حمل و نقل عمومی تهران رنگ و بوی چینی دارد

چین مقصد محبوب مدیران شهری برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است حتی در روزگاری که می‌توانستیم کشورهای اروپایی را برای خرید انتخاب کنیم. بیشترین سفرهای مدیران ترافیکی شهر تهران در ۱۵ سال اخیر به کشور چین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به تازگی شهردار تهران اعلام کرده است که به دولت پیشنهاد داده در قرارداد ایران و چین، سرمایه گذاری در مترو نیز پیش بینی شود.

پیروز حناچی در توضیح بیشتر درباره لحاظ بندی در توافقنامه میان ایران و چین درباره تأمین واگن قطار شهری برای ۱۰ کلانشهر ایران، می‌گوید: این بند به پیشنهاد شهرداری تهران در توافقنامه میان ایران و چین لحاظ شد. در واقع زمانی که نشست‌های مقدماتی برای این توافقنامه طی می‌شد و دولت نظرات دستگاه‌های مختلف را دریافت می‌کرد، شهرداری پیشنهاد سرمایه‌گذاری چین در خط متروی ۱۰ کلانشهر را مطرح کرد.

وی ادامه می‌دهد: البته روابط با چین در زمینه قطار شهری، کاری است که انجام می‌شد و همکاری چینی‌ها در توسعه خط مترو تهران را داشتیم و عمدتاً در بخش تجهیزات و واگن‌ها همکاری‌های گسترده داریم. در این توافقنامه هم این بند برای حمایت از ۱۰ کلانشهر کشور که شبکه حمل و نقل ریلی در آنها وجود دارد آمده است.

در شورای چهارم شهر تهران بارها به مدیریت شهری وقت در خصوص حضور پررنگ چینی‌ها در اجرای طرح‌ها تذکر داده شد. آن زمان اعضای کمیسیون عمران شورای شهر تهران معتقد بودند شهرداری باید تجهیزات مورد نیاز خود را از کارخانه‌های با کیفیت اروپایی تأمین کند.

پای چینی‌ها چه زمانی به حمل و نقل عمومی تهران باز شد؟

«شهرام جباری زادگان» یک کارشناس حمل و نقل شهری با تأکید بر این که سایه چین هم بر شبکه مترو و هم بر سامانه بی. آر. تی تهران سنگینی می‌کند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بخش قابل توجهی از ناوگان ریلی و ناوگان اتوبوسرانی تهران، تولید یا مونتاژ چین است.

وی با اشاره به این که اولین بخش از اتوبوس‌های مونتاژ چین که موتور و قطعات اصلی آن آلمانی بود، شهریور ۸۷ وارد اولین خط بی آر تی تهران شد که اردیبهشت ۸۶ آغاز به کار کرده بود، می‌افزاید: با ورود تدریجی اتوبوس‌های دو کابین قرمزرنگ چینی به خطوط بی. آر. تی، خیابان‌های تهران به رنگ آلبالویی درآمد.

این کارشناس حمل و نقل شهری با بیان این که از عمر این اتوبوس‌ها که موتور آن دو سال و بدنه آن ده سال ضمانت دارد، ۱۲ سال و نیم می‌گذرد، تصریح می‌کند: این اتوبوس‌ها در این مدت به صورت تمام وقت در خطوط بی آرتی تهران مشغول کار هستند که این مهم نشان دهنده کیفیت قابل قبول این اتوبوس‌ها است که به آلمانی بودن موتور قطعات اصلی آن باز می‌گردد.

وی که معتقد است اتوبوس نو دارای استاندارد یورو چهار حتی اگر مونتاژ چین باشد از اتوبوس دست دوم با همان استاندارد بهتر است، می‌گوید: این که مردم شهر اتوبوس‌های دست دوم شهرهای اروپایی شرقی را سوار شوند، موضوعی است که علاوه بر وهن مردم تهران، از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست.

جباری زادگان با بیان این که حضور واگن‌های چینی در متروی تهران از اتوبوس‌های بی. آر. تی پررنگ‌تر است، اما چون زیرزمین قرار دارد، دیده نمی‌شود، ادامه می‌دهد: البته این حضور پررنگ به این بازمی‌گردد که قیمت‌های سازندگان واگن مترو در چین بسیار پایین‌تر از رقبای اروپایی آنها است و تفاوت چشمگیری با میانگین قیمت‌های جهانی دارد.

وی با بیان این که کارخانجات واگن‌سازی داخلی عموماً بدنه و اخیراً بوژیها یا چرخ‌های واگن‌ها را تولید می‌کنند، تصریح می‌کند: سیستم ترمز، سیستم هدایت و سیستم امنیت، بخش‌های حساس و حیاتی قطارهای مترو هستند که لزوماً از خارج کشور وارد شده و کارخانجات داخلی مونتاژ می‌شوند.

این کارشناس حمل و نقل شهری با تأکید بر این که قرارداد ورود ۶۳۰ دستگاه واگن مترو به تهران منعقد شده است و با توجه به شرایط موجود، اولین و آخرین راهکار تأمین ناوگان ریلی مورد نیاز است، خاطرنشان می‌کند: عمر مفید هر واگن مترو هفت سال و نیم فعالیت یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است و موضوع تعمیرات اساسی (اورهال) در افزایش میزان عمر مفید و پیمایش ایمن قطارهای مترو از نقش مهمی برخوردار است.

لزوم نظارت دقیق بر حضور چینی‌ها در عرصه حمل و نقل عمومی کشور

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز حضور چینی‌ها در عرصه حمل و نقل عمومی کشور را با تاکید بر نظارت دقیق مثبت ارزیابی می‌کند.

وی در خصوص تعهداتی که چینی‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی به آن عمل نکردند از جمله قرار داد خرید واگن از چین، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قراردادی با چینی‌ها برای خرید واگن امضا نشده است. این قرارداد جزو تعهدات دولت بوده و شورای اقتصاد اعتباری را برای خرید دو هزار واگن برای کلانشهرهایی که دارای مترو هستند تأمین می‌کند. از این تعداد ۶۳۰ واگن سهم تهران است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید می‌کند: این مصوبه مربوط به سال ۹۵ بوده است. همزمان با آغاز شورای شهر دوره پنجم در سال ۹۶ این موضوع از طرف شورای شهر و مدیریت شهری پیگیری و این مصوبه احیا شد. پس از آن مناقصه‌ای برگزار شد که در آن یک شرکت چینی برنده شد که شریک شرکت واگن سازی تهران محسوب می‌شود و طبق قراری که گذاشته شده این واگن‌ها باید به صورت مشترک با همکاری این دو شرکت تولید شود اما چون مراحل اجرای قرارداد طولانی شده قیمت‌ها هم تغییر کرده است.

وی می‌گوید: در این زمینه مقصر چینی‌ها نیستند، مقصر سیستم بروکراسی داخلی کشور است که هنوز نتوانسته پیش‌پرداخت اجرای این قرارداد را بپردازد که اگر پرداخت مبلغ قرارداد ابلاغ شود طبق مفاد قرارداد ساخت واگن‌ها آغاز می‌شود.

علیخانی می‌افزاید: تمام واگن‌های ما در حال حاضر با مشارکت چین ساخته می‌شود؛ البته پس از طراحی و ساخت واگن که نمونه‌ای از آن هم ساخته شده ۸۰ درصد روند ساخت واگن‌ها داخلی می‌شود که این نسبت، پیش از این برعکس بود و بیشتر قطعات واگن‌ها از چین وارد می‌شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر این که حضور چینی‌ها در صورت نظارت دقیق و درست می‌تواند حضوری مفید برای حمل و نقل تهران باشد، می‌گوید: اگر سیستم نظارتی درست باشد کار بی‌کیفیت انجام نمی‌شود و اگر نتوانیم درست نظارت کنیم پیمانکار داخلی هم بی‌کیفیت کار خواهد کرد.

وی اظهار می‌کند: از جزئیات قرارداد ایران و چین اطلاعی ندارم اما بر این باورم که قرارداد نیست بلکه بیشتر تفاهم‌نامه و راهبردی است که در آینده چه فعالیت‌هایی در چه زمینه‌هایی انجام شود و چه بهتر که حمل و نقل عمومی تهران از این ظرفیت استفاده کند.

جزئیات قرارداد ایران و چین همچنان پنهان است و مشخص نیست آیا چین بیش از نقش کنونی در مدیریت شهری شهرهای ایران، نقش‌آفرینی خواهد کرد یا خیر؟

کد خبر 486813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.