دیوارنگاره‌ها؛ ابزاری برای زیباسازی شهر

یک کارشناس معماری شهری گفت: دیوارنگاره‌های شهر قطعاً ساده و سطحی نیستند، بلکه نیاز به تخصص و مطالعه فراوان و همچنین دیدگاه چند منظوره دارد.

رضا حسینی لاهیجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضوع دیوارنگاره‌ها و زیباسازی آن به این دلیل اهمیت دارد که در شهرهای کشورمان ساختمان‌های رها شده و نماهای بدون تعریف زیادی داریم، در هیچ شهر دنیا هرگز شاهد این نیستیم که معماری و ساختمان‌های شهر به گونه‌ای تخریب شده باشد که ساختمانی که جدیداً ساخته می‌شود یک یا دو طرف نمای اصلی داشته و بقیه نماها بدون استفاده باشد. چنین وضعی مخصوصاً در بزرگراه‌های شهری که راهی برای عبور خودروها بین شهرها باز کرده است، آنها را از شخصیت انداخته و به نظر می‌رسد از وسط منازل اتوبان‌هایی که احداث شده نماهای بلاتکلیف بی شماری را ایجاد کرده است. در واقع صدها هزار متر دیوار بلاتکلیف در شهرها داریم که نماهای زشت و زننده‌ای را نمایان کرده است.

این کارشناس معماری تصریح کرد: در گذشته برای زیباسازی دیوارها و ایجاد دیوارنگاره‌ها پروژه‌های کوچکی اجرا شد و به پروژه‌های دیوار کوچک معروف بود، اما در سال‌های بعد بر اساس تصمیم مدیران شهری، شهر به مناطق و بزرگراه‌های مختلف تقسیم شد و اجرای پروژه‌های بزرگراهی در دستور کار قرار گرفت.

وی با ارائه پیشنهاداتی در خصوص دیوارنگاره‌ها گفت: در اولین قدم نیاز است هنرمندان کشور هنر شهری را یاد بگیرند، متأسفانه هنر شهری موضوعی نیست که در دانشگاه‌ها تدریس شود، در واقع زیباسازی رشته اختصاصی دانشگاهی نیست و در این حوزه اطلاعات کمی وجود دارد، در اصل مباحثی که در طول این مدت وجود دارد بر اساس تجربه کارشناسان پیش آمده است. در زمینه دیوارنگاره‌ها کارگاه‌هایی که توسط اساتید این حوزه برگزار می‌شود می‌تواند برای مدیران شهری کارگشا باشد، بنابراین می‌توان نظرات کاربردی و تجربه‌ها را در شهرها عملی کرد.

هنر شهری از دیگر زمینه‌های هنر متفاوت است

حسینی لاهیجی ادامه داد: جمعیت هنردوست بالایی داریم و البته هنرمندان و صاحبنظران خوبی فعالیت می‌کنند، نباید فراموش کرد که کشورمان در حوزه هنر و فرهنگ قدمت زیادی داشته و هنرمندان چیره‌دستی را پرورش داده است، اما این را باید یادآور شد که هنر شهری از دیگر زمینه‌های هنر متفاوت است؛ هنر شهری نیازمند یادگیری پیشینه معاصر است که هنرمندان باید در این خصوص دانش کسب کنند، همچنین هنرمندان باید رنگ و بوی فرهنگ و هنر را در این حوزه ترکیب کنند البته باید دیوارنگاره‌ها مختص همان محل طراحی شود.

کار دیوارنگاره‌ها نیاز به تخصص، مطالعه و دیدگاه چند منظوره دارد

وی افزود: کار دیوارنگاره‌ها قطعاً کار ساده و سطحی نیست، بلکه نیاز به تخصص و مطالعه فراوان همچنین دیدگاه چند منظوره دارد، این بدین منظور است که اگر شورای هنری در این زمینه تشکیل شود، افرادی از قبیل معمار، طراح صنعتی و متخصصان زیبایی شناختی می‌توانند صاحبنظران اثرگذار دیوارنگاره‌ها باشند.

این کارشناس معماری با اشاره به تفاوت دیوارنگاره‌ها در شهرهای ایران اظهار کرد: شهرهای کشور باید دارای دیوارنگاره‌های متفاوتی باشند، به طور مثال تهران به عنوان پایتخت کشور نماینده اقوام متفاوت است و می‌تواند در طراحی‌ها این مهم لحاظ شود. در واقع تهران شبیه هیچ شهری نیست و نباید مثل اصفهان یا تبریز در دیوارنگاره‌هایش کار شود. در اصل نقش‌پردازی‌ها با استفاده از هنرمندان بومی هر شهر و بر اساس آداب و رسوم آنان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد پروژه‌های دیوارنگاری به سطح خوب و موفقیت‌آمیزی رسیده است و یکی از دلایل موفقیت دیوارنگاری در کشور این است که هنر نقاشی با تمدن ما عجین شده و آثار دیوارنگاری در کشور از دوره مادها و هخامنشی قابل مشاهده است، بنابراین می‌توانیم با تاکید بر همان دوران و استفاده از تجارب معاصر روز به روز این هنر را در شهرهای ایران توسعه دهیم.

کد خبر 486567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.