرم آسمانی را رصد کنند تا راحت‌تر بتوانند آنها را ببینند و این دو جرم آسمانی در پشت عوارض سطح زمین از جمله ساختمان‌ها و در پس آلودگی نوری و آلودگی‌های دیگر آسمان قرار نگیرند.

کد خبر 486826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.