کرونا یک ویروس فصلی است؟

گزارشات حاکی است که در سال ۲۰۲۰، میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ در بسیاری از نقاط دنیا طی فصول پاییز و زمستان بسیار بیشتر از سرعت انتشار آن در فصل تابستان بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همیشه در زمان انتشار یک ویروس جدید، بحث فصلی بودن یا نبودن آن مطرح بوده است. اگرچه تاکنون هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده که کرونا یک ویروس فصلی است، با این حال، شواهد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، میزان سرعت انتشار بیماری کووید -۱۹ طی فصول پاییز و زمستان در کشور بریتانیا و بسیاری از نقاط دیگر دنیا، به طور چشمگیری بیشتر بوده است. علاوه بر این، آمار حاکی است که تعداد افرادی که در فصل زمستان بر اثر ابتلاء به کووید -۱۹ جان خود را از دست داده‌اند بسیار بیشتر از موارد مشابه در سایر زمان‌های سال بوده است. به همین دلیل، یک بار دیگر بحث فصلی بودن میزان انتشار کرونا مطرح و پیش‌بینی می‌شود که سرعت سرایت این بیماری تا دو ماه آینده، و در پی نزدیک شدن به فصل تابستان، به طور چشمگیری کاهش یابد.

کرونا ویروس فصلی است؟/ ارزیابی تغییرات اقلیمی بر میزان شیوع کووید -۱۹

البته در مورد ویروس کرونا، فصلی بودن بیماری به طور قطعی رد شده، در نتیجه "رفتار انسانی" تنها عاملی است که می‌تواند منجر به کاهش سرایت کووید -۱۹ در فصول گرم شود. به عنوان مثال، مردم در فصل تابستان زمان بیشتری را در فضاهای باز سپری می‌کنند و همین امر خود نقش مهمی در کاهش انتشار بیماری ایفا می‌کند چرا که ویروس در فضای بسته از سرعت بیشتری برای انتشار برخوردار می‌شود. علاوه بر این، در فصول گرم فعالیت جسمی افراد به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه توان جسمی آن‌ها در مقابله با بیماری‌ها چند برابر می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید طی فصل تابستان میزان جذب ویتامین دی را افزایش می‌دهد که این ماده در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی بر عهده دارد.

کرونا ویروس فصلی است؟/ ارزیابی تغییرات اقلیمی بر میزان شیوع کووید -۱۹

ارزیابی تغییرات اقلیمی بر میزان شیوع کووید -۱۹

متخصصان بیماری‌های همه‌گیر از اصطلاح "تعداد انتشار" برای توصیف رشد یک پاندمی استفاده می‌کنند که بر اساس آن، هر چه تعداد افراد مبتلا به یک بیماری همه‌گیر بیشتر باشد، سرعت انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود. در ابتدای ظهور یک بیماری همه‌گیر، رشد ویروس تحت تأثیر افراد مبتلا قرار نمی‌گیرد و به صورت تصاعدی در میان مردم منتشر می‌شود که در این وضعیت، "تعداد انتشار" صفر است.

محققان بریتانیایی پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که تعداد انتشار ویروس کرونا در ۳۵۹ شهر بزرگ دنیا، صفر بوده است. هر یک از این شهرهای مورد مطالعه بیش از ۵۰۰ هزار جمعیت را در خود جای داده و با میزان شیوع قابل توجه بیماری کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰ مواجه بوده است. محققان بریتانیایی بر شهرهای بزرگ با جمعیت بالا تمرکز کردند تا بتوانند میزان شیوع بیماری در آن‌ها را مورد مقایسه قرار دهند. این پژوهشگران در نتیجه تکمیل مطالعات خود با نتیجه شگفت‌انگیزی مواجه شدند؛ اینکه با وجود جمعیت نسبتاً برابر در بعضی از شهرها، میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ در آن‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین، به تحقیق در مورد مؤلفه‌های مؤثر بر میزان سرعت انتشار کرونا در شهرهای مختلف پرداختند و به این نتیجه رسیدند رفتار و سبک زندگی بشر نقش مهمی در میزان انتشار یک بیماری نظیر کووید -۱۹ ایفا می‌کند.

کرونا ویروس فصلی است؟/ ارزیابی تغییرات اقلیمی بر میزان شیوع کووید -۱۹

به عنوان مثال، در بعضی از شهرهای مورد مطالعه، مردم بیش از سایر شهرنشینان دنیا به پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های جسمی در فصول گرم رغبت دارند و همین امر، جذب ویتامین دی و مقاومت آنان در مقابل بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، از آنجا که سطح اشعه ماورا بنفش طی فصل تابستان بالاتر است، این احتمال وجود دارد که سرعت انتقال بیماری کووید -۱۹ تحت تأثیر رویدادهای فصلی قرار گیرد. البته یادآوری این نکته ضروری است که این ارتباط قطعاً به معنای کاهش انتشار کووید -۱۹ به واسطه اشعه ماورا بنفش نیست چرا که این اشعه ممکن است با سایر مؤلفه‌های مؤثر در ارتباط باشد.

به عنوان مثال، هر چه سطح اشعه ماورا بنفش در یک شهر بالاتر باشد، هوای آنجا گرم‌تر است و همین امر بر نوع رفتار انسانی تأثیر می‌گذارد و او را به اتخاذ سبک زندگی سالم و پویا سوق می‌دهد. بنابراین، رفتار انسانی در فصول گرم مهم‌ترین عامل مؤثر در میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ به حساب می‌آید وگرنه دانشمندان بسیاری، فصلی بودن انتشار کرونا را به طور قطعی رد کرده‌اند.

کرونا ویروس فصلی است؟/ ارزیابی تغییرات اقلیمی بر میزان شیوع کووید -۱۹

کد خبر 486580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.