اصفهان در ۱۰ برداشت

سال ۹۹ برای شهرداری اصفهان، سال اولین‌ها در حوزه‌های مختلف بودکه یک حساب سرانگشتی، تعداد این اولین‌ها را به اندازه انگشتان دو دست نشان می‌دهد؛ در ادامه ۱۰ اتفاق نو و تازه‌ای که در سال گذشته برای کلانشهر اصفهان رقم خورد را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی یگانه نسب در یادداشتی که پیش تر در «پانزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شد نوشت: شهرداری از آن رو شهرداری نام گرفت که وظیفه نگهداری و نگهبانی از شهر را به عهده دارد و سال‌ها زمان برد تا مردم عادت کنند که از شهرداری‌ها تنها ساخت خیابان و پل و بزرگراه را توقع نداشته باشند. شهر به آدم‌ها، مراودات و بده و بستان‌هایی که دارد، زنده می‌ماند و اگر حرف از نگهبانی شهر می‌شود، باید برای حالِ مردم شهر، بهبود روابط و توسعه آموزش آنها و شفافیت و انضباط پول‌هایی که می‌دهند و می‌گیرند، در چهارچوب وظایف قانونی شهرداری توسط مدیریت شهری بهترین تصمیم گرفته شود.

بسته ساخت‌وساز

شهرداری‌ها برای تحقق درآمدهای سالانه خود و ترغیب مردم به ساخت‌وساز در شهر، سالانه بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز ارائه می‌کنند. سال‌های گذشته در اصفهان، بسته‌های تشویقی نیمه دوم سال ارائه می‌شد و تا پایان سال ادامه داشت، اما در سال ۹۹ برای نخستین‌بار شرایطی فراهم شد تا کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز را دارند و یا در اسفندماه به دلیل شرایط شیوع کرونا از امکان استفاده از بسته‌های تشویقی محروم شدند، تا نیمه خردادماه ۹۹ تا صد درصد رشد ردیف دفترچه ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را تخفیف بگیرند.

این اتفاق چند مزیت برای اصفهان داشت؛ نخست آنکه گره کور درآمدی شهر پس از شوک اول شیوع کرونا را تا حد زیادی باز کرد و درآمد مناطق شهرداری در سه ماهه نخست ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشت.

دیگر مزیت آن پویایی ساختمان‌سازی بود؛ انتقادی که در سال‌های گذشته به رویه شهرداری می‌شد این بود که انبوه‌سازان و فعالان ساخت‌وساز تا نیمه سال برای دریافت پروانه اقدام نمی‌کنند تا شهرداری بسته تشویقی خود را ارائه کند و عملاً ساختمان‌سازی در نیمه نخست سال با این اقدام تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و دست شهرداری هم از درآمدهای نیمه اول سال خالی بود.

بدین سبب شهرداری لایحه داد، شورا تصویب کرد و سرمایه‌گذاران استقبال کردند تا در سایه بسته تشویقی ساخت‌وساز که تخفیف‌های آن پلکانی ارائه می‌شد، به گفته علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان، شهروندان و شهرداری در یک بازی برد برد شریک باشند.

بر اساس گفته نصراصفهانی، اصلاح در مفاد لایحه بسته تشویقی ساخت و ساز برای صدور پروانه نیز از بروز تخلف و فساد در فرآیند صدور و قیمت‌های توافقی تا حد زیادی جلوگیری کرد.

تقدیم و تصویب بودجه به‌طور یکجا

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان، با مبلغ هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان شامل بودجه شهرداری، سازمان‌ها و چهار شرکتی که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شهرداری است، برای تصویب به شورای شهر تقدیم شد. اما در روند بررسی بودجه، این رقم به ۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و با ۱۰ رأی موافق در صحن علنی شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

یکی از برجسته‌ترین نکات بودجه سال جاری شهرداری ارائه شدن آن به این صورت است بودجه شرکت‌های وابسته به شهرداری نیز به همراه بودجه اصلی ارائه و تصویب شد که این اتفاق برای نخستین بار اتفاق افتاد.

مصوبه تولید اکسیژن

بخش عمده تولید اکسیژن شهر اصفهان در ناژوان است که برای حفاظت از این منطقه، عوارض ویژه‌ای برای آن در سال ۹۹ برای نخستین بار عوارض ویژه‌ای تحت عنوان "تولید اکسیژن" برای فضای سبز به ویژه در منطقه ناژوان توسط شورای شهر در نظر گرفته شد.

این عوارض تنها از سازندگان جدید در ناژوان دریافت و برای این منطقه نیز هزینه می‌شود و درآمد حاصل از آن که سه درصد از مبلغ تراکم همه پروانه‌های ساختمانی را شامل می‌شود، صرف گسترش زیرساخت‌های فضای سبز، توسعه و نگهداری آن خواهد شد.

ایجاد صندوق توسعه فضای سبز

اتفاق دیگر فضای سبزی اصفهان در سال ۹۹ نیز ایجاد صندوق توسعه فضای سبز برای نخستین‌بار بود.

عباسعلی جوادی، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح این اقدام، گفت: تا پیش از این عوارض پرداختی به حساب شهرداری می‌رفت و محل هزینه‌کرد آن مشخص نبود، اما با پیشنهاد کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری صندوق درآمدی برای توسعه فضای سبز در شهرداری اصفهان تشکیل شده و عوارض قطع درختان در آن ذخیره می‌شود. بر این موضوع تاکید شد که شهرداری مجاز نیست اعتبارات ذخیره شده در این صندوق را به‌جز محل تعیین شده شورای شهر که همان توسعه فضای سبز شهری است هزینه کند.

بدین ترتیب از این پس منابع برای حفظ و گسترش این فضاها در دسترس‌تر قرار می‌گیرد و یکی از ثمرات این صندوق آغاز ایجاد کمربند سبز در اراضی بختیار دشت در یکی از آلوده‌ترین نقاط کلانشهر اصفهان با مساحت ۵۳ هکتار بود.

فروغ مرتضایی نژاد، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اصفهان، ۵۳ هکتار از اراضی منابع طبیعی برای اجرای کمربند سبز شهر اصفهان در اختیار سازمان پارک‌ها و شهرداری اصفهان قرار گرفت. اعتبارات حاصل از صندوق توسعه فضای سبز، شرایط سازمان را از لحاظ مالی برای در اختیار گرفتن این ۵۳ هکتار بهتر کرده و پس از اخذ تاییدیه این اراضی از کمیته فنی اداره منابع طبیعی و این گستره که پشت شهرک پرتو قرار دارد، زیر کاشت درختان رفت.

اوراق مشارکت برای ناوگان اتوبوسرانی

دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی شهرها، تنها برای مترو اوراق مشارکت صادر می‌کند اما شهرداری اصفهان توانست برای اولین بار در ایران مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس شهری در سال ۹۹ دریافت کند.

این را شهردار اصفهان گفته و ادامه داده است: با پیگیری‌های جدی این اتوبوس‌ها خریداری شد. این ۸۰ دستگاه اتوبوس دارای استانداردهای لازم است و با ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی خدمات رسانی در این بخش ارتقا خواهد یافت

۸۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا ۱۲ متری با استاندارد یورو ۴ و ظرفیت ۴۱ مسافر به ارزش دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال همزمان با عید غدیر خم در سال گذشته به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه شد.

این رویه در اخذ اوراق مشارکت فتح بابی شد تا دیگر کلانشهرها نیز بتوانند از حمایت‌های دولتی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنند و در روزهای پایانی سال ۹۹ شهردار کرج از اخذ ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در این زمینه برای کلانشهر کرج خبر داد.

طرح شهروند دیپلمات

ابتکار «شهروند دیپلمات» از ابتدای سال گذشته در اداره امور بین‌الملل شهرداری اصفهان مطرح و اهدافی از جمله ارتباطات مؤثر با شرکای خارجی (خواهرخوانده‌ها)، شناسایی تسهیلگران شهروندی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و علمی به ترتیب با محوریت بخش خصوصی و دانشگاه‌های اصفهان، افزایش تعاملات با دستگاه دیپلماسی کشور و همچنین شکل‌گیری دانش، مهارت و نگرش بین‌المللی در تمامی مجموعه‌های شهر برای آن تعریف شد.

وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی عمومی این وزارتخانه ضمن استقبال ویژه و تأیید این طرح، به صورت رسمی به شهرداری اصفهان اعلام کرد، راهی که برای نخستین بار در اصفهان باز شده، می‌تواند به صورت الگو به سایر کلانشهرهای ایران نیز معرفی شود. طبق آخرین آمارها ۲۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کردند.

ایمان حجتی مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، درخصوص این طرح افزود: این ابتکار به دنبال آن است تا آن دسته از تسهیلگران شهروندی از جمله بازرگانان، اساتید، ورزشکاران، دانشجویان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و ایرانیان خارج از کشور که دارای بسترها و کانال‌های مناسب و مجاز برای معرفی و تقویت جایگاه، برند و ظرفیت‌های اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و کشورهای خود هستند، بتوانند در قوت بخشیدن به ارتباطات فرهنگی، هنری، اقتصادی و علمی طرفین به کنشگری بپردازند.

شهر با چند کلیک

"شهر با چند کلیک" طرح شهرداری اصفهان برای گام برداشتن به سمت شهر هوشمند است و در قالب آن امکان انجام بسیاری از امور شهروندان در شهرداری برای نخستین بار بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم شد.

در سایت اصفهان نما شکل و نحوه خدمات از حالت سنتی به صورت کاملاً هوشمند و یا ساده‌ترین شکل ممکن بدون واسطه در اختیار خود شهروند به عنوان ذی‌نفع و بهره بردار نهایی قرار می‌گیرد.

در چنین حالتی تمامی شهروندان به صورت یکسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی، از طرق مختلف (رایانه شخصی و تلفن همراه) به سامانه مزبور وارد شده و در کنار دریافت خدمات عمومی خدمات اختصاصی نیز دریافت می‌کنند. این خدمات ارائه شده در سایت اصفهان نما شامل دو قسمت کلی شامل خدمات اختصاصی و عمومی است.

سیداحمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی شهردار اصفهان در این خصوص با اشاره به امکان دریافت پروانه ساختمانی از طریق اصفهان نما بدون مراجعه به شهرداری، اظهار کرد: اگر شهروند درخواست پروانه احداث بنا یا تخریب و بازسازی را داشته باشد با ثبت درخواست خود در سامانه و بدون مراجعه به شهرداری می‌تواند دستور تهیه نقشه را به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهد؛ همچنین عوارض خود را به صورت آنلاین پرداخت و زمان بازدید خود را انتخاب کرده و بدون مراجعه حضوری به شهرداری، دستور تهیه نقشه را از سامانه دریافت کند.

به گفته حسینی‌نیا، قابلیت دریافت گواهی پایان کار و پایان سفت کاری، استعلام بانک، پاسخ استعلام نقل و انتقال در دفترخانه، استعلام آخرین وضعیت گردش پرونده در شهرداری، مشاهده آنلاین اسناد و مدارک موجود در پرونده ملک، استفاده از نقشه‌ها و لایه‌های کاربردی شهر، میزان عقب نشینی، تعداد طبقات قابل ساخت، کاربری ملک، شبکه معابر، ارتفاعات، محدوده بافت فرسوده و بسیاری از لایه‌های نقشه‌ای و بازدید مجازی ۳۶۰ درجه کوچه‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های دیدنی شهر اصفهان از جمله قابلیت‌های شهر نماست.

شبکه اجتماعی محلات

طرح شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان یکی از نخستین‌های اصفهان در سال ۹۹ بود که از سامانه آن نیز رونمایی شد.

شبکه‌های اجتماعی از دل محلات انتخاب شدند و در قالب آن، برای ۲۲۰ محله شهر شبکه‌های اجتماعی واقعی با حضور معتمدین، روحانیون، فعالان سمن‌ها، دانش‌آموختگان محله و افرادی که می‌توانند به هر شکلی به محله خود کمک کنند به صورت داوطلبانه تشکیل شد. در هر محله از ۷ تا ۱۵ نفر در این شبکه‌های اجتماعی عضو هستند که به نیازهای هر محله نگاه ویژه و دغدغه‌مند دارند.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان این اتفاق را بزرگترین رویداد اجتماعی شهر اصفهان دانست و اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و تدوین آئین‌نامه ویژه شبکه‌های اجتماعی محلات، به سامانه‌ای رسیدیم که به‌واسطه تشکیل شبکه‌های اجتماعی مشارکت مردم را در انجام امور محلات افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در کنار تشکیل این شبکه‌ها موازی‌کاری و هزینه‌های بی‌اثر حذف می‌شود، تصریح کرد: تشکیل شبکه‌های محلی سال‌هاست که به عنوان یک مسئله مهم در جوامع مطرح است اما مواردی باعث شده شبکه‌سازی در شهرها پیچیدگی‌هایی داشته باشد و هر زمان که تلاشی در این خصوص انجام دادیم باز هم به نقطه اول بازگشتیم و شاهد رشد دوباره آسیب‌های اجتماعی بودیم؛ بدین سبب، شبکه اجتماعی محلات می‌تواند گتمی بزرگ در این عرصه باشد.

طرح ۷۷۷ کیلومتری مسیرهای دوچرخه

مسیرهای دوچرخه، عیار شهرها در انسان‌محور بودن را مشخص می‌کند و اگرچه در سال‌های گذشته، اجرای آن در اثدامات شهرداری گنجانده شده بود اما آنچه سال ۹۹ را با سال‌های قبل‌تر متمایز می‌کند، یکپارچه شدن این مسیرهاست.

سال گذشته اجرای ۷۷۷ کیلومتر نسیر دوچرخه در اصفهان آغاز شد تا حلقه بزرگ مسیر دوچرخه‌سواری در شهر دوجرخه‌ها ایجاد شود.

به گفته شهردار اصفهان، حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مسیرهای مناسب را در سال گذشته شناسایی کرد و پس از طراحی کارشناسان و تصویب نهایی، جهت اجرا برای مناطق ۱۵ گانه ارسال شد.

مناطق نیز دست به کار شده‌اند؛ بخشی از این مسیرها در سال گذشته اجرا و باقی مانده نیز در سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

طرح کلاس شهر

طرح «کلاس شهر» با هدف تبیین ۱۴ مفهوم، دغدغه و آموزه حوزه شهروندی و اجتماعی، در قالب کتابی سه‌جلدی در شمارگان بالا، چاپ می‌شود و از سال تحصیلی آینده در اختیار دانش‌آموزان، والدین و معلمان مدارس ابتدایی شهر قرار خواهد گرفت.

مجموعه کتاب‌های «کلاس شهر» کتاب‌های کار آموزش شهروندی ویژه دانش‌آموزان پایه اول دبستان است که توسط معاونت اجتماعی سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است. در این کتاب ۱۴ مهارت شهروندی، به‌صورت خلاقانه و برای سه درجه مخاطب معرفی شده است.

طرح کلاس شهر در سال ۹۷ به صورت پایلوت در چند مدرسه اجرا شد و سال گذشته رسمیت یافت تا یکی دیگر از نخستین‌های شهر اصفهان باشد.

مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: این طرح به دنبال تحقق آموزه‌های شهروندی و رسیدن به زیست پذیری شهری اصفهان بوده و در سایر کلانشهرها نیز مورد استقبال قرار گرفت. امید است بتوانیم از آن به عنوان یک پروژه ملی بهره برداری کنیم.

وی افزود: تشکیل کمیته نظارت و راهبر، کمیته اجرایی و تأمین محتوا، انتخاب بیش از ۴۰ کلاس برای اجرای پایلوت، آموزش معلمان و اولیا، تدوین کتاب کار معلم و اولیا، برگزاری ۳۷۸ کارگاه آموزشی تکمیلی، برگزاری جشن‌های ویژه، اجرای تئاتر با موضوعات شهروندی، تهیه مولتی مدیا، توزیع کتاب و تألیف کتاب سبک زندگی و آداب شهروندی برای دانش آموزان سال ششم اقداماتی است که در این طرح انجام شده است.

فرهنگسرای مجازی

در روزهایی که رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها با شوک کرونا متوقف شده بود، راه‌اندازی فرهنگسرای مجازی ایده‌ای بود که پیش از عید نوروز و پس از شیوع کرونا توسط مدیران فرهنگی شهرداری اصفهان مطرح شد و برای نخستین‌بار به واقعیت پیوست تا به جای برگزاری رویدادهای فرهنگی و تجمع مردم، شهروندان آن‌ها را از خانه به صورت مجازی پیگیری می‌کنند

در این فرهنگسرای مجازی تولیدات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کنار فیلم‌های سینمایی مطرح دنیا قابل مشاهده بود.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در با اشاره به راه‌اندازی فرهنگسرای مجازی گفت: با این اقدام و تعامل و هم‌کنشی همه بخش‌ها در سازمان، شهروندان اصفهانی از برنامه‌های تولیدی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بهره برده و اوقات فراغت خود را در منزل و در کنار خانواده به نیکوترین وجه سپری کردند.

کد خبر 486674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.