آغاز عملیات اجرایی کارخانه کمپوست شهر نور

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: عملیات اجرایی کارخانه کمپوست شهر نور آغاز شد.‏

سیدمحمد محمدی تاکامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان این که پسماند شهرستان نور نزدیک به ۳۰ سال است به منطقه الیمالات نور منتقل می‌شود و دفع زباله و شیرابه‌های آن تهدید جدی برای جنگل‌های ارزشمند این منطقه بوده است، اظهار کرد: شروع به کار عملیات اجرایی احداث کارخانه کمپوست شهرستان نور نوید رفع آلایندگی پسماند برای این منطقه بوده که امید می‌رود با همت فرمانداری و شهرداری و با برگزاری جلسات هفتگی در محل پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: شروع عملیات اجرایی پروژه کمپوست نور با حمایت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان برنامه و بودجه با اختصاص هفت میلیارد تومان در همین مرحله همراه بوده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان این که این پروژه به روشBOT و مدت قرارداد ۱۵ ساله اجرا خواهد شد، گفت: برآورد سرمایه گذاری حدود ۴۰ میلیارد تومان است که مجموعه زباله شهرستان نور شامل شهرهای رویان، نور، چمستان، رستم رود و ایزدشهر به همراه روستاها به صورت روزانه حدود ۱۱۰ تن (با قابلیت افزایش تا ۲۵۰ تن) برآورد شده که براساس مبلغ پرداختی شهرداری، حق‌السهم نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که پروژه طی هفت فاز اجرا می‌شود، گفت: این پروژه از تفکیک مبدا شهر نور شروع شده و با نوسازی زیرساخت‌های موجود، ادامه یافته و در نهایت با نصب خط پردازش و تولید کود کمپوست و کنترل شیرابه به سرانجام خواهد رسید.

تاکامی تصریح کرد: در همین راستا در یکسال نوسازی و ساخت ابنیه و مستحدثات لازم شامل راه دسترسی داخلی و سوله‌ها اجرا خواهد شد ساخت محوطه تخمیر اولیه و ثانویه نیز از مراحل اجرایی طرح است.

وی با بیان این که طرح تیام یا تفکیک یکپارچه از مبدا در شهر نور تاکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال اجرا بوده و امکان اجرا در تمامی شهرهای شهرستان نور را خواهد داشت، اضافه کرد: مرکز دفن فعلی بهینه سازی شده و با خاک پوشش داده خواهد شد و سیستم جمع آوری شیرابه نیز مطابق این طرح کاملاً بهینه شده و در حداقل زمان سیستم مدیریت آن اجرا خواهد شد.

کد خبر 486344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.