تأثیر برجام بر انتخابات چه خواهد بود؟

اگرچه مجموعه‌ای از متغیرهای سیاسی، مسائل اقتصادی و اجتماعی در نتیجه انتخابات نقش محوری دارند، اما سیاست خارجی کشور و برجام بیش از هر متغیر دیگری در نتیجه انتخابات پیش‌رو نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از دو ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و تحت شرایطی به یکی از پر اهمیت‌ترین انتخابات کشور تبدیل شده است؛ زیرا کشور تحت تاثیر وضعیت ابهام برانگیز بین‌المللی قرار دارد و به نظر می‌رسد هرگونه رخداد بین‌المللی می‌تواند در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر داشته باشد.

اگرچه مجموعه‌ای از متغیرهای سیاسی، مسائل اقتصادی و اجتماعی در نتیجه انتخابات نقش محوری دارند، اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی سیاست خارجی کشور و برجام بیش از هر متغیر دیگری در آن نقش دارد.

طی سال‌های گذشته مناقشه و مذاکره بر سر نحوه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. پس از آغاز دور جدید مذاکرات وین احتمال احیای برجام تقویت شده و بر همین اساس عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طی دو روز گذشته دو واکنش تقریباً متفاوت نسبت به روند این مذاکرات داشته است.

وی در حالی که گفته بود مسیر طولانی برای مذاکره در پیش است، اما در مصاحبه‌ای گفته که نسبت به نتایج این توافق خوش‌بین است که نشان می‌دهد این دور از مذاکرات نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵ تفاوت‌های اساسی دارد. زمان در حالی طی می‌شود که نه تنها به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که یک و نیم ماه نیز از مهلت سه ماهه ایران به آژانس برای لغو تحریم‌ها بیشتر باقی نمانده است.

در این بین، به نتیجه رسیدن برجام در راستای اهداف کشور می‌تواند تأثیر بسزایی در پرشور شدن انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌های رأی داشته باشد؛ زیرا لغو تحریم‌های بین‌المللی و اقتصادی می‌تواند گره بزرگی از مشکلات معیشتی کشور را رفع کند. باید منتظر ماند و دید آینده برجام چه خواهد بود و چه تأثیری بر فضای انتخابات خواهد گذاشت؟

برجام ایران را از مصائب و مشکلات ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج کرد

افشین فرهانچی، قائم مقام حزب اراده ملت ایران دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای مجموعه توافقات انجام شده در قالب برجام سه هدف از جانب بخش‌های مختلف حاکمیت و دولت قابل تصور بوده است؛ نخست جلوگیری از قرار گرفتن ایران در سیبل حملات نظامی خارجی، دوم رفع تحریم‌های گسترده جهانی و در آخر پیوستن تهران به سازوکارهای اقتصادی سیاسی جهان.

به گفته وی، هدف اول و دوم، مخرج مشترک اقدامات اکثریت بخش‌های حاکمیت بوده، اما هدف سوم تنها مورد نظر دولت آقای روحانی بوده است. در فرآیند پیش آمده هدف اول عملاً محقق شد و ایران از مصائب و مشکلات ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل متحد، خارج شد.

ترامپ باعث شد تحریم‌های هسته‌ای باقی بماند

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، در مورد هدف دوم، تغییرات در ساختار دولت آمریکا و روی کار آمدن آقای ترامپ و مسائل داخلی در رابطه با تصویب نشدن مجموعه مقررات FATF، باعث شد عملاً تحریم‌ها باقی بماند.

فرهانچی در ادامه می‌گوید: هدف سوم به طور کامل با مخالفت برخی نهادها روبه‌رو شد و پیشرفتی در این‌زمینه حاصل نشد، اما با روی کار آمدن دولت جو بایدن، خوش‌بینی‌هایی در رابطه با محقق شدن این هدف به وجود آمد.

احیای برجام تأثیر به سزایی بر انتخابات ریاست جمهوری می‌گذارد

به عقیده وی، تحلیل و گمان من این است که با توجه به اتفاقات رخ داده در سال‌های اخیر، هر فردی در منصب ریاست جمهوری قرار بگیرد حتماً برجام را با توجه به هدف اول محقق شده آن، در حالت حداقلی حفظ کرده و تلاش می‌کند تا نتیجه حاصل شده دچار خدشه نشود. به نظر می‌رسد احیای برجام تأثیر به سزایی بر روند انتخابات ریاست جمهوری بگذارد.

قائم مقام حزب اراده ملت ایران عقیده دارد که در رابطه با محقق ساختن هدف دوم طبیعی است که نامزدهای متعلق به طیف‌های اصلاح طلب و معتدل به دنبال تعمیق آن خواهند رفت و تلاش می‌کنند بسترهای لازم برای احیای برجام را محقق کنند و از این طریق تحریم‌های گسترده ایجاد شده را برطرف کنند.

طیف محافظه کار لزومی به ایجاد گفت‌وگو با آمریکا نمی‌بیند

فرهانچی در ادامه می‌گوید که نامزدهای طیف‌های اصول گرا و محافظه کار با توجه به تفاهم نامه‌ای که اخیراً با کشور چین امضا شده، لزومی به مانور دادن در این زمینه و مواردی چون گفت‌وگو با آمریکا نمی‌بینند و با سختگیری بسیار بیشتری در این زمینه گام بر می‌دارند.

به گفته وی، در رابطه با رفتن به سمت هدف سوم، شرایط به گونه‌ای خواهد شد که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری این برنامه را که قبلاً در قالب برجام ۲ و ۳ مطرح شده بود دنبال نخواهند کرد و طبعاً در شعارهای خویش نیز این وعده را نخواهند داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان می‌کند: در این رابطه حاکمیت به دلایل مختلف، تمایلی به نقش آفرینی در این قالب ندارد و مسیرهای دیگری را برای خود اتحادهای منطقه‌ای، ارتباط با چین و روسیه انتخاب کرده است.

کد خبر 486303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.