لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود

وزیر خارجه روسیه گفت: موضع ما کاملا در مورد برجام کاملا روشن است و همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود.

به گزارش ایمنا، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه به عنوان یکی از اعضای اصلی برجام چه موضعی در خصوص مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به تعهدات برجام دارد، اظهار کرد: موضع ما کاملاً روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.

وی افزود: تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه راه حفظ برجام این است که طرفین کاملاً و بی چون و چرا به برجام بازگردند، گفت: تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند روحیه طرف ایرانی را در این زمینه مثبت می‌دانیم.

لاوروف ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: امروز مذاکرات خوبی با همتای ایرانی خود داشتم و مذاکرات میان طرفین در فضای دوستانه و پر از اعتماد برگزار شد. ما خواهان احترام متقابل میان طرفین هستیم همچنین دیالوگ‌های سیاسی بین دو کشور در این نشست بسیار پرمحتوا بود.

وی یادآور شد: ما در راستای همکاری دوجانبه در زمینه حمل و نقل، ادارات، و موضوعات فرهنگی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و توافقنامه فرهنگی میان دو کشور امضا شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه امیدواریم همکاری دو کشور افزایش یابد، گفت: ما همچنین درباره مبارزه با کرونا و تأمین واکسن اسپوتنیک که به گفته کارشناسان ایرانی از کارآمدترین و بهترین واکسن‌هاست، گفت‌وگو کردیم و بنا شد تلاش کنیم در خاک ایران با استفاده از کارشناسان دو کشور این واکسن را تولید کنیم.

لاوروف تصریح کرد: بسیاری خوشحالیم در ایران علاقه‌مندی به فرهنگ زبان روسی گسترش یافته و متقابلاً در روسیه هم به همین منوال است. ما در زمینه امنیت بیولوژیک نیز سندی امضا کردیم که زمینه همکاری دو کشور بیشتر شود.

وی اضافه کرد: ما در موضوع سوریه گفت وگوهای خوبی با طرف ایرانی داشتیم، ما توافق کردیم در چارچوب مذاکرات آستانه کار کنیم و این موضوع مورد توافق دو طرف قرار گرفت همچنین روسیه در مورد اختلافات در خلیج فارس معتقد است باید از طریق مکانیزم گفت‌وگو این اختلافات حل شود.

وزیر خارجه روسیه ضمن استقبال از طرح صلح هرمز گفت: ما از این طرح حمایت می‌کنیم و تاکید داریم این طرح در راستای حمایت از خلیج فارس است.

لاوروف درباره مساله قره باغ نیز گفت: ما خواهان این هستیم که این موضوع از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود، همچنین در موضوع افغانستان ما مواضع نزدیکی به ایران داریم.

وی درباره اینکه این روزها اروپا در وین نقش هماهنگ کننده مذاکرات بین ایران و ۱+۴ در چارچوب برجام را بر عهده دارد، اما همزمان تحریم‌هایی را علیه تعدادی از مقامات ایرانی و همچنین علیه روسیه اعمال کرده است، گفت: بسیار از شنیدن این خبر تعجب کردم، این رویکرد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آن‌ها نمی‌دانند در زمینه حقوق بشر چه اتفاقی در اروپا می‌افتد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه اعمال این تحریم‌ها در در اوج مذاکرات برای حفظ برجام اشتباه بزرگی است، افزود: این اقدام حتی بدتر از یک جرم است. هر گونه تلاش برای بر هم زدن روند برجام را محکوم می‌کنیم.

منبع: ایرنا
کد خبر 486634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.