قمار احمقانه اسرائیل در تحولات منطقه‌ای

حادثه تیرماه سال گذشته در نطنز هنوز در دست بررسی بود که عملیات خرابکارانه دیگری صبح روز یکشنبه، ۲۲ فروردین ماه در سایت هسته ای احمدی روشن اتفاق افتاد و باعث آسیب رسیدن به بخشی از تاسیاست هسته ای شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح روز یکشنبه ۲۲ فرودین ماه حادثه آتش سوزی در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز رخ داد و منجر به قطعی برق در این مجموعه شد؛ همزمان با این اتفاق رسانه‌های اسرائیلی از احتمال نقش موساد در این حادثه خبر دادند و مدعی شدند این حادثه در نتیجه حمله سایبری بوده است.

در همین حال نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ایران گفت که بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این کشور مقابله با ایران است. نتانیاهو فیلمی از دیدار خود با مقام‌های موساد، شین‌بت و ارتش اسرائیل را منتشر کرد و در متنی که برای این ویدئو نوشت از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مقابله با ایران تشکر کرد.

پس از ادعای رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر دخالت اسرائیل در این حادثه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بحث خرابکار را تأیید و آن را نمونه تروریسم هسته‌ای دانست و گفت که «ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید می‌کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌داند، گفت که «ایران برای ناکام گذاشتن چنین تحرکات مذبوحانه‌ای، با جدیت گسترش صنعت هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه را پیگیری می‌کند.»

حادثه خرابکاری در مجتمع هسته‌ای نطنز با واکنش‌های بسیاری در سطوح داخلی و بین‌المللی مواجه شد، البته واکنش‌های داخلی نوعی نگاه انتقادی از نهادهای امنیتی را نیز به همراه داشت. در همین حال واقعه سقوط سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حین بازدید از این مجتمع هسته‌ای، دامنه این انتقادات را افزایش داد.

خرابکاری رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران اتفاق تازه‌ای نیست و مسبوق به سابق است، اما این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پالس‌های مثبتی از نشست‌های برجامی وین منتشر شده و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در پی آن است تا با چنین اقداماتی بر روند بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای تأثیر بگذارد.

در همین حال روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات اخیر در نطنز و اینکه گفته می‌شود این اتفاق از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته و با توجه به این مسائل، برخی در داخل کشور معتقدند که باید مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران در اعتراض به این تحولات متوقف شود، گفت که «اتفاق ناگواری در نطنز رخ داد و بارها رژیم صهیونیستی از قبل درباره این مسائل صحبت می‌کرد و این روزها نیز از منابع متعدد شنیده می‌شود که تأیید می‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است.»

البته برخی از تحلیلگران و فعالان سیاسی نیز آمریکا را شریک در این حادثه می‌دانند؛ زیرا در صورت رخدادی بزرگ‌تر، می‌توانست با دستانی بازتر در خصوص موضوع ۱۶۰۰ مورد تحریم دوران ترامپ، با ایران چانه زنی کند.

از نخستین روزهای تغییر دولت در آمریکا و پدیداری شکست سیاست فشار حداکثری، مهمترین دغدغه صهیونیست‌ها، جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه توافق برای بازگشت به برجام یا توافقی شبیه آن بوده است و این حادثه را نیز نمی‌توان از این هدف مستثنی دانست.

روند غنی سازی در ایران هیچ گاه متوقف نمی‌شود

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: موضوع حادثه نطنز در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر امورخارجه مطرح شد. ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است، اما ارزیابی‌های اولیه حاکی است که این حرکت، اقدامی جنایت‌کارانه است که در آن تروریسم هسته‌ای صورت گرفته و می‌توانسته آسیب‌های جدی داشته باشد؛ هرچند هیچ نشت موادی رخ نداده، ولی با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای سعی کردند روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند.

به گفته وی، روند غنی سازی در ایران هیچ گاه متوقف نمی‌شود و تلاش می‌کنیم این تهدید را با جایگزینی سانتریفیوژهای جدید و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول به یک فرصت تبدیل کنیم.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی به طرح دیدگاه و نقطه نظرات خود پرداختند. نمایندگان بر حفظ مواضع اصولی کشور در مذاکرات تاکید داشتند. رفع همه تحریم‌ها و راستی آزمایی دقیق و اقدام از جانب کشور از جمله خواسته نمایندگان بود.

عمویی خاطرنشان می‌کند: نمایندگان در این جلسه بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اشاره کردند. اعضای کمیسیون امنیت ملی به طرح دیدگاه‌های دیگر نیز پرداختند و پاسخ‌های ظریف را پیرامون آن شاهد بودیم.

مسئولیت آمریکا در پشتیبانی از اقدام‌های تروریستی اسرائیل غیر قابل چشم‌پوشی است

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای نیز دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از این حادثه در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن، برخی رسانه‌های اسرائیل این حادثه را نتیجه یک حمله سایبری دانستند؛ از جمله جروزالم پست که در گزارشی مدعی شد حادثه در نطنز اتفاقی نبوده و نتیجه یک حمله سایبری «احتمالا توسط اسرائیل» بود و خسارات بسیار بیشتر از آن است که توسط دولت ایران گزارش شده است.

به گفته وی، در سال ٢٠١٠ نیز رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده بودند حمله ویروس استاکس‌نت به تأسیسات نطنز به بیش از یک‌هزار سانتریفیوژ خسارت وارد کرده است. در تیرماه سال ۱۳۹۹ نیز یک آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات نطنز رخ داد که به گفته مقامات ایرانی، یک «اقدام خرابکارانه» علیه برنامه هسته‌ای این کشور بود، اما تمام قرائن و شواهد نشان داد که این حمله نیز کار نفوذی‌های اسرائیلی بوده است. برای مقابله با این اقدام‌های تروریستی دستور آغاز فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی نطنز صادر شد.

به گفته این کارشناس مسائل هسته‌ای، ادعای توقف غنی سازی در ایران که در تبلیغات رسانه‌های اسرائیل مطرح شده، با هدف بزرگنمایی اقدام خرابکارانه اسرائیل در نطنز است. باید توجه داشت حتی اگر غنی سازی در نطنز متوقف شده باشد که احتمال دارد به دلایل امنیتی و پدافند غیر عامل انجام شده باشد، غنی سازی در فردو که در دل کوه است ادامه داشته و خواهد داشت؛ گرچه ظرفیت غنی سازی در آنجا محدود است.

به عقیده بهشتی پور، ایران می‌تواند با قدرت و قوت به اسرائیل پاسخ دقیق دهد، اما نباید در این زمینه عجله کرد؛ زیرا تجربه گذشته نشان می‌دهد عجله در این مورد ممکن است به افزایش ضریب خطا کمک کند.

وی می‌گوید که ایران می‌تواند در مجامع بین‌المللی خطرات احتمالی حمله به سایتی را که در آن مواد هسته‌ای زیر نظر آژانس غنی سازی می‌شود، پیگیری کرده و مسئولیت عواقب وخیم آلودگی هسته‌ای در اینگونه حملات تروریستی را متوجه اسرائیل و حامیانش کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای معتقد است که این حمله در شرایطی رخ داد که نخست وزیر کره جنوبی در ایران است و این موضوع نمایش عمق عصبانیت صهیونیست‌ها از توسعه مناسبات ایران با سایر کشورها و حل و فصل مشکلاتی است که می‌توانند در شرایط کنونی برای تهران راهگشا باشد.

به گفته بهشتی پور، خلاف باور کسانی که معتقدند بهتر است ایران در اعتراض به این اقدام و حمایت‌های آمریکا از اسرائیل، مذاکرات غیر مستقیم در وین را متوقف کند، باید گفت برعکس تهران باید با جدیت به مذاکره در وین تا رفع کامل تحریم‌ها ادامه دهد و وارد تله کارشکنی صهیونیست‌ها نشود.

وی در ادامه می‌گوید: نتانیاهو که به دلیل تخلفات عدیده در حال محاکمه در دادگاه است، برای خروج از بحران داخلی به ماجراجویی خارجی پناه آورده است؛ آن هم در شرایطی که هدفش حمله به تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که عواقب وخیمی برایش خواهد داشت.

به گفته این کارشناس مسائل هسته‌ای، این عملیات تروریستی در زمانی انجام شد که وزیر دفاع آمریکا در تل‌آویو میهمان دولت رژیم جنایتکار اسرائیل بود. بعید است که اسرائیلی‌ها وزیر دفاع آمریکا را در جریان این اقدام جنایت‌کارانه خود نگذاشته باشند. مسئولیت ایالات متحده در پشتیبانی از اقدام‌های تروریستی اسرائیل غیر قابل چشم‌پوشی است.

بهشتی‌پور خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد شاید مهم‌ترین درس این اقدام جنایت‌کارانه برای مسئولان امنیتی در ایران ضرورت توجه بیشتر به عمق نفوذ عوامل اسرائیل است. به طور قطع سلسله حوادث چند سال اخیر که نقش رژیم غاصب اسرائیل از آنها غیر قابل انکار بوده و هست نشان می‌دهد در صحنه واقعی و نه در فیلم‌های تبلیغاتی، هنوز باید مزدوران جیره خوار رژیم صهیونیستی را شناسایی کرد.

کد خبر 486565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.