واکسیناسیون لاکپشتی و چهارمین طغیان کرونا

همزمان با تائید موج چهارم کرونا و نمودار صعودی شیوع کرونا در کشور، اظهار نظرها در رابطه ضرورت تسریع در واکسیناسیون عمومی بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان بهداشت جهانی بارها از شکاف عمیق بین کشورهای ثروتمند و فقیر در دسترسی به واکسن کرونا انتقاد کرده است، اما ایران که شرایط ویژه‌ای در جهان دارد، تحریم‌ها را مانع بزرگی برای خرید واکسن کرونا می‌داند. بارها مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که از سه طریق، واکسن کرونا را تأمین خواهند کرد و تا پایان سال ۹۹، واکسیناسیون عمومی را با تکیه بر توان داخلی، انجام خواهند داد، اما روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۰ و در حالی که پیش از این مسئولان، زمان واکسیناسیون عمومی را خرداد یا تیرماه ۱۴۰۰ اعلام می‌کردند، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که پیش‌بینی ما برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدود مهرماه است.

با این حال علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است: "خیز بلند بیماری کووید -۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپیدمیولوژیک الگویی که از بیماری در کشور دیده می‌شود، نشان‌دهنده پرچمداری کرونای انگلیسی است، به طوری که بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در اکثر استان‌های کشور افزایش یافته‌اند و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است. "

مردم درباره واکسیناسیون چه می‌گویند؟

در این میان اما کافی است کمی گوش‌هایمان را تیز کنیم تا گله مردم از کُندی روند واکسیناسیون را بهتر بشنویم: دانشجویی که از در خانه ماندن خسته شده درباره واکسیناسیون، می‌گوید: "چقدر باید با استفاده مجازی درس بخوانیم، از دانشجو بودن که آرزوی تمام دوران تحصیل بوده است مانده‌ام و فقط از طریق فضای مجازی دانشگاه و کلاس درس را دیده‌ام، روح و روانم خسته شده؛ واکسیناسیون در کشور ما متأسفانه بسیار کند پیش می‌رود و هنوز کادر درمان هم به طور کامل واکسینه نشده‌اند"

مادری نگران، می‌گوید: "دو تا بچه دارم و از ترس مبتلا شدن آن‌ها، مدام در خانه هستیم و فقط برای کارهای ضروری بدون بچه‌ها از خانه بیرون می‌آیم، بچه‌هایم دیگر از اجتماع می‌ترسند، این هم هدیه کرونا به کودکان است، کودکان تنها با بازی‌های مجازی سرگرم هستند و تحرکی ندارند، قطعاً بیماری‌های روحی و جسمی دیگری آن‌ها را تهدید می‌کند، خواهرم در خارج از کشور است و واکسن زده، چرا در کشور شرایط واکسیناسیون باید این طور پیش برود که حتی کادر درمان هم بعد از چند ماه واکسینه نشده‌اند. "

کاسبی که بهترین راه چاره را واکسن می‌داند: "چرا باید مدام اصناف و مشاغل چوب نبود واکسن را بخورند، فشار بر روی ماست و درآمدی نداریم به محض شدت گرفتن بیماری، اولین تیر به سمت اصناف و مشاغل رها می‌شود که باید تعطیل کنیم، چند روز دیگر تعطیل کنیم؟ باید واکسن بیاید تا مشکلات کمتر شود، بیماری سختی است، قدردان زحمات مسئولان هستیم اما واکسن بهترین و تنها راه چاره است، بازار هم مثل کرونا در وضعیت قرمز است و با تعطیلی‌های پی‌درپی نفسش به شماره افتاده است. "

دختر جوانی که دو ماسک و یک شیلد بر روی صورت و یک اسپری کرونا در دست دارد از ظاهر خود گلایه می‌کند: " فقط واکسن می‌تواند ما را از مسلح بدون به این شکل رها کند، گاهی اگر الکل، ماسک و یا دستکش را فراموش کنم، استرس می‌گیرم، باید هر روز به سرکار بروم و این وضعیت کرونا و محدودیت‌های تردد، برای من که کمک خرج خانواده هستم، بسیار سخت است، ای کاش واکسیناسیون کرونا زودتر به مردم ما می‌رسید، واکسیناسیون دیگر کشورها را دنبال می‌کنم و می‌دانم ما بسیار عقب هستیم و هر روز افراد بیشتری می‌میرند و بیماری از کنترل خارج شده است. "

اگر تنها چند دقیقه در شهر قدم بزنی و صحبت‌های مردم را بشنوی هزاران گلایه از نبود واکسن می‌شنوی" واکسن کم وارد می‌شود، چرا واکسیناسیون کادر درمان تمام نمی‌شود، واکسن تولید داخل چه شد، تا کی باید منتظر واکسن بمانیم، مهار کرونا تنها با واکسن ممکن است، اکثر کشورها مردمشان را واکسینه کردند" و…

تاخیر در واکسیناسیون؛ راه کرونا ویروس را هموارتر می‌کند

روند کُند واکسیناسیون در کشور

ولی الله مهرزاد، فوق تخصص خون و سرطان در خصوص تأخیر در روند واکسیناسیون به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: روند واکسینه کردن خیلی کند است و اگر بیشتر جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه نشوند، واکسیناسیون این عده کم نیز بی‌فایده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ۲۸ روز باید سری اول‌ها دوز دوم را دریافت کنند و این تأخیر در واکسینه کردن، وضعیت را سخت‌تر خواهد کرد، ادامه می‌دهد: روند معمول واکسیناسیون کرونا این است که شش ماه تا یک سال این کار انجام شود، اما با این روند بعید نیست که تا چند سال آینده واکسیناسیون مردم ادامه داشته باشد.

ناکافی بودن واکسن افزایش بستری و مرگ‌ومیر را به دنبال دارد

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک درصد از جمعیت واکسینه شده و این روند قطعاً فایده‌ای ندارد، تصریح می‌کند: وقتی واکسن برای واکسینه کردن به مقدار کافی نباشد تعداد بیماران بستری و مرگ‌ومیر بیماران مبتلا زیاد می‌شود، اما اگر افراد زیادی واکسینه شوند، شاید دوباره بیمار شوند، اما مرگ‌ومیر و شدت بیماری کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر تولید داخلی واکسن کرونا ویروس باشیم، می‌افزاید: چرا که با این کار عقب می‌افتیم و بعد هم که واکسن داخلی تولید شود به اندازه کافی نیست که بتوان در شش ماه که ایده‌آل واکسیناسیون است، واکسینه کردن افراد را انجام داد، همچنین بهتر است واکسن‌هایی که مورد تأیید جهانی است را وارد کنیم، چرا که اگر اثربخشی واکسن تأیید کامل جهانی را نداشته باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

تاخیر در واکسیناسیون؛ راه کرونا ویروس را هموارتر می‌کند

مردم دیگر در خانه نمی‌مانند

مهرزاد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دیگر نمی‌شود به مردم گفت که از خانه‌ها بیرون نیایید و باید سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم، باید اقتصاد و معیشت مردم هم را نیز در نظر بگیریم، نمی‌شود از مردم خواست که کار نکنند و به جای اعمال مدام محدودیت‌ها بهتر است روند واکسیناسیون را سرعت بیشتری ببخشیم، مسئولان باید راهکار تازه‌ای برای وارد کردن واکسن انجام دهند تا مردم راحت‌تر بتوانند به معیشت و زندگی بپردازند و آمار افراد مبتلا کمتر شود و با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون بهتر می‌توان بیماری کووید ۱۹ را کنترل کرد.

وی با تاکید بر اینکه بیماران خاص بعد از کادر درمان و بهداشت در ارجحیت واکسن قرار دارند، اظهار می‌کند: بیماران خاص از جمله بیماران مبتلا به سرطان مرگ‌ومیر بیشتری در صورت ابتلاء دارند و هر چه زودتر باید واکسینه شوند، اما هنوز واکسیناسیون کرونا برای آن‌ها در استان اصفهان انجام نشده است، چرا که روند واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان همچنان ادامه دارد و هنوز به اتمام نرسیده است.

احتمال مقاوم شدن ویروس در برابر واکسن با تأخیر در واکسیناسیون

میرشهرام صفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص روند واکسیناسیون در کشور، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: احتمال مقاوم شدن ویروس کرونا در برابر واکسن با تأخیر در واکسیناسیون وجود دارد و بر اساس نتایج یک مقاله علمی پذیرفته شده در معتبرترین ژورنال علمی، نتیجه بررسی تأثیر واکسن‌ها بر انواع جهش کرونا نشان می‌دهد، هر چه زمان بیشتر بگذرد و ویروس کرونا بیشتر در جامعه بچرخد، تعداد ابتلاء به کرونا نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات علمی درباره کرونا ویروس باید، نتایج را اعلام کرد تا بر اساس آن بتوان تصمیمات به روز و مفیدی را برای واکسیناسیون کرونا ویروس و مقابله با آن اتخاذ کنیم، می‌افزاید: احتمال جهش خطرناک و مقاوم شدن ویروس به واکسن‌ها وجود خواهد داشت و تنها راه چاره جلوگیری از مقاوم شدن ویروس کرونا و بروز جهش‌های خطرناک‌تر، واکسینه کردن حداکثر تعداد مردم در حداقل زمان ممکن است.

نباید فرصت‌ها را با تأخیر در روند واکسیناسیون از دست بدهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: تنها راه جلو زدن از ویروس و ایجاد ایمنی جمعی با واکسینه کردن بیش از ۷۰ درصد مردم است، همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، واکسن‌های فایزر و مدرنا تاثیرشان را روی جهش انگلیسی دارند، اما در برابر جهش آفریقای جنوبی آنتی بادی‌های تولید شده در بدن افراد واکسینه شده با دو دوز مادرنا و فایزر کارایی آن‌ها کمتر شده است و این تحقیقات نشان می‌دهد، ویروس جهش یافته مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها یافته است.

تاخیر در واکسیناسیون؛ راه کرونا ویروس را هموارتر می‌کند


با روند ایده‌آل واکسیناسیون فاصله زیادی داریم

وی با اشاره به اینکه تا روند ایده‌آل واکسیناسیون کرونا ویروس در کشور فاصله زیادی داریم، تصریح می‌کند: نباید دست دست کرد و فرصت را از دست داد، هر چه زودتر باید همه مردم را علیه کرونا ویروس واکسینه کرد تا موارد بدتر و خطرناک‌تری نسبت به جهش‌های موجود در دنیا و کشور ظهور نکرده است، تأخیر در روند واکسیناسیون برابر با گردش بیشتر ویروس و جهش‌های بیشتر است.

کدام واکسن کرونا ویروس بهتر است؟

صفری در خصوص اینکه کدام واکسن بهترین واکسن کرونا است، می‌گوید: هر واکسن تأیید شده‌ای که به دستتان برسد، خوب است، همه واکسن‌های تأیید شده ۱۰۰ درصد در پیشگیری از بستری بیمارستانی و مرگ بیماران مبتلا به کرونا ویروس تأثیر داشته است و باید بدانیم مقایسه درصد کارایی واکسن‌ها اشتباه است، چرا که در جمعیت‌های یکسانی تست نشده‌اند و اساساً هدف کارآزمایی‌های بالینی بررسی تأثیر یک تک واکسن بوده، نه مقایسه دو واکسن باهم؛ افراد نباید نگران باشند و هر واکسنی در دسترس است را استفاده کنند.

وی اظهار می‌کند: باید دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در هر جایی و در هر لحظه رعایت شود تا واکسینه کردن عمومی انجام و بیماری تا حدودی کنترل شود، اما مسئولان نیز باید راهکارهای کارآمدی را برای روند واکسیناسیون در نظر بگیرند.

تنها یک درصد مردم واکسینه شدند

رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به روند کُند واکسیناسیون در کشور و استان می‌گوید: در کشور ما حدود یک در صد واکسینه شدند و این موضوع نشان‌دهنده روند کند واکسیناسیون کرونا ویروس است، طبق خبرهای واصله و جدید در هفته آینده مقادیر بیشتری از واکسن‌ها وارد کشور می‌شود تا بتوان تا حدودی واکسیناسیون کرونا ویروس را سرعت بخشید.

تاخیر در واکسیناسیون؛ راه کرونا ویروس را هموارتر می‌کند

وی با توضیح بر اینکه واکسیناسیون بر اساس دسته‌بندی و اولویت انجام می‌شود، اضافه می‌کند: بر اساس اولویت اول کادر درمان و بعد گروه بهداشت و آن‌هایی که با بیماران کرونایی ارتباط دارند و خانه‌های سالمندان، آسایشگاه جانبازان و بعد از آن سالمندان سطح جامعه و افرادی که بیماری‌های خاص دارند باید واکسینه شوند و برای این کار به مقادیر بیشتری واکسن احتیاج داریم تا بتوان اولویت‌ها را واکسینه کنیم و به سراغ واکسیناسیون عموم مردم برویم.

محدودیت‌های واردات واکسن کرونا و روند کُند واکسیناسیون

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: ما با ایده‌آل تزریق واکسن کرونا ویروس خیلی فاصله داریم، چرا که روند واکسیناسیون بسیار کند است، همچنین محدودیت‌هایی که در کشورها وجود دارد مثلاً هند که یکی از منابع اصلی تأمین واکسن دنیا است، برای واکسینه کردن مردم خودش هم مشکل دارد و در بین کشورها مناقشه‌هایی برای جابه‌جایی واکسن وجود دارد، اما تلاش مسئولان امر این است که روند واردات و به دنبال آن روند تزریق واکسن کرونا افزایش یابد.

وی می‌گوید: واردات واکسن کرونا ویروس با محدودیت ارزی و بسته بودن مسیر انتقال پول و محدودیت‌هایی که در فرودگاه‌ها برای حمل کالا برای ایران وجود دارد، روبرو است و دردسرهای زیادی در این زمینه داریم.

فدایی با بیان اینکه واکسیناسیون با شرایط موجود سخت است، تصریح می‌کند: تاکنون این روند واکسینه کردن نتوانسته بر روی اپیدمی اثر بگذارد، اما اگر روند وارد کردن واکسن افزایش یابد، احتمالاً می‌توانیم جبران کنیم، در مجموع این مشکلات اصلاح خواهد شد، برای واکسینه کردن همه جمعیت تا پایان امسال زمان لازم است.

کدام کشورها در انجام واکسیناسیون پیشرو هستند؟

وی با اشاره به کشورهای پیشرو در روند واکسیناسیون کرونا ویروس، ادامه می‌دهد: کشورهای با جمعیت کم خیلی سریع‌تر به اهداف خود برای واکسیناسیون کرونا رسیدند، به طور مثال در بریتانیا نزدیک به ۷۰ درصد واکسینه و اپیدمی تقریباً کنترل شده است، در کشورهای کم جمعیت آسیایی هم که محدودیتی برای خرید و حمل و وارد کردن ندارند و ثروتمند هستند، از جمله امارات، بحرین و سنگاپور جمعیت زیادی واکسینه شدند، اما ما در ایران هستیم و با این محدودیت‌هایی که داریم شباهتی با کشورهای دیگر نداریم.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان می‌افزاید: باید بهداشت فردی را رعایت کنیم و حتی بعد از واکسیناسیون ماسک بزنیم و ضدعفونی کردن دست‌ها و عدم حضور در جمعیت‌ها را رعایت کنیم، افرادی که علائمی دارند وقت را تلف نکنند و سریع به پزشک مراجعه کنند، چرا که درمانی که همان ابتدا اثر دارد در روزهای بعدی اثری ندارد.

گزارش از فهیمه نظری، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 486573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایمان IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    مردم دارن مثل برگ ریزان درخت میمیرن ترا خدا یه کار بکنید