توضیحات سخنگوی کمیسیون امنیت درباره حضور ظریف در جلسه این کمیسیون

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق توضیحات وزیر خارجه، در نطنز تروریسم هسته‌ای رخ داده که واکنش ایران تبدیل این تهدید به یک فرصت با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول است.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی به دلیل ملاحظات کرونایی با حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

وی افزود: بررسی سه موضوع مهم در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت از جمله برنامه جامع همکاری ایران و چین که بین وزرای خارجه چین و ایران امضا شد، روند مذاکرات بین ایران و ۴+۱ و تحولات روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز و واکنش‌هایی که باید جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن اقدام کند از محورهای این جلسه مهم بود. نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی در این جلسه به طرح دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه، ظریف به روند جابه‌جایی قدرت در دنیا که به سرعت در حال رخ دادن است و نظم بین‌المللی جدیدی را رقم خواهد زد، اشاره کرد.

ظریف گفت: چین به عنوان یک کشور مهم در آینده نظم بین‌المللی شناخته می‌شود و باید روابط با چینی‌ها مستقل و پایدار و فارغ از مواضع سایر کشورها باشد. برنامه جامع همکاری که شامل دیدگاه‌های دو کشور برای توسعه همکاری است به ایجاد روابط بلند مدت و پایدار بین ایران و چین کمک می‌کند. ظریف همچنین گزارشی از روند گفت‌وگوی‌های دو کشور برای رسیدن به و توسعه صنعت را مطرح کرد. او با اشاره به سفر شیء جین پینگ به تهران در سال ۹۴ گفت: این سفر به ارتقای همکاری ایران و چین و سطح همکاری راهبردی در آن مقطع زمانی کمک کرد.

عمویی یادآور شد: وزیر امور خارجه در این جلسه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۴+ ۱ که در وین در جریان است بیان کرد: در حال حاضر ایده توافق گام به گام را نمی‌پذیریم و هیچ گام میانی برای اجرای توافقات آمریکا را قبول نداریم. سیاست نظام این است که باید تمام تحریم‌ها رفع شود و راستی آزمایی شود. ظریف اشاره کرد که در مذاکرات ایران و ۴+۱ سه موضوع مورد بحث است نخست آنکه چه تحریم‌هایی وجود دارد که باید رفع شود؟ دوم آنکه اقدامات ایران در بحث هسته‌ای چه خواهد بود؟ و مکانیسم راستی آزمایی به چه صورت است؟ باید بین ایران و ۴+۱ در این سه زمینه گفت‌وگو شود. ظریف همچنین در این دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد اقداماتی که مربوط به ایران در برجام است به صورت دقیق روشن شده است اما اقدامات طرف مقابل باید شناسایی شود. در این مذاکرات بین ایران و آمریکا هیچ گفت و گوی مستقیم و غیر مستقیمی نمی‌شود بلکه طرف گفت و گوی ایران کشورهای ۴+۱ هستند، آنها باید اقدامات آمریکا را از ایالت متحده به روش خود مطالبه کنند و از این جهت اقدامات ایران روشن است.

وی در خصوص خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز تاکید کرد: موضوع حادثه نطنز محوریت سوم این جلسه بود، ابعاد مختلف این حادثه در دست بررسی است ولی ارزیابی‌های اولیه حاکی است که این یک اقدام جنایتکارانه است که در آن تروریسم هسته‌ای صورت گرفته است و می‌توانسته آسیب‌هایی داشته باشد هرچند هیچ نشت موادی رخ نداده ولی با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای سعی کردند روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند. روند غنی سازی در ایران هیچ گاه متوقف نمی‌شود و تلاش می‌کنیم این تهدید را با جایگزینی سانتریفیوژهای جدید و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول به یک فرصت تبدیل کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی به طرح دیدگاه و نقطه نظرات خود پرداختند. نمایندگان بر حفظ مواضع اصولی کشور در مذاکرات تاکید داشتند، رفع همه تحریم‌ها و راستی آزمایی دقیق و اقدام از جانب کشور از جمله خواسته نمایندگان بود. نمایندگان همینطور بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اشاره کردند. اعضای کمیسیون امنیت ملی به طرح دیدگاه‌های دیگر نیز پرداختند و پاسخ‌های ظریف را پیرامون آن شاهد بودیم، موضوع سد کمال‌خان در افغانستان و مذاکرات ظریف در آسیای میانه و پیگیری موضوع زندانیان ایرانی در خارج کشور از جمله مسائلی بود که نمایندگان به بیان آن پرداختند.

کد خبر 486442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.