کلید ثبات قیمت مسکن تورم ۲۰ درصدی است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این که کلید ثبات قیمت مسکن تورم ۲۰ درصدی است، گفت: هر چقدر تورم بیشتر شود فشار روی قیمت مسکن افزایش می‌یابد. در تورم ۲۰ درصدی، سرمایه گذاری در بانک‌ها نیز به صرفه است زیرا سود بانکی نیز در همین حدود است.

شهرام معینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نرخ تورم مسئله کلیدی در تعیین قیمت مسکن است، سایر متغیرهای بازار مسکن در شرایط کنونی تغییر عمده‌ای نخواهد کرد در چنین شرایطی اگر تورم ماهانه رقم بالایی نباشد می‌توان گفت قیمت مسکن ثابت خواهد ماند اما اگر تورم ماهانه افزایش یابد مردم سعی می‌کنند ریال خود را به دارایی تبدیل کنند، البته این کار مستلزم این است که افرادی پذیرای ریال باشند.

وی افزود: زمانی که بخواهید پولی که در بانک دارید را به ملک تبدیل کنید الزاماً باید صاحبخانه‌ای وجود داشته باشد و حاضر به فروش آن به شما بشود. اگر تمام کسانی که خانه دارند از نگهداری ریال بترسند و کسانی که پول بانکی دارند خواهان تبدیل آن به مسکن باشند، این موضوع بر قیمت مسکن فشار وارد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر تورم در حدود ۲۰ درصد باشد می‌توان منتظر ثبات قیمتی در بازار مسکن بود اما زمانی که تورم وجود داشته و همزمان چشم‌انداز آن بالا باشد تمایل مردم برای تبدیل ریال‌هایشان به دارایی افزایش می‌یابد، بنابراین برای آنکه صاحبان املاک راضی به فروش آن شوند قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

معینی افزود: در چند ماه اخیر از حدوداً آبان به بعد رشد چندانی در قیمت مسکن وجود نداشت، فقط برخی از ماه‌ها قیمت افزایش کم و در برخی دیگر از ماه‌ها کاهش ناچیز داشت که می‌توان گفت تقریباً ثابت بوده است این موضوع ممکن است افرادی را به نگهداری ریال نیز متقاعد کرده باشد.

وی با بیان اینکه کلید ثبات قیمت مسکن تورم ۲۰ درصدی است، گفت: هر چقدر تورم بیشتر شود فشار روی قیمت مسکن افزایش می‌یابد. در تورم ۲۰ درصدی، سرمایه گذاری در بانک‌ها نیز به صرفه است زیرا سود بانکی نیز در همین حدود است.

پیش‌بینی نرخ ارز تا پایان سال

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: بازار ارز اکنون در تعادل نیست دلیل قیمت کنونی دلار این است که برخی امیدوارند قیمت ارز تثبیت و یا حتی ارزان شود و عده‌ای نیز دست‌هایشان بسته است زیرا واردات برخی از کالاها ممنوع شده و تقاضای ارز برای واردات نیز کاهش یافته است قیمت کنونی به زحمت در محدود ۲۴ هزار تومان نگه داشته شده است.

معینی افزود: اگر ارز بیشتری در اختیار داشته باشیم می‌توان قیمت ارز را ثابت نگه داشت و یا حتی کاهش یابد در غیر این صورت قیمت ارز افزایش می‌یابد. افزایش قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود، تا یکی دو سال پیش هزینه ساخت و ساز هر متر مسکن حدوداً یک میلیون تومان بود و این هزینه اکنون حداقل پنج برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ارز، یکی از عوامل اصلی تعیین کننده تورم است، با افزایش قیمت ارز ابتدا کالاهای وارداتی گران می‌شود، کالاهایی که صادراتی هستند نیز به دلیل افزایش ارزش جهانی، در بازار داخل نیز افزایش قیمت را تجربه می‌کنند همچنین کالاهایی که به نحوی وابسته به ارز هستند نیز گران می‌شود و این موضع موجب افزایش تورم خواهد شد.

کد خبر 486310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.