طراحی فضای موزه‌باغ دفاع‌مقدس مشهد مبتنی بر معماری اصیل ایرانی

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد گفت: در طراحی باغ‌موزه مشهد تلاش کردیم تا با حفظ هویت باغ که مبتنی بر موضوع دفاع مقدس است، بر اساس معماری ایرانی نقشه‌کشی و طراحی‌های لازم را انجام دهیم.

به گزارش ایمنا، خلیل الله کاظمی در آئین آغاز عملیات اجرایی فاز اول موزه‌باغ دفاع‌مقدس مشهد، اظهار کرد: درسال‌های گذشته و بنا بر نظر شورای شهر وقت تصمیم گرفته شد تا حدود ۱۳.۵ هکتار از مجموعه بوستان کوهسنگی برای احداث باغ موزه دفاع مقدس، اختصاص داده شود. با این حال به دلایل متعددی که مهم‌ترین آن نبود منابع مالی مناسب برای تأسیس این مجموعه بود، تا اوایل سال ۱۳۹۸ اتفاق خاصی رخ نداد.

وی افزود: البته با حضور سردار یوسفعلی‌زاده، پیگیری‌های شهردار و مساعدت شورای اسلامی شهر مشهد، در سال ۱۳۹۷ عملیات اجرایی احداث کتابخانه و ساختمان بیداری اسلامی آغاز شد و این طرح شکل و شمایل اجرایی به خود گرفت.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد تصریح کرد: غیر از ساختمان کتابخانه، ساختمان اسناد و ساختمان بیداری اسلامی، بخش زیادی از فضای ۱۳.۵ هکتاری باغ‌موزه در قالب مجموعه هفت‌باغ کوهسنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر مشاور بالا دستی بوستان کوهسنگی هفت‌باغ را برای این بوستان پیشنهاد کرده بود و طراحی این باغ‌ها نیز بر اساس معماری ایرانی که شامل جوی آب، درختان سبز و گل‌آرایی است در نظر گرفته شده بود. در این طرح تلاش می‌شود تا با حفظ هویت هر باغ، بر معماری ایرانی تاکید شده و موزه‌باغ دفاع‌مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کاظمی ادامه داد: در اواخر سال گذشته، شهردار مشهد موضوعی را مطرح کردند مبنی بر این‌که رقم ریالی برای تکمیل این باغ‌موزه در نظر گرفته شود. در همین راستا لایحه‌ای خدمت شورای اسلامی شهر مشهد ارسال شد و نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان در رابطه با اجرای فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس مشهد اعتبار تصویب شد و امروز عملیات اجرایی احداث ۶ هکتار از مجموع ۱۳.۵ هکتار این مجموعه آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که بخشی از بودجه اختصاص داده شده صرف تکمیل بخش‌های دیگر این موزه‌باغ می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مجموعه ۶ هکتاری که در هفته دفاع‌مقدس امسال افتتاح خواهد شد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، فضای پارکینگی با ظرفیت ۶۵۰ خودرو نیز طراحی شده است. اینکه بتوانیم ورودی باغ‌موزه را از شریان اصلی بلوار برادران شهید خلیلی داشته باشیم نیز امری مهم است.

منبع: ایسنا

کد خبر 486585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.