وزیر آموزش و پروش به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ داد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر آموزش وپرورش در جلسه روز گذشته این کمیسیون خبر داد.

احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نشست روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، میزبان محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش بود که در این جلسه سعی کرد گزارشی درباره اقدامات این وزارتخانه ارائه کند.

وی یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه را بررسی علل اجرا نشدن کامل نظام رتبه بندی معلمان عنوان کرد و گفت: انتظار فرهنگیان اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان است؛ موضوعی که بعد از اعلام وصول لایحه مربوطه در دستور کار کمیسیون آموزش قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اشکالاتی هم در لایحه دولت و هم بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد و برخی موارد که برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان کافی نیست؛ باز با این حال تصویب و اجرای آن، آرمان چندین ساله فرهنگیان را محقق خواهد کرد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که نظام رتبه بندی تاکنون اعمال نشده و این تصور که این طرح اجرا شده است به دلیل فوق‌العاده‌هایی بود که به فرهنگیان پرداخت شد و این موضوع را تحت‌الشعاع قرار داد.

فلاحی تاکید کرد: مدرک فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت؛ چرا که ما در بودجه ۱۴۰۰ اعمال امتیاز مدرک فرهنگیان را به طور مطلق قرار دادیم و در آن اول، دوم یا سوم بودن مشخص نشد؛ بنابراین این اقدام شامل تمام فرهنگیان می‌شود که این موضوع را به وزیر هم یادآوری کردیم.

وی افزود: ترمیم حقوق معلمان از دیگر موضوعاتی بود که بررسی شد؛ کما اینکه بر اساس گزارش وزیر آموزش و پرورش، در سال گذشته ۶۸ درصد افزایش حقوق وجود داشته که این موضوع بخشی از دغدغه فرهنگیان را حل کرده است. از سوی دیگر آینده‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای معلمان در نظر گرفته، شامل بازنگری در گزینش، سنجش و بالا بردن کیفیت بوده که بودجه آن نیز برای سال ۱۴۰۰ تعیین شده است؛ از سوی دیگر موضوع سازمان تعلیم و تربیت کودک و کیفیت بخشی از بعد مهارتی از دیگر مواردی بود که بودجه آن دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بررسی کیفیت دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان از دیگر مواردی بود که نمایندگان در رابطه با آن از وزیر آموزش و پرورش سوال کردند، چرا که اشکالاتی در آن وجود دارد که باید رفع شود بنابراین قرار شد نشست ویژه‌ای را در این کمیسیون برای بررسی این دو دانشگاه تعیین کنیم به این دلیل که گزارشات بسیاری در مورد وضعیت آنها دریافت کرده‌ایم.

فلاحی تصریح کرد: در گزارش وزیر آموزش و پرورش به موضوع ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای با اصلاح آموزش ضمن خدمت مطرح شد که در دستور کار قرار گرفت همچنین برای تحول در برنامه‌ریزی اقدام شده است علاوه بر این افزایش اطلاعات دانش آموزان به تحول در بسته‌های یادگیری برای دانش آموزان تبدیل شده که در قالب الگوهای یادگیری آماده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: زمان نشست روز گذشته برای بررسی تمام دغدغه‌های موجود در آموزش و پرورش کافی نبود بنابراین قرار شد با تفکیک موضوعات موجود در این حوزه، نشست‌های دیگری را با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سوال نمایندگان برگزار کنیم.

لازم ذکر است اعضای این کمیسیون حاضر در نشست مذکور سوالاتی را پیرامون دانش سرایی‌ها، حفظ اموال آموزش و پرورش و مستند کردن آنها، حق‌التدریسی‌ها، رتبه بندی کامل معلمان، موضوع محور بودن جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات، زیر نظام‌های سند تحول بنیادین که از مطالبات مقام معظم رهبری است، ضرورت ساماندهی نیروهایی که در کادر اداری و خدماتی آموزش و پرورش فراموش شده‌اند، درخواست چند مهارتی شدن معلمان و نگاهی که مجلس به آموزش و پرورش در راستای تحقق مطالبات رهبری پیرامون اقتصاد فرهنگی دارد که برای اولین بار در بودجه برای آن ردیفی تعیین شده و دلایل لحاظ نشدن جایگاه دکتر معلم‌ها در نظام رتبه بندی مطرح کردند.

کد خبر 486320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.