بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بخشی از کسری بودجه بخاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است، گفت: بانک مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگترین بدهکار دولت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، عصر امروز، سه شنبه جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در محل سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور دکتر نوبخت برگزار شد. ارائه سند ملی آمایش سرزمین و گزارشی از بودجه ۱۴٠٠ دو دستور کار این جلسه بود.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به نمایندگان مجلس تاکید کرد: تا آخرین روز کاری دولت، مجدانه با مجلس و همه ارکان و نهادهای کشور برای بسط همکاری‌ها و کاهش مشکلات کشور و مردم همکاری خواهیم کرد. نشست صمیمی امروز نماد و نشان همین همکاری‌ها است.

در بخش نخست این نشست مهندس امیر امینی رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین، گزارشی از نحوه تدوین سند ملی آمایش ارائه داد. وی به سیر پ تکوین آمایش سرزمین در ایران که دوره نخست آن (دهه ۱۳۵۰) با هدف تمرکززدایی از تهران و توجه به محور غرب به عنوان پیشران توسعه کشور بوده است؛ اشاره کرد و گفت: در دوره دوم (دهه ۱۳۶۰) آمایش سرزمین با توجه به محور شرق در مقابل محور غرب و ایده تشکیل مناطق آزاد، توسعه مکران و ضرورت تأسیس قطب دوم انرژی دنبال شد. دوره سوم (دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰) با تأکید بر توسعه درون زا و برون نگر، توسعه مکران و استفاده کشور از موقعیت منطقه‌ای و مزیت‌های کشور ادامه یافت که منجر به تصویب ضوابط ملی آمایش در سال ۱۳۸۳ شد. در دوره چهارم (دهه ۱۳۹۰) با تشکیل دائمی شورای عالی آمایش سرزمینی در سازمان برنامه و بودجه کشور، جهت گیری‌های ملی آمایش تصویب و سند ملی آن نیز به تصویب رسید.

امینی با تأکید بر اینکه آمایش ملی، برنامه‌ای بلند مدت و راهبردی، برنامه توسعه سرزمینی و رهیافت برنامه هاست، افزود: پس از حدود ۳۴ عنوان مطالعه و گزارش در ۵۰ مجلد، ۱۸ گروه مطالعاتی موضوعی و فرابخشی، مشارکت بیش از ۲۵۰ نفر از صاحب نظران و ۲۰۰ جلسه و ۷۴۰۰۰ نفر ساعت، متن سند آمایش سرزمینی تدوین و تصویب شد. همچنین پس از حدود ۱۱۰۰ جلد مطالعه و گزارش، ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه و ۱۰ مهندسین مشاور، دریافت ۸۶ نامه حاوی درخواست ۶۵۰ نظر اصلاحی و مشارکتی‌ترین برنامه مطالعاتی و ۵۴۲۰۰۰ نفر- ساعت سند آمایش استان‌ها نیز تدوین گردید.

این گزارش برای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بسیار حائز توجه بود؛ تا آنجا که حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد داد در نشستی در هفته آینده این گزارش مورد بررسی بیشتر مجلس قرار بگیرد.

دکتر حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز خطاب به نمایندگان گفت: این بخت فرخنده فرجام شماست که مطالعات آمایش سرزمین در دوره تصدی شما تبدیل به سند آمایش شده و اکنون نیازمند اقتضائات اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه جدی همگان و بویژه ارکان نظام قرار گرفته یادآور شد: سیاست‌های کلی آمایش سرزمین در سال ۱۳۹۰ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. قانون برنامه ششم توسعه نیز طی مواد ۱۸۱ تا ۱۸۴ به امر آمایش سرزمین پرداخته است. به گفته وی، اگر چه در دوره‌های متوالی مطالعات آمایش سرزمین در کشور انجام شده است؛ اما در این دولت عزم جدی برای مطالعات دقیق‌تر و بیشتر در سطح ملی و از سوی دیگر مطالعات آمایش سرزمین در همه استان‌های کشور در سال‌های اخیر جریان یافت و این مطالعات در تمامی استان‌ها نیز به اتمام رسید.

در ادامه این جلسه، دکتر حسین رحمتی رئیس امور اقتصاد کلان، گزارشی از قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص واگذاری شرکت‌ها، اوراق اسلامی دولت، مالیات و عوارض، حقوق گمرکی، عمران و فاضلاب، ارائه داد.

همچنین اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به طرح سوالاتی درباره تشکیل کمیسیون‌های اجرای قانون بودجه، ابلاغ احکام و جداول، روند همسان سازی حقوق بازنشستگان، مشکلات صندوق‌های کشاورزی، مولد سازی دارایی‌های دولت، هدفمندی یارانه‎‌ها و … پرداختند.

منبع: فارس

در این جلسه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن اهداف این نشست گفت: در سال جاری تا پایان دوره دولت دوازدهم کمیسیون برنامه و بودجه در صدد است با برگزاری سلسله جلسات و نشست‌هایی با سازمان برنامه و بودجه کشور برای رفع برخی نواقص بودجه سال جاری و نیز فراهم آوردن مقدمات تدوین قانون برنامه هفتم توسعه با استفاده از دیدگاه نمایندگان را دنبال نماید.

سپس دکتر محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالات نمایندگان با بیان اینکه کلیه طرح‌های عمرانی که قابلیت اتمام تا پایان عمر دولت دوازدهم را دارند احصا شده و منابع مالی آن تأمین شده است.

وی همچنین خطاب به نمایندگان اظهار داشت که کلیه طرح‌های عمرانی باید مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را داشته باشند.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود از بازدید از پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور یاد کرد و افزود: علاوه بر تأمین منابع مالی از حسن اجرای آنها نیز اطمینان حاصل می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در واکنش به تقاضای نمایندگان برای صدور دستورالعمل و ابلاغی‌های بودجه نیز اظهار داشت: ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۴۰۰، افزایش حقوق کارکنان، آئین نامه اوراق و آئین نامه اجرایی تبصره ۵ در سازمان برنامه تدوین و فردا در جلسه هیأت دولت به تصویب خواهد رسید.

نوبخت همچنین در خصوص ۸۹ هزار میلیارد بودجه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: احکام باز نشستگان باید بر اساس این مبلغ مصوب صادر شود. برای این منظور جلساتی با آقایان شریعتمداری و سالاری داشتیم و اقدامات اجرایی در این خصوص انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری بر اساس بند ۲ و۳ تبصره ۱۲ انجام می‌شود ادامه داد: این در حالی است که رشد حقوق در سازمان تأمین اجتماعی نیازمند تشکیل جلسه شورای عالی در وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

براساس قانون بودجه ۱۴۰۰، حداقل دریافتی کارکنان نباید کمتر از ۳,۵ میلیون تومان باشد. شورای عالی کار با احتساب حق مسکن، بن کارگری وحق اولاد، این مبلغ را به ۴ میلیون و صد هزار تومان افزایش داده است. این در حالی است که حداقل حقوق کارکنان لشکری و کشوری بر اساس مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۰، نباید کمتر از ۳.۵ میلیون تومان باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص متناسب سازی حقوق باز نشستگان به دو مصوبه هیأت وزیران در تاریخ ۲۳ تیرماه اول مهرماه سال ۹۹ اشاره کرد. این مصوبات به فروش سهام برخی شرکت‌ها برای تأمین منابع ۵۰ هزار میلیارد تومان همسان سازی حقوق بازنشستگان (۳۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین اجتماعی و۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری) اشاره داشت.

وی تصریح کرد: در حالی‌که صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری تمام ۱۸ هزار میلیارد تومان را صرف همسان سازسپی حقوق باز نشستگان کرد، سازمان تأمین اجتماعی فقط ۹ هزار میلیارد تومان را (۳۰ درصد) برای این منظور اختصاص داد. برای رفع این مشکل و اصلاح بند "و " تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ لایحه ۲ فوریتی به مجلس ارسال کردیم که در دستورکار قرار نگرفت.

رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در پاسخ به ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر استقراض دولت از بانک مرکزی، خاطر نشان کرد: بنابر گزارش وزیر محترم نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تأخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک مرکزی دارد چه نیاز به چاپ پول است؟ اساساً بخشی از کسری بودجه دولت به همین دلیل است که منابع ارزی سریع به منابع ریالی تبدیل نمی‌شود.

محسن زنگنه رئیس کمیسیون اصلاح ساختار بودجه در پایان این جلسه با اشاره به اینکه کشور در سال ۹۹ شرایط خوبی نداشت، خطاب به دکتر نوبخت گفت: جای تشکر دارد که در این سال این گونه عمل کردید.

وی علی رغم انتقاداتی به عملکرد بازار بورس کشور خطاب به معاون رئیس جمهور گفت: کار ارزشمندی بود که به جای چاپ پول، به سمت فروش اوراق رفتید. اما باید در عین حال فکری هم به حال مردم در بازار بورس کرد.

انتهای پیام /

کد خبر 486783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.