انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

کاندیدا نشدن سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداتوری چهره‌های شاخص برای انتخابات ۱۴۰۰، دلایل حضور نیافتن ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «بار دیگر نگاه‌ها به سمت خاتمی» به بررسی تاثیر کاندیدا نشدن سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: کناره‌گیری سیدحسن خمینی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سبب شد بار دیگر نگاه‌ها به سمت سیدمحمد خاتمی معطوف شود. در محافل سیاسی اصلاح‌طلبان پس از این اتفاق خواهان تهیه فراخوان برای به عرصه آوردن سیدمحمد خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ شده‌اند.

وی که گویا با کاندیداتوری یادگار امام موافق بود، حالا در این شرایط بسیاری از دلسوزان خواستار حضور خودش در عرصه انتخابات هستند. از سوی دیگر، بدون شک در صورت کاندیداتوری لیدر اصلاحات حمایت جدی از سوی همه جریانات اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و نیز آیت الله سیدحسن خمینی را همراه خواهد داشت. چندی قبل فضل الله عرب‌سرخی از سیاسیون قدیمی اصلاح‌طلب گفته بود: «سیدحسن خمینی به لحاظ ظرفیت فکری و عقبه سیاسی و اجتماعی و حمایت گسترده‌ای که می‌تواند از طرف نیروهای قدرتمند جذب کند و همچنین با ملاحظه توان بسیح‌کنندگی که در جامعه دارد، می‌تواند در نبود آقای خاتمی یکی از چهره‌های مثبت و مؤثر در انتخابات باشد.»

این اظهارات به این معناست که برای طیف بزرگی از جامعه پشتیبانی دو سید روحانی به نام خاتمی و حسن خمینی به صلاح جامعه است و در صورت حضور نیافتن یکی از این دو شخصیت، می‌توان از شخصیت دیگر خواست تا در انتخابات حضور یافته و با از خود گذشتگی زمینه حضور گسترده مردم را در انتخابات فراهم کند.

سیدحسن خمینی در حمایت از خاتمی سنگ تمام گذاشته است یعنی در برهه‌ای که او از سوی مخالفان تحت فشار قرار داشت، یادگار امام بی‌توجه به فشارها، همراه خاتمی بود و این قرابت می‌تواند در صورت کاندیداتوری خاتمی کمک بزرگی باشد و بدون شک حامیان یادگار امام نیز در کنار لیدر اصلاحات خواهند بود. در این میان، می‌توان حتی از شخصیت‌های دیگری نیز نام برد، مانند اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و مسعود پزشکیان که از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات هستند، اما جایگاه و شخصیت خاتمی طوری است که اگر پا به عرصه بگذارد، این شخصیت‌ها نیز در کنار او قرار خواهند گرفت و برای تحقق خواست مردم حاضر به هرگونه همکاری با او هستند.

البته خاتمی چهره کاریزما دارد به‌طوری که حتی مخالفان اصلاحات نیز به خود اجازه توهین و تخریب او را نمی‌دهند. او اگر متقاعد به حضور شود، قطعاً فضای شور انتخاباتی را ایجاد خواهد کرد که همانا کمک به حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی است. باید منتظر ماند که آیا سید محمد خاتمی به‌رغم همه مسائلی که وجود دارد و تحلیل‌هایی که او بهتر از دیگران بر آن واقف است، پا به عرصه انتخابات می‌گذارد؟

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «اصلاح طلبان بدون سید حسن خمینی» به بررسی کاندیداتوری چهره‌های شاخص برای انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: در حالی که اصلاح‌طلبان امیدوار بودند با حضور سید حسن خمینی در انتخابات اجماع همه گروه‌های اصلاح‌طلب را حول محور او شکل دهند اعلام شد که او به توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات حضور نخواهد یافت.

سیدحسن خمینی بعد از مشورت با رهبر معظم انقلاب تکلیف خود با انتخابات ۱۴۰۰ را روشن کرد و قرار نیست کاندیدای ریاست جمهوری شود. بنا بر روایت یاسر خمینی «رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.» این خبر بدون شک یک شوک به اردوگاه اصلاحات است، اما چرا؟

روزهای بیم و نگرانی اصلاح‌طلبان است، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان مدتهاست که به سکوت و انزوا روی آورده و امید به حضور آنها در پای صندوق‌های رأی کمرنگ شده است. سیاسیون اصلاح‌طلب هم گرچه از مدت‌ها قبل این خطر را حس کرده بودند اما گویا عزمی برای مقابله با این رخوت و دلزدگی نداشتند، زمان هرچه گذشت بر میزان این دلزدگی افزوده شده و حال در آستانه یک انتخابات سرنوشت‌ساز دیگر اصلاح‌طلبان کاسه چه کنم را به دست گرفته‌اند و به دنبال راهکاری برای تحریک و تهییج بدنه رأی شان برای آمدن به صحنه هستند.

معرفی یک کاندیدا که این بدنه رأی را به حرکت درآورده و بر دلزدگی‌ها و ناامیدی این بدنه غلبه کند از جمله راهکارهایی بود که این جریان دنبال می‌کرد. کاندیدایی که در کنار این ویژگی امکان عبور از فیلترهای شورای نگهبان را نیز داشته باشد. کاندیدایی نه از جنس محمدرضا عارف که هنوز بسیاری منتقد مشی و رویه او در سال‌های اخیر بوده‌اند یا حتی از جنس محسن هاشمی یا …

سیدحسن خمینی یکی از همان نام‌هایی بود که امید طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان شده بود تا شاید با حضورش در عرصه رقابت شور و هیجانی دیگر به صحنه انتخابات بدهد اما درست در روزهایی که اصرار اصلاح‌طلبان برای مجاب کردن سیدحسن خمینی به حضور در انتخابات اوج گرفته بود و از سوی دیگر اصولگرایان نگران از این حضور وی در تکاپو برای منصرف کردن نوه امام راحل بودند، سیدحسن آقا تکلیف همه را روشن کرد. او که حساسیت‌های کاندیداتوری یکی از اعضای بیت امام را بدون شک درک می‌کرد، در مشورت با رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفت و خود را از دایره کاندیداهای احتمالی حذف کرد. نظر و توصیه رهبر معظم انقلاب به سیدحسن خمینی همانطور که پسر او سید احمد روایت کرده نوعی اتمام حجت و تصمیم آخر برای کاندیدا نشدن در این دور از انتخابات بوده است.

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «‌نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی‌ نیاوردن» به بررسی دلایل حضور نیافتن ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و نوشت: خود را نه اصلاح‌طلب می‌داند و نه اصولگرا، اما هر دو جناح می‌دانند اگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری پا پیش بگذارد، سبد رأی خوبی خواهد داشت.

مردم، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ۶۲ ساله کابینه حسن روحانی را با برجام و پایان دادن به تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل می‌شناسند. او از افرادی است که در هشت سال اخیر سوژه اول رسانه‌های داخلی و حتی خارجی بوده و اصلاح‌طلبان بدشان نمی‌آید که ظریف را به‌عنوان گزینه اصلی خود وارد انتخابات کنند، اما دل خودش رضا نیست و روز گذشته نوشت عزم خود را بر نامزد نشدن استوار کرده است.

وزیر خارجه با انتشار تصویری از آیه‌ای از سوره فاطر در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«سلام، دیروز [دوشنبه] جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی_همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی، دو نفر_با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که «برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود».

پس از چندین بار تأکید بر تمایل نداشتن برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم، اما این اظهارنظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم: در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفت‌وگوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دوقطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌کنند. ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم. هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ هشت سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه کرده‌اند؛ هشت سال است به دلیل سکوت ما یک‌تنه به قاضی رفته‌اند و هشت سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.

یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی‌ نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.

سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد. هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه یا جناحی حق مصادره آن را ندارد. رفع تحریم‌ها به نفع مردم و هر دولتی است که چهار ماه دیگر زمام امور کشور را به دست می‌گیرد.

تقاضا می‌کنم اجازه دهید در این فضا که صهیونیست‌ها برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها به خبیثانه‌ترین و مذبوحانه‌ترین روش‌ها متوسل شده‌اند، عباس عراقچی عزیز و دیگر همکاران فداکار و شجاعم بتوانند بر اقدامات رفع تحریم‌ها تمرکز کنند و نگران سنگ‌اندازی‌ها، اتهامات و فضاسازی‌های مسموم انتخاباتی نباشند. بیاییم در آستانه ماه مبارک رمضان، دل را از کینه‌ها و بدانگاری‌ها پاک کنیم و همدل و همنوا برای موفقیت تمامی ایثارگران به‌ویژه در عرصه‌های سلامت، هسته‌ای و سیاست خارجی دعا کنیم. سالم و شاد و سربلند باشید».

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟» به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و نوشت: یکی از مهم‌ترین وعده‌های هر مجلسی در ایران اصلاح قانون انتخابات است. از مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری گرفته تا شوراهای اسلامی شهر و روستا.

وعده‌هایی که عموماً همه آنها هنگام مواجهه با سد شورای نگهبان نابود می‌شوند و در نهایت همان اتفاقی رخ می‌دهد که شورای نگهبان مطلوب می‌داند. یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اکثریت نمایندگان اصولگرا و تازه وارد به پارلمان که از همان ابتدا رابطه‌ای حسنه با ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان داشتند و از سوی دبیر این نهاد، نمایندگان حاضر در «برترین مجلس تاریخ انقلاب» نامیده شدند، از این قاعده مستثنی نبود.

آنان نیز پس از تعیین تکلیف کمیسیون‌های تخصصی، در کمیسیون شوراها و امور داخلی که از جمله کمیسیون‌هایی بود که بیشترین حساسیت‌ها از سوی هیأت رئیسه قوه مقننه برای چینش اعضایش به کار رفت، اقدام به تهیه طرحی برای اصلاح قانون انتخابات کردند طرحی که برخلاف طرح‌های گذشته در این راستا نه‌تنها در آن خبری از کاهش نقش شورای نگهبان و افزایش نقش مردم برای اثبات جمهوریت جمهوری اسلامی نبود بلکه چنان که از قرائن پیداست با اصلاح این طرح برای تامین‌نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید قریب‌الوقوع آن در نشست امروز شورای نگهبان، این شورا که حالا ترکیبش بیش از هر زمانی به اصولگرایان متمایل است زین پس پررنگ‌ترین نقش را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو و پس از آن خواهد داشت.

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر ««توصیه به خویشتنداری» مأموریت سرمایه‌های اسرائیل در ایران» نوشت: هر بار که دشمن با گستاخی، اقدام به ترور یا خرابکاری کرده و یا در پایبندی به تعهدات عهدشکنی و بی‌عملی می‌کند، یک جریان سیاسی خاص به صف شده و با ادعاهایی همچون لزوم صبر استراتژیک و خویشتن‌داری، پازل دشمن در اجرای اقدامات ضد ایرانی را تکمیل می‌کند.

آمریکا و اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی در جدیدترین اقدام ضد ایرانی با خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز، موجب وارد آمدن خسارت به تجهیزات موجود در این مرکز شدند. پس از این اقدام تروریستی و خرابکارانه، علی‌رغم تأکید ویژه نمایندگان مجلس و مقامات ارشد مبنی بر لزوم پاسخ قاطع و ضربه دردناک به دشمن در کنار خروج از مذاکرات وین، برخی در داخل از روی ناآگاهی و غفلت و برخی دیگر با تعمد و آگاهانه، مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز را از این اقدام نهی کردند.

برای نمونه، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: «آیا باید پاسخ قطع برق در نطنز را با قطع مذاکرات در وین داد؟».

در یک نمونه دیگر، یکی از مدیران رسانه‌ای دولت در توئیتی نوشت: «توقف مذاکرات، خواسته نتانیاهو است. سیاست درست نظام در برابر عملیات موذیانه، تروریستی و تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی، صبر استراتژیک و پاسخ مناسب در زمان مناسب است؛ نه ایجاد مطالبه نادرست برای نشان دادن واکنش‌های احساسی تلافی‌جویانه نظامی یا سیاسی. قرار نیست رفتار ما را مهندسی کنند».

این طیف در سال گذشته و پس از ترور دکتر فخری‌زاده نیز با همین رویکرد خسارت‌بار مدعی شده بودند که ایران باید خویشتن‌داری کند و با امتناع از واکنش و اجرای صبر استراتژیک، در «تله تنش» گرفتار نشود.

این رویکرد به بانیان و مجریان «آمریکایی_ اسرائیلی_ اروپایی» این قبیل اقدامات تروریستی و خرابکارانه، این پیغام را می‌دهد که در تکرار خرابکاری و ترور اصلاً تردید نکنند و بدون نگرانی، اقدامات جنایتکارانه خود را تکرار کنند.

در این میان، سنگ‌اندازی در مسیر واکنش قاطع و اطمینان دادن به دشمن در خصوص عدم واکنش، شراکت در نقشه «آمریکایی_ اسرائیلی_ اروپایی» علیه ایران است.

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید؟

کد خبر 486814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.