«تروریسم» علیه «مذاکره»

گمانه‌زنی‌های انتخابات ریاست جمهوری، ابعاد مختلف حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز و احتمال کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۴ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «احتمال رقابت دوگانه سیدحسن خمینی_رئیسی» به بررسی گمانه زنی‌های انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: روزهای پایانی خرداد از امروز گرم‌تر خواهد بود. هم آب‌وهوای خرداد گرم‌تر می‌شود و هم فضای سیاسی در حوالی ۲۸ خرداد حرارت بیشتری همراه خواهد داشت. با این حال نه‌هیچ کارشناس هواشناسی می‌تواند از حالا آب‌وهوای خرداد را توصیف کند و نه هیچ تحلیلگر سیاسی توان پیشگویی درباره نتیجه انتخابات را دارد اما گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از ماه‌ها قبل آغاز شده است. جناح‌های سیاسی و احزاب در حال ارزیابی وضعیت سیاسی کشور برای معرفی نامزدهای انتخاباتی خود هستند.

اگرچه تاکنون جامعه واکنش قابل‌ توجهی به نزدیکی به انتخابات نشان نداده است اما نام‌های بسیاری برای نامزدی در انتخابات مطرح شده‌اند. هرچه به ۲۱ اردیبهشت و روز ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، تمرکز جریانات سیاسی بر نام افرادی خاص برای نامزدی در انتخابات بیشتر می‌شود. در حال حاضر جریان اصولگرا با تمام توان تمرکز خود را بر جلب‌نظر سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضاییه ایران قرار داده است و اصلاح‌طلبان نیز اگرچه هنوز به تصمیمی قطعی دست پیدا نکرده‌اند، نام آیت الله سیدحسن خمینی، یادگار امام راحل را مطرح می‌کنند.

«تروریسم» علیه «مذاکره»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر ««تروریسم» علیه «مذاکره»» به بررسی خرابکاری در نطنز پرداخت و نوشت: یک روز پس از اعلام حادثه در مرکز غنی‌سازی نطنز حالا جزئیات بیشتری از آن منتشر شده است. این حادثه بنا بر گفته مقامات سازمان انرژی اتمی در سیستم برق یکی از مهمترین مجتمع‌هایی نطنز رخ داده است.

هر روز کمالوندی سخنگوی سازمان روز گذشته در این رابطه گفت: «در بخشی از قسمت‌های برق مجتمع شهید احمدی روشن، قطع برق رخ داده و حادثه‌ای اتفاق افتاده است که این امر در دست بررسی است.»

وی تاکید کرد که این حادثه تلفات انسانی نداشته است اما درباره این که این اتفاق ناشی از خرابکاری بوده گفت باید بیشتر بررسی بشود.

این حادثه در شرایطی رخ داد که روز شنبه در مرکز هسته‌ای نطنز مجتمع مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته افتتاح شد. مرکز تازه افتتاح شده جایگزین تاسیساتی شده بود که سال گذشته در عملیات خرابکارانه آسیب دید.

این شائبه وجود داشت که اتفاق تازه هم خرابکارانه بوده باشد. ساعتی پس از تأیید حادثه در نطنز حرف‌های سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس این شائبه را تقویت کرد.

مالک شریعتی در توئیتی نوشت: «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.»

همزمان رسانه‌های اسرائیلی از احتمال نقش موساد در این حادثه خبر دادند و اعلام کردند که این حادثه در نتیجه حمله سایبری بوده است.

حمله سایبری به مراکز هسته‌ای ایران موضوع تازه‌ای نیست. چند سال پیش ویروس استاکس نت لطمه زیادی به تأسیسات هسته‌ای ایران زد.

روزنامه جروزالم پست مدعی شده است اتفاقی که در تأسیسات نطنز افتاده حادثه نبوده و خسارات آن بسیار سنگین‌تر از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.

جروزالم پست افزود بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد این حادثه در پی یک حمله سایبری و احتمالاً از سوی اسرائیل، صورت گرفته باشد.

در همین حال نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ایران گفت که بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این کشور مقابله با ایران است.

نتانیاهو فیلمی از دیدار خود با مقام‌های موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه)، شین‌بت، (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی)، و ارتش اسرائیل را منتشر کرده است. او در متنی که برای این ویدئو نوشته، از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مقابله با ایران تشکر کرده است. درنهایت علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بحث خرابکاری را تأیید کرد و آن را نمونه تروریسم هسته‌ای دانست.

«تروریسم» علیه «مذاکره»

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «قالیباف در محاصره پایداری» به بررسی احتمال کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: آنها پابه‌پای قالیباف تا پاستور هم می‌روند. خود را تا هیئت‌رئیسه مجلس کشاندند، حالا نمی‌خواهند رئیس را تنها روانه پاستور کنند. یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس هم به فهرست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه شد. تا اینجای کار فقط سه نفر از همکاران قالیباف در هیئت‌رئیسه رقیب بالقوه او شده‌اند. صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، به‌تازگی گفته بود که صلاح نیست قالیباف وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری شود. احمد امیرآبادی‌فراهانی دیروز گفته که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنم.

وی که به‌لحاظ فکری و جریانی به جبهه پایداری نزدیک است، قبلاً جزء شورای مرکزی جمعیت رهپویان بود و الان در شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است. خودش گفته چون آنجا مخصوص جانبازان است، دوستان پیشنهاد دادند.

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، دیروز از استعفای خود از هیئت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: در جلسه روز گذشته هیئت‌رئیسه مجلس این استعفا پذیرفته شد و آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی جایگزین بنده شد. به‌دلیل این که قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کنم لازم بود تا از این هیئت استعفا بدهم.

رقیب دیگر قالیباف از هیئت‌رئیسه مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، پسر عموی وزیر سابق بهداشت است که گفته من در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد و قطعیت نامزدی من در انتخابات به تأیید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد. فراهانی بر اساس آخرین اطلاعات عضو جبهه پایداری بود؛ اما دو روز پیش یک عضو این جبهه گفته که او عضو نیست.

«تروریسم» علیه «مذاکره»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «سیدحسن خمینی نمی‌آید» به بررسی احتمال کاندیداتوری حسن خمینی پرداخت و نوشت: بحث درباره کاندیدای نهایی همانطور که بحثی است دامنه‌دار باشد و از آن موضوعاتی است که تا دقیقه ۹۰ در جناح اصولگرا ادامه خواهد داشت، اصلاح‌طلبان نیز دراین‌باره از مدت‌ها پیش وارد گفت‌وگو و رایزنی شده و بعید است که تا همان روزهای خردادماه سال جاری که ماه انتخابات خواهد بود به نتیجه‌ای روشن برسند. به‌خصوص آن که اصلاح‌طلبان همواره با مشکلی دوچندان به‌لحاظ عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان مواجه بوده و این یعنی قاعدتاً دیرتر به این نتیجه خواهند رسید که کاندیدای نهایی‌شان کیست.

با این همه اما زمزمه‌های حضور یک کاندیدای متفاوت میان اصلاح‌طلبان که از قضا طی روزهای پایانی سالی که گذشت و این چند هفته نخست سالی که حالا در ابتدای آن هستیم، اوضاع را اندکی برای اصلاح‌طلبان متفاوت ساخته بود؛ چه آن که این کاندیدا کسی نبود جز سیدحسن خمینی؛ یادگار امام. چهره‌ای که به‌ باور اغلب اصلاح‌طلبان به دلایلی متعدد با وضع و اوضاعی متفاوت از دیگر گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری در این جریان سیاسی مواجه بود و در صورت کاندیداتوری می‌توانست شرایطی متفاوت را در انتخابات پیش‌رو برای اصلاح‌طلبان رقم بزند.

انتخاباتی که اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پیش گمان می‌کرده و می‌کنند شرایطی دشوار برای پیروزی در آن دارند؛ شاهد این مدعا را نیز اولاً تجربه مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم عنوان می‌کردند و این قانون نانوشته که در صورت مشارکت اندک، احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان کاهش خواهد یافت و البته و بالا گرفتن نارضایتی عمومی در کشور، آن‌ هم در حالی که این ۷ تا ۸ سال دولت در اختیار کسی بوده که با حمایت اصلاح‌طلبان پاستور نشین شده بود.

«تروریسم» علیه «مذاکره»

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «خروج از مذاکرات وین و مجازات اسرائیل، پاسخ خرابکاری در نطنز» نوشت: همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین و دقیقاً همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، حادثه‌ای خرابکارانه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) رخ داد که خوشبختانه لطمات انسانی و آلودگی نداشته است.

طبق توضیحات ارائه‌ شده توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مجلس، در نطنز تروریسم هسته‌ای رخ داده که به گفته وزیر خارجه، واکنش ایران تبدیل این تهدید به یک فرصت با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر با توان بالاتر به‌جای سانتریفیوژهای نسل اول است.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز گفت: این حادثه قطعاً خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسئله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به موقع اطلاع‌رسانی می‌کنند.

صالحی تصریح کرد: غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود البته برخی ماشین‌هایی که از مدار خارج شده‌اند باید بازنگری شود هر اتفاقی که افتاد جبران آن چندین درصد بالاتر بوده است. آنها در گزارش‌های خود گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند اما تأکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خسارات خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: بار قبل (اقدام تروریستی در تیرماه ۹۹) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا کردیم و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن این که در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.

«تروریسم» علیه «مذاکره»

کد خبر 486581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.