یار روزهای سخت به دنبال شکست تحریم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه شب وارد تهران شده و روز گذشته در مورد مسائل منطقه و برجام با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انعقاد سند ۲۵ ساله ایران_چین و همزمان با آغاز کمیسیون مشترک برجام در وین ترافیک سفرهای دیپلماتیک در تهران افزایش یافته است. ابتدا وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و چین به تهران سفر کرد و توافق برنامه همکاری جامع تهران و پکن را به سرانجام رساند.

چونگ سیه_کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی دومین مهمان شرقی تهران در فروردین ماه سال جاری بود که به منظور تعیین وضعیت نفتکش توقیف شده کره جنوبی بود.

مهمان بعدی اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مهم‌ترین متحد ایران بود که دوشنبه شب در رأس هیئتی برجسته مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

به نظر می‌رسد سفر لاوروف به تهران به منظور گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه نظیر برجام، سوریه، یمن، افغانستان و تبادل نظر در خصوص مسائل اقتصادی دوجانبه صورت گرفته و بیشتر در مورد تمدید معاهده «قانون معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» باشد که در اسفند ۱۳۷۹ در مسکو و در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضا شد.

طبیعتاً تمدید این معاهده با واکنش منفی آمریکا مواجه خواهد شد چرا که واشنگتن هم در زمان امضای این قرارداد و هم امروز به دنبال انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است و هرگونه همکاری تهران با کشورهای دیگر، نقض این سیاست واشنگتن است.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار با سرگئی لاوروف با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از توسعه این همکاری‌ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.

روحانی با اشاره به اهمیت روابط ایران و روسیه و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای روابط در همه زمینه‌ها به‌ویژه روابط اقتصادی و تجاری و با اشاره به اراده مقام‌های عالی دو کشور برای ارتقای مناسبات، بر لزوم توسعه روابط در راستای تامین منافع متقابل بدون تأثیرپذیری از فشارهای خارجی تاکید کرد.

با توجه به همزمانی دخالت اسرائیل در اقدام خرابکارانه در سایت غنی سازی احمدی روشن نطنز و آغاز مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، دستگاه سیاست خارجی ایران می‌خواهد به طرف‌های دیگر برجام نشان دهد که در صورت توافق نشدن بر سر مسائل هسته‌ای، مسیرهای جایگزینی را هم مد نظر دارد.

باید دید سفر وزیر امور خارجه روسیه چه دستاوردهایی خواهد داشت و با چه واکنش‌هایی از سوی آمریکا و متحدانش مواجه خواهد شد؟

سفر لاوروف به تهران برای تهیه پیش‌نویس قراردادی طولانی مدت با ایران است

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این سفر نشان دهنده وجود اتحاد استراتژیک بین دو کشور ایران و روسیه بوده و قطعاً مسکو در چالش‌های امنیتی که تهران را تهدید می‌کند، در کنار ایران خواهد بود.

به گفته وی، سفر وزیر خارجه روسیه به ایران چند هفته بعد از انعقاد سند ۲۵ ساله بین تهران و پکن انجام شد و طی این سفر مقامات دو کشور ایران و روسیه نسبت به تنظیم سند همکاری تاکید کردند؛ بنابراین سفر لاوروف به تهران در راستای تهیه پیش‌نویس قراردادی طولانی مدت با ایران انجام شده است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، کشورهای غربی و آمریکا طی سال‌های گذشته برای تحقق انزوای سیاسی ایران در سطح جامعه بین‌الملل تلاش کردند و سفر مقامات کشورهای قدرتمند جهان مانند چین و روسیه به تهران نشان دهنده ناکامی این کشورها در تحقق اهداف آنهاست.

امیدی معتقد است که در حال حاضر آمریکا سیاست خصمانه‌ای نسبت به روسیه مطرح کرده و جو بایدن از پوتین، رئیس جمهور روسیه به عنوان قاتل نام برده است و بر همین اساس ناو آمریکایی با حضور در دریای سیاه بر مواضع روسیه مسلط شده است.

به عقیده وی، با توجه به روی کار آمدن بایدن، امکان افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو افزایش می‌یابد. شرایط فعلی مسکو در نظام بین‌الملل باعث شده که به ارتباط با کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای روی آورد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود با توجه به گسترش همکاری‌های تهران_مسکو، بلافاصله بعد از احیای برجام فرصت سرمایه گذاری برای شرکت‌های روسی در کشور ما مهیا شود.

امیدی خاطرنشان می‌کند: طی سال‌های اخیر روابط پویایی بین ایران و روسیه ایجاد شده و به نوعی، نگاه‌های از بالا به پایین مسکو نسبت به تهران از بین رفته است؛ زیرا مقامات روسی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کشوری مستقل و قدرتمند است.

سفر لاوروف به ایران نشان دهنده عمق روابط تهران و مسکو است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سفر روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران، نشان دهنده عمق روابط دو کشور است.

به گفته وی، وزیر امور خارجه روسیه در این سفر به بررسی آخرین تحولات منطقه پرداخت و سپس در مورد وضعیت گفت‌وگوهای ایران در کمیسیون مشترک برجام، با مقامات دیپلماسی ایران گفت‌وگو کرد.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه‌ای، روابط مسکو و تهران مبتنی بر تامین منافع مشترک دو کشور است؛ روسیه پس از انعقاد معاهده برجام در تلاش بود تا با حفظ و صیانت از آن بتواند ایران را از مزایای این معاهده بهره‌مند کند. مقامات روسی بارها در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مواضع تندی اتخاذ کردند.

هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: در راستای توافقنامه ۲۵ ساله تهران_ پکن، مقامات روسیه در تلاش هستند تا توافقنامه‌ای مشابه بین مسکو و تهران امضا کرده تا بتوانند بلوک مشترکی در برابر آمریکا ایجاد کنند.

کد خبر 486781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.