تاثیر برجام بر اقتصاد و صنعت استان اصفهان

چالش تحریم‌ها و آسیب‌های آن بر اقتصاد وصنعت کشور از مباحثی بوده که دراین سال‌ها همه استان‌ها به ویژه مراکز صنعتی چون اصفهان با آن درگیر بوده اند واکنون این امیدواری به وجود آمده که در صورت لغو تحریم‌ها و بازگشت برجام این استان‌ها از شرایطی مطلوب‌تر، برخوردار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند روز اخیر شنیده‌ها حاکی است که احتمالاً ایران به برجام باز خواهد گشت همچنین فضای کلی حاکی از امکان مذاکره با لحاظ برخی پیش‌شرط‌ها و جزئیات است البته گفته می‌شود زمان این توافق مشخص نیست.

قطعاً اگر مذاکرات به نتیجه برسد پیامدهای بسیار مثبت اقتصادی در پی خواهد داشت که شاید مهم‌ترین آن‌ها فراهم‌سازی شرایط مناسب برای تعامل با کشورهای دنیا است زیرا تا زمانی که اقتصاد کشور یک اقتصاد بسته باشد، شرایط اقتصادی داخل نیز روز به روز بدتر می‌شود.

اما با ارتباطات گسترده می‌توان با توسعه واردات، رشد صادرات و مهم‌تر از همه ورود فناوری‌های جدید مواجه شویم مانند زمان گذشته که برجام منعقد شد و در پی خود تحولات فراوانی هر چند در کوتاه مدت داشت مانند رفع موانع سرمایه‌گذاری، گشایش دروازه‌های ورود تکنولوژی به روی دیگر کشورها، افت تورم به کمتر از ۱۰ درصد و مورد قابل تأمل تر، تعادل ایران در برقراری روابط خود با کشورهای شرق و غرب جهان که بسیار پراهمیت بود و پایبند نبودن آمریکا به تعهدات برجام تمام این دستاوردهای اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داد.

حال بحث آن است که با انعقاد دوباره برجام شرایط اقتصادی استان صنعتی چون اصفهان که در این سال‌ها درگیر مشکلاتی چون رکود و بیکاری بوده است تا چه میزان متحول خواهد شد؟ و این تحول در کدام بخش‌های این استان، نمود بیشتری خواهد یافت؟

آسیب تحریم‌ها بر اقتصاد و صنعت

در ارتباط با تحریم‌ها و تأثیرات مخرب آن بر اقتصاد و صنعت در طول سال‌های اخیر، سعید رضوی کارشناس و فعال صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بازگشت تحریم‌ها موجب کاهش تدریجی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و در نتیجه افزایش بیکاری شده است که این موضوع در آمارها و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس کاملاً مشخص می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: گویا تحریم‌ها شوک سنگینی را بر اقتصاد کشور به خصوص بخش صنعت وارد کرده است و استان اصفهان به دلیل وجود صنایع فراوان و اشتغال نیروهای زیادی در این مراکز لطمه سختی خورد.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: با وجود تحریم‌ها و بلوکه شدن دلارهای ایران در کشورهای دیگر با شرایطی روبرو شده‌ایم که از یک سو مواد اولیه مورد نیاز وارد کشور نمی‌شود و از سوی دیگر به دلیل کمبود ارز، شاهد گرانی روز افزون دلار و اجناس وابسته به آن بوده‌ایم.

رضوی تصریح می‌کند: در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود و البته به شرط خروج ایران از لیست سیاه، بدون تردید در شرایط اقتصادی نیز تحولی قابل توجه اتفاق می‌افتد زیرا گذشته از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، اگر فقط مواد اولیه مورد نیاز هم وارد کشور شود، بخش مهمی از چالش‌های صنعتگران رفع شده و تولید بر مدار چرخش قرار خواهد گرفت.

تحرک صنایع استان، منوط به رفع تحریم هاست

هوشنگ شجری، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به دلیل تورم بسیار بالا با کمترین میزان سرمایه گذاری در استان روبرو هستیم که تبعات ناخوشایند آن در آینده خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه می‌دهد: البته در صورت تداوم تحریم‌ها شرایط اقتصادی و اجتماعی در استان دشوارتر می‌شود زیرا با ادامه این وضعیت، نرخ بیکاری به مرز غیر قابل قبولی می‌رسد و در نهایت نرخ فلاکت که از افزایش نرخ تورم و بیکاری حاصل می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

به گفته این استاد اقتصاد واضح است که بهبود وضعیت اقتصادی استان به افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد و در صورت ادامه تحریم‌ها چنین امری ناممکن است.

شجری در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها بر کدام بخش از اقتصاد اثرگذار بوده است می‌گوید: در بخش صنعت به خصوص در سطوح میانی؛ چرا که صنایع بزرگ تا حدودی می‌توانند از محل ذخایر و به کمک موقعیت‌های شبه انحصاری خود تاب آوری زیادتری داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: منظور از تاب آوری تداوم فعالیت‌های یک صنعت در مواقع بحران است اما تاب آوری صنایع میانی و کارگاه‌های کوچک فوق‌العاده کم است و تحریم‌ها بر کاهش فعالیت این مراکز کاملاً اثر داشت است زیرا بهای کالاهای سرمایه‌ای افزایش هنگفتی داشته و این صنایع توان خرید این کالاها را از دست داده‌اند.

گردشگری در استان آسیب جدی دیده است

این استاد دانشگاه در رابطه با آسیب‌های تحریم‌ها بر بخش گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار می‌کند: شرایط بخش گردشگری نامطلوب شده و این شرایط ادامه دار خواهد بود؛ با رکود این صنعت در استان اصفهان، حرفه‌های قدیمی این استان نیز بدون خریدار مانده و از بین خواهند رفت.

شجری تصریح می‌کند: همانطور که هم اکنون صنایع دستی این استان رو به زوال است در حالی که استادان قدیمی این صنعت به سختی می‌توانند جایگزینی را داشته باشند و البته استمرار تحریم‌ها و محدود شدن گردشگری سرعت این زوال را افزایش می‌دهد.

وی اظهار می‌کند: تحرک و پیشرفت صنایع استان اصفهان، منوط به رفع تحریم‌ها است و در صورت احیای برجام ممکن خواهد بود زیرا تحرک بخش صنعت استان از طرفی به ارتباط با بازارهای وسیع‌تر در خارج کشور امکان پذیر است و از طرف دیگر به فناوری و به روز کردن ارتباط‌های فنی و تکنولوژی‌ها بستگی دارد که تحریم‌ها تمام این امکانات را از استان سلب کرده و توسعه و حتی نگه داری این صنایع را در موقعیت فعلی دشوار کرده است.

FATF لازمه افزایش داد و ستدها

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: با احیای برجام، علاوه بر این که بازارها در مسیر تعادلی خود قرار می‌گیرند، داد و ستد نیز رونق می‌گیرد همچنین با احیای برجام امکانات صادراتی جدید به وجود خواهد آمد البته نقل و انتقالات مالی که لازمه داد و ستد است فقط با قبول FATF امکان‌پذیر خواهد شد قطعاً تعلل در این زمینه منافع ملی و استانی را به خطر خواهد انداخت.

شجری تاکید می‌کند: اگرچه احیای برجام سرآغاز بسیار خوبی برای ایران خواهد بود و پیشرفت اقتصادی سالمی را رقم می‌زند اما این موضوع نیز قابل تأمل است که رفع تحریم‌ها یک سوی ماجرا است و حل مسائل داخلی کشور هم سوی دیگر است اینگونه که همزمان با بهبود روابط خارجی، بخشی دیگر از ماجرا هم مرتبط با داخل کشور است که با عزمی جدی باید درصدد کنترل آن بود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 486566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.