فواید باورنکردنی میوه پرخاصیت ایام رمضان

فواید اعجاب‌انگیز آب هندوانه، ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا، بارهنگ و خواص درمانی آن، شناخت نشانه‌های مصرف زیاد نمک، بدترین خوراکی‌ها برای صبحانه و فواید باورنکردنی میوه پرخواص ایام رمضان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان بهداشت با هشدار در مورد مصرف چهار ماده غذایی در وعده صبحانه تأکید کردند که این خوراکی‌ها برای بدن هیچ فایده‌ای ندارند و می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون و حتی افزایش وزن شوند. این متخصصان تاکید دارند که لازم است اولویت را به غذاهای غنی از مواد مغذی برای صبح بدهید تا انرژی کافی برای تفکر و کار در ساعات اولیه روز را داشته باشید.

فواید اعجاب‌انگیز آب هندوانه

آب هندوانه کم کربوهیدرات، کم کالری و سرشار از فیبر، اسیدهای آمینه و کاروتنوئیدها است، هندوانه ۱۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین A و ۲۱ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می‌کند و علاوه بر این، هندوانه به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و محتوای بالای ماده معدنی پتاسیم در آب هندوانه عملکرد کلیه را بهبود می‌دهد.

فواید باورنکردنی میوه پرخاصیت ایام رمضان

هندوانه سرشار از آب و فیبر است که سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و ویتامین C و A و آنتی اکسیدان‌های حیاتی موجود در آن که میکروبیوم خوب روده را تقویت می‌کنند، به بهبود هضم غذا که به دلیل افزایش گرما در طول تابستان اغلب ضعیف و کند می‌شود، کمک می‌کند.

آب هندوانه به دلیل داشتن مقدار زیادی آب، تعریق را برای خنک سازی گرمای بدن و تعادل الکترولیت‌ها تحریک می‌کند، ویتامین C موجود در آن هم باعث تقویت ایمنی بدن و تقویت بدن می‌شود، مقدار زیاد آب هندوانه، به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک می‌کند و به بدن احساس سیری می‌دهد، تشنگی را برطرف کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کند. آب هندوانه سطح pH بدن را حفظ می‌کند، دمای بدن معمولاً در طول تابستان افزایش می‌یابد، خوردن آب هندوانه به کاهش دمای بدن کمک می‌کند.

شناخت نشانه‌های مصرف زیاد نمک

سدیم موجود در نمک به تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند، هنگامی که نمک زیاد می‌خورید، بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد تا به کمک آن سیستم بدن شما پاکسازی شود تا عضلات و سایر اندام‌ها بتوانند به درستی کار کنند. این روش بدن شما برای اصلاح نسبت سدیم به آب است و نوشیدن آب بهترین راه برای برگرداندن شرایط به حالت عادی است.

به طور معمول، تجمع سدیم در بدن شما تغییرات جدی در ادرار ایجاد می‌کند، مصرف بیش از حد نمک می‌تواند مانع بزرگی برای سلامت استخوان باشد، حفظ تعادل مناسب سدیم و پتاسیم برای سلامتی شما بسیار مهم است، زیرا این عناصر شیمیایی مسئول انقباض عضلات هستند، اگر با مصرف بیش از حد نمک، تعادل را بر هم بزنید، ممکن است گرفتگی یا درد عضلات را تجربه کنید.
مصرف زیاد سدیم، حجم خون شما را افزایش می‌دهد، طوری که فضای بیشتری در رگ‌های خونی اشغال می‌کند، این انبساط رگ‌های خونی باعث افزایش فشار خون بالا می‌شود و در نتیجه ممکن است که سردردهای شدیدی ایجاد کند.

فشار خون بالا ناشی از مصرف زیاد نمک می‌تواند به عروق منتهی به مغز شما آسیب برساند، این روند می‌تواند بر توانایی شما در تفکر واضح اثر گذارد و تمرکز روی کارهای روزمره برای شما را دشوارتر کند.

بارهنگ و خواص درمانی آن

بارهنگ از گیاهان دارویی مفید است، تخم بارهنگ به شکل دانه‌های ریز قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه است. این تخم، دارای چربی، صمغ و لیزاب است، وقتی بارهنگ در آب قرار گیرد، لایه رویی آن با ایجاد لعاب، متورم می‌شود این دانه‌های ریز، حدود ۱۰ درصد مواد روغنی دارند. روغن بارهنگ زردرنگ است و بویی مطبوع و طعمی شبیه روغن گردو دارد، طبع دانه‌های بارهنگ سرد و خشک است.

فواید باورنکردنی میوه پرخاصیت ایام رمضان

از خواص تخم بارهنگ در طب سنتی درمان گلودرد و نرم کردن سینه است، به دلیل همان خاصیت ایجاد لعاب دانه بارهنگ، استفاده از آن برای تسکین سرفه‌های خشک مفید است، یک درمان گیاهی مفید برای عفونت ریه و کاهش سرفه، استفاده از دانه بارهنگ است.

رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند، از بهترین درمان‌های خانگی برای بهبود، استفاده از ترکیب یک لیوان عرق نعناع و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ به همراه عسل است. بهترین زمان مصرف این معجون مفید، نوشیدن آن یک ساعت بعد از خوردن غذا است که باعث کاهش ناراحتی‌های گوارشی در طول روز می‌شود.

از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است، دانه‌های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می‌کند، همچنین مالیدن خمیر تهیه شده از دانه‌های بارهنگ، مخلوط با روغن زیتون برای برطرف کردن التهابات موضعی مفید است.

فواید باورنکردنی میوه پرخواص ایام رمضان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید مصرف خرما در ماه رمضان، اظهار کرد: خرما به عنوان یک میوه انرژی بالایی داشته و تأمین آن بر عهده کربوهیدرات‌ها است، خرما فیبر بالایی دارد و باعث تعدیل آزادسازی قند بدن در طول روز می‌شود بنابراین از آن جایی که روزه داران میزان زیادی میوه در ایام ماه رمضان مصرف نمی‌کنند در اینصورت باید حتماً استفاده از خرما را جدی بگیرند

نرگس جوزدانی، افزود: یک فرد روزه دار در ایام ماه رمضان اگر هیچ میوه‌ای مصرف نکرد، می‌تواند روزانه ۵ الی ۶ خرما در وعده سحر و افطار همراه مغزهای دیگر و پنیر استفاده کند، خرما دارای منیزیم، پتاسیم و ویتامین B۶ بالایی است و تا حدودی آهن گیاهی دارد که جذب آن بسیار ضعیف بوده و همین عامل باعث می‌شود تا از نظر تغذیه‌ای مورد توجه زیاد متخصصان قرار نگیرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات روزه داران به علت مصرف کم آب و فیبر بروز یبوست است، گفت: مطابق یک تحقیقات موثق اگر فردی بتواند روزانه ۷ عدد خرما در طول مدت ۳ هفته الی یک ماه مصرف کند به راحتی یبوست خود را بهبود خواهد بخشید.

وی اضافه کرد: طبق همین تحقیقات ذکر شده خرما دارای آنتی اکسیدان و فلوولامیت‌هایی بالایی است که باعث کاهش التهاب، دیابت، آلزایمر و سرطان است، همچنین در سلامت چشم و قلب هم مؤثر خواهند بود.

جوزدانی با بیان اینکه خرما باعث کاهش التهاب، بیماری‌های قلبی و سرطان مؤثر است، افزود: مطالعات مصرف تقریباً بین ۵ تا ۷ عدد خرما در طول روز را برای افراد توصیه کرده که باید در زمان ماه رمضان مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های مصرف خرما کاهش آلزایمر و جلوگیری از سکته‌های مغزی است، همچنین مطابق مطالعات اخیر از برخی افرادی که روزانه ۶ عدد خرما مصرف کرده‌اند تمرکز و حافظه شأن افزایش یافته است، پتاسیم و منیزیم موجود در خرما باعث استخوان‌سازی می‌شود و سلامت استخوان‌ها از این طریق تأمین خواهد شد.

۶ ماده غذایی حساسیت‌زا

آلرژی غذایی بیماری آزار دهنده‌ای است که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند به گونه‌ای که اندکی پس از خوردن انواع خاصی از غذاها، علائم آلرژی بروز می‌کند. حساسیت یا همان آلرژی باعث خارش و تحریک پوست و علائم مختلف می‌شود، بهترین راه جلوگیری از بروز حساسیت شناسایی آلرژن‌های احتمالی در رژیم غذایی است، این آلرژن ها عبارتند از:

آلرژی سویا

این آلرژی، به دلیل مصرف تمام محصولات سویا مانند دانه‌های سویا و سس سویا اتفاق می‌افتد. آلرژی سویا را می‌توان از دوره کودکی تشخیص داد؛ به گونه‌ای که در نوزادانی که از ترکیبات غذایی مبتنی بر سویا استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود.

فواید باورنکردنی میوه پرخاصیت ایام رمضان

آلرژی بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی فقط به این نوع محدود نمی‌شود بلکه شامل کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی و هر محصولی است که حاوی مواد تشکیل دهنده آن باشد.

آلرژی گندم

حساسیت به گندم یا گلوتن در بسیاری از افراد رایج است بیمار باید از خوردن هر نوع ماده غذایی حاوی این ماده که از آن مواد نشاسته‌ای زیادی مانند ماکارونی و بیسکویت درست می‌شود، پرهیز کند.

آلرژی شیر گاو

احتمال بروز حساسیت به شیر در نوزادان و کودکان بیشتر است و ممکن است بزرگسالان را هم درگیر کند، اما اغلب با افزایش سن از بین می‌رود. قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند باعث تورم لب‌ها، زبان یا گلو و همچنین خارش یا گزگز شدن دهان شود.

آلرژی تخم مرغ

تخم مرغ یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افراد جوان یا پیر شود. بیشتر افراد به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ و در برخی موارد به زرده تخم مرغ حساسیت دارند.

آلرژی آجیل و خشکبار

آجیل از جمله خوراکی‌هایی است که علائم آلرژی مانند درد معده، اسهال، حالت تهوع و استفراغ، خارش پوست و تنگی نفس را بعد از خوردن نشان می‌دهد.

کد خبر 486482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.