۱۰۰ کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

به دنبال تعطیلی کتابفروشی‌ها نامه‌ای به نمایندگی از ۱۰۰ کتابفروش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایمنا، پس از تعطیلی اخیر کتابفروشی‌ها نامه‌ای با امضای بیش از یکصد کتابفروشی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و منتشر شده است که در این نامه به نقش و جایگاه کتابفروشان، اهمیت آن‌ها در صنعت نشر و همچنین مشکلات اقتصادی آن‌ها تاکید شده است.

در بخشی از این نامه آمده است؛

خاطره تعطیلی چند هفته‌ای کسب و کارها در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان و صدمات ناشی از آن تجربه تلخی را برای مردم عزیز ایران رقم زد. نادر بودن این اتفاق و کم تجربگی در سراسر دنیا منجر به اتخاذ تصمیمات عجولانه و اغلب ناکارآمدی برای جلوگیری از شیوع ویروس شد. اما پس از سپری شدن یکسال، انتظار می‌رود تصمیم‌گیری‌ها با اتکا به تجارب کسب شده، دقیق و مؤثر در فراهم کردن آرامش روانی، جانی، اقتصادی و فرهنگی مردم باشد.

همان‌گونه که مطلع هستید در هفته اخیر برخی مشاغل با تعطیلی دوهفته‌ای روبه‌رو شده‌اند و حق فعالیت تا اطلاع رسانی بعدی را ندارند. کتابفروشی‌ها نیز علی رغم پیگیری‌ها در گروه ۲ از دسته بندی مشاغل قرار گرفتند و ناچار به تعطیلی شدند و نیز مستحضرید تعداد کتاب فروشی‌های سراسر کشور از ۲۰۰۰ فروشگاه فراتر نمی‌رود و این تعداد، فاصله قابل توجهی در مقایسه با دیگر کسب و کارها دارد.

از طرفی نگاه دقیق‌تر به اقتصاد کم سود کتابفروشی‌ها نشان می‌دهد این مکان‌ها پیش از آن که محل کسبی برای صاحبان آن‌ها باشند، محلی برای انتقال دانش و آگاهی است. کتاب مرکز ثقل فرهنگ و اندیشه است و اثرات فرهنگ از پنجره کتابفروشی‌ها میزبان اذهان جامعه می‌گردد. سوال اینجاست آیا فرهنگ کشور تعطیل بردار است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه مردم جهان در ایام کرونا رشد خوبی داشته است. مشخص است مردم در ایام قرنطینه به خواندن کتاب پناه آورده‌اند تا درد و آلام خود را در کنار کتاب، این یار مهربان تسکین دهند. کتابفروشی سر و کار داشتن با فکر و روان انسان‌ها است. شاکله و ساختمان اصلی کتابفروشی بر تأمین امنیت روحی و آسایش مردم بناست. آیا تعطیلی کتابفروشی نادیده انگاشتن آرامش روانی جامعه نیست؟ آیا مردم به غیر از غذای جسم به غذای روح احتیاج ندارند؟

همچنین در ادامه به مشکلات اقتصادی کتابفروشان در شرایط کنونی اشاره شده و آمده است؛

در شرایط عادی به علت مشکلات عدیده اقتصادی در کتابفروشی‌ها همانند خواب سرمایه، اجاره سنگین، گرانی کتاب و عوامل دیگر شاهد تعطیلی و یا ورشکستگی آن‌ها هستیم. حال با تعطیلی‌های اخیر این مشکل نیز بر دیگر مشکلات افزوده شد و آسیب جدی به کتابفروشی ها وارد کرد.

در این میان کتابفروشی ها در رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی در زمان فعالیت خود اهتمام جدی داشته اند؛ چه در ضدعفونی کردن فضای فروشگاه و چه در زمان تحویل کالا به مشتری، شیوه‌های نظافتی را رعایت می‌کنند. کما اینکه در کشورهایی اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک و سوئیس کتابفروشی جز کسب و کارهای ضروری قرارگرفته‌اند و تجربه نشان داده حضور مشتریان در کتابفروشی‌ها همراه با تجمع نبوده، در صورتی که انعکاس اخبار تجمعات مردم و صف‌های طولانی در فروشگاه‌های مواد غذایی توسط رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.

لذا انجمن کتابفروشان خوشه به نمایندگی از بیش از یکصد کتابفروشی در سراسر کشور اعلام می‌دارد، انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجه با اینگونه تعطیلی‌ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.

 100 کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

 

کد خبر 486680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.