درخواست پیگیری عادلانه شدن بازنشستگی آتش‌نشانان

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بر پیگیری طرح بازنشستگی پیش از موعد آتش‌نشانان با سنوات ارفاقی در مجلس تاکید کرد و خواستار رفع تبعیض از نحوه بازنشستگی نیروهای عملیاتی آتش نشانی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران با اشاره به چالش‌هایی که درخصوص بازنشستگی پیش از موعد آتش نشان‌ها وجود دارد و تفاوت استفاده از امتیازات ارفاقی میان بیمه شدگان صندوق بازنشستگی شهرداری و تأمین اجتماعی اظهار کرد: شرایط شغل آتش نشانی به گونه‌ای است که به دلیل قرار گرفتن دائم و پیوسته شاغلان آن در محیط‌های سخت و زیان‌آور، آسیب‌های جزئی و کلی در طول دوران خدمت به ایشان وارد می‌شود.

وی افزود: این موضوع به ویژه برای آتش نشانان شاغل در شهر تهران به دلیل جغرافیای خطرپذیری خاص این شهر و مواجهه روزمره با حوادث پیچیده از دشواری مضاعفی نسبت به سایر شهرها برخوردار است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: مشاغل عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بر اساس تشخیص مراجع قانونی به عنوان سخت و زیان‌آور با درجه سختی سه تشخیص داده شده است و مزایای این سختی شغل متناسب با قوانین صندوق بازنشستگی در خصوص آتش‌نشانان اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در وضع فعلی، قوانین مترتب بر صندوق‌های بازنشستگی در موضوع ضوابط و مقررات بازنشستگی سخت و زیان‌آور، به گونه‌ای است که سازمان بازنشستگی شهرداری به دلایل قانونی تنها امکان اعمال حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی را برای آتش‌نشانان دارد در حالی که یک آتش‌نشان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بر اساس قوانین از امکان قانونی بهره‌مندی از ۱۰ سال سنوات ارفاقی برخوردار است.

فراهانی تصریح کرد: بر این اساس، اختلاف پنج ساله سنوات ارفاقی میان دو صندوق بازنشستگی مذکور که ناشی از تفاوت در قوانین بالادستی و نوع صندوق بازنشستگی و رابطه استخدامی پرسنل عملیاتی سازمان‌های آتش نشانی است، شرایط ناعادلانه‌ای را برای آتش‌نشانان شهر تهران رقم زده است و این عزیزان از امکان بهره‌مندی از سنوات ارفاقی بیش از پنج سال برخوردار نیستند، این در حالی است که آتش نشان تحت پوشش صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی، از ۱۰ سال سنوات ارفاقی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: به منظور رفع این بی‌عدالتی ناشی از تفاوت قوانین، طرح الحاق یک تبصره به قانون نحوه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور با هدف امکان بهره‌مندی از سنوات ارفاقی ۱۰ سال، جهت سیر مراحل مقررات‌گذاری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که ضرورت دارد شهرداری تهران با دیپلماسی فعال زمینه تسریع در تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را در تعامل با نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون مدیریت شهری فراهم کند.

کد خبر 486668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.