جانفشانی‌های ایران نبود، اروپایی‌ها در کوچه‌هایشان باید دنبال مواد مخدر می‌گشتند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته، دستگاه‌های مقابله‌ای عضو ستاد مبارزه با موادمخدر ایران موفق شدند تا از طریق تقویت مستمر سازوکارهای نظارت، کنترل و ارتقاء مبادله اطلاعاتِ عملیاتی، میان سازمان‌های مسئول، حدود ۱۱۵۰ تن از انواع مواد مخدر را کشف کنند.

به گزارش ایمنا، سردار مؤمنی در شصت و چهارمین نشست سالیانه کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد بیان کرد: موضوع مبارزه با موادمخدر از پیامدهای ناشی از بیماری کووید – ۱۹ مستثنی نبوده و علی‌القاعده کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری در این عرصه نیز متأثر از شرایط حاضر بوده که خود یک تجربه جدید به شمار می‌رود.

وی در ادامه اهم اقدامات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه درمان معتادین و کاهش آسیب‌های مربوطه از اعتیاد، در شرایط ناشی از شیوع جهانی بیماری کووید – ۱۹ را ارائه آموزش‌های مستمر و تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای «دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت و کنترل عفونت ناشی از ویروس کووید – ۱۹» در مراکز اقامتی، نیمه اقامتی، و مراکز اجتماع درمان مدار (TC)، افزایش ظرفیت‌های مربوط به نگهداری معتادان بی‌سرپناه و نیز راه اندازی مراکز معاینه و نگهداری معتادان بی سرپناه مبتلا به کووید – ۱۹، همکاری با دفتر UNODC در تهران به منظور راه‌اندازی و تقویت دو مرکز کاهش آسیب و نگهداری زنان و دختران دارای اعتیاد عنوان کرد.

به گفته مومنی در سال گذشته، در جریان شیوع بیماری فوق، جمهوری اسلامی ایران، با همکاری دفتر UNODC در تهران، در بیش از ۲۰ رویداد منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مجازی مشارکت و حضور داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه رئوس اقدامات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مسأله جهانی مواد مخدر، که به بیان مقام معظم رهبری یک جهاد بزرگ محسوب می‌شود، را طی سال ۲۰۲۰ میلادی بیان کرد و افزود: در سال گذشته، دستگاه‌های مقابله‌ای عضو ستاد مبارزه با موادمخدر ایران موفق شدند تا از طریق تقویت مستمر سازوکارهای نظارت، کنترل و ارتقای مبادله اطلاعاتِ عملیاتی، میان سازمان‌های مسئول، حدود ۱۱۵۰ تن از انواع مواد مخدر را کشف کنند.

وی ادامه داد: این حجم از کشفیات، رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر محسوب شده و نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۱ درصد رشد نشان می‌دهد. این عبارت است از ۹۰ درصد تریاک، ۲۶ درصد هروئین، و ۴۸ درصد مرفین از مجموع کشفیات به عمل آمده در سطح جهان. این توفیقات، با شهادت ۱۰ نفر از بهترین فرزندان و نیروهای انتظامی و مقابله‌ای کشور در جبهه جهانی مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، علیرغم شرایط سخت و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حاصل شده است.

مومنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشبرد رویکردی متوازن و فراگیر در عرصه مواد مخدر، ضمن مقابله با انحراف مواد به شبکه‌ها و بازارهای غیرقانونی، برنامه‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های کاهش تقاضا، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، بازتوانی و حرفه‌آموزی معتادان به مورد اجرا گذاشته است، گفت: در این راستا، "رویکرد اجتماع محور" بنا به دستور دکتر روحانی- ریاست جمهوری اسلامی ایران، با هدف جلب مشارکت کلیه آحاد جامعه، در صدر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر قرار دارد. در این رابطه، شعار "یاریگران زندگی – مشارکت اجتماعی – پیشگیری از اعتیاد" به عنوان شعار سال جاری انتخاب شده که بر مبنای آن، ستاد و دستگاه‌های ذیربط کشوری برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم و اجرا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات و فعالیت‌ها، همه ناشی از اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی ایران به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر و در جهت اجرای راهبرد متوازن، در این عرصه است. اگر اقدامات ایثارگرانه و جانفشانی‌های نیروهای انتظامی و دستگاه‌های مقابله جمهوری اسلامی ایران نبود؛ کشورهای غربی و اروپایی باید این مواد مخدر را به صورت گرم به گرم در خیابان‌های شهرها و پایتخت‌های خود دنبال می‌کردند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از کم‌ترین مساعدت و همکاری ممکن در این مسیر برخوردار بوده و حتی در تامین تجهیزات و تامین نیروهای خود برای این مبارزه جهانی با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا دست به گریبان بوده است.

وی در پایان، ضمن تاکید مجدد بر پایبندی و اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر، همکاری و تبادل تجربیات با سایر کشورها، و نیز ادای احترام به خون پاک شهیدان کشور که در این مسیر جان پاک خود را فدا کرده‌اند، پیشنهاد کرد تا سازمان‌های بین المللی و نیز کشورهای دیگر، در راستای عمل به اصل مسئولیت مشترک و تعهدات خود در قبال کنوانسیون‌های بین المللی، از مانع تراشی‌های معمول بر سر راه انتقال و ارائه مساعدت‌های فنی و تجهیزاتی موردنیاز اجتناب کرده و ایران و سایر کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر را یاری کنند.

مومنی گفت: حل معضلات و مسائل بین المللی مستلزم مفاهمه و همکاری بوده و هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع چالش‌ها و معضلات نیست. اقدامات مستلزم فهم مشترک و انجام اقدامات اساسی از سوی تمام اعضای جامعه بین المللی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 486504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.