اصفهان با هزار المان ویژه، به استقبال بهار و اعیاد شعبانیه رفت

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شروع سال جدید با اعیاد شعبانیه مقارن شده و با مشارکت هیأت‌های مذهبی فضای شهری با یک هزار المان ویژه این اعیاد در مناطق پانزده‌گانه آذین شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز (یکشنبه) در یکصد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بهار ۱۴۰۰ در شرایطی شروع شده که جامعه ما همچنان با بحران شیوع کرونا دست به گریبان است و با رعایت نکردن صحیح پروتکل‌های بهداشتی موج چهارم کرونا را در پیش داریم بنابراین اگر چه شیوع کرونا برای جامعه شرایطی کسل کننده به وجود آورده است اما از شهروندان انتظار می‌رود با در نظر گرفتن خطر این موج و برای حفظ جان یکدیگر نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات در راستای ایجاد فضای فرح بخش برای شهروندان اصفهان، زیباسازی فضای شهری  است، تصریح کرد: شروع سال جدید با اعیاد شعبانیه مقارن شده و با مشارکت هیأت‌های مذهبی فضای شهری با یک هزار المان ویژه این اعیاد در مناطق پانزده‌گانه آذین شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: المان‌های نوری با اسامی امام عصر(عج) و امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل (ع)، فضایی زیبا و معنوی به شهر بخشیده است همچنین دیوارنگاره‌هایی با اشعاری با محتوای هویت اصفهان که می‌تواند در ایجاد احساس تعلق شهروندان مؤثر باشد.

وی گفت: نصب سردیس ۱۱ تن از هنرمندان بزرگ اصفهان در چهارباغ که در زمینه هنرهای تجسمی برجسته هستند، می‌تواند در معرفی هنر و هنرمندان اصفهان تأثیرگذار باشد. نصب سردیس شهید حبیب اللهی در محدوده محل زندگی ایشان و استاد شهریار که به منظور زنده نگه داشتن یاد بزرگان انجام شده نیز اقدامی بجا و شایسته است.

روشن خاطرنشان کرد: نماد چوگان در ابتدای چهارباغ عباسی و نماد مادر که علاوه بر زیباسازی شهر، به نوعی فرهنگ و هویت ما را به نمایش می‌گذارد همچنین نورپردازی‌ها در مناطق مختلف شهر که شب‌های بهاری زیباتری به شهر بخشیده بود، دیگر المان‌های شهر است که در بهار اصفهان خودنمایی می‌کرد.

وی پیشنهاد داد: با استفاده از هنرهایی چون نقاشی بر روی سازه‌های مختلفی مانند جعبه‌های تقسیم برق که فاقد روح طراوت بخشی است، به فضای شهر روح و جانی تازه بخشیده و فضای بصری شهر را برای دید شهروندان مطلوب‌تر شود.

پورتال اداره کتابخانه‌ها ابزاری تعاملی برای ارتباط با کاربران

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رونمایی از پورتال اداره کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان، افزود: این پورتال انواع خدمات و طرح‌های ترویج فرهنگ مطالعه را ارائه می‌دهد و مجهز به مکان‌یابی جغرافیایی کتابخانه‌های شهرداری است.

روشن ادامه داد: این پورتال علاوه بر اطلاع رسانی فعالیت‌های کتابخانه‌ای و دسترسی یکپارچه به منابع و خدمات، بستری مناسب به عنوان ابزار تعاملی ارتباط با کاربران و ابزاری جهت جستجوی انواع منابع و منابع اطلاعاتی است.

وی گفت: در این آئین از توافق نامه همکاری بین کتابخانه‌های شهرداری اصفهان با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که با آن امکان دسترسی یکپارچه به منابع از طریق همکاری بین کتابخانه‌ای و همکاری مشترک در مبادله منابع اطلاعاتی در قالب‌های چاپی و دیجیتال مقدور می‌شود.

روشن اضافه کرد: کتاب‌هایی از سوی کتابخانه ملی به کتابخانه‌های شهرداری اصفهان اهدا شده و امکان استفاده مشترک اعضا کتابخانه‌ها از منابع و امکانات طرفین قرارداد فراهم شد و پایگاه‌های دیجیتال کتابخانه ملی برای کتابخانه‌های شهرداری اصفهان دسترس پذیر خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: آرشیو مطبوعات، نشریات و روزنامه‌های قدیمی اصفهان که در دوره‌های پیش به کتابخانه ملی واگذار شده بود و به همت نهاد کتابخانه‌ها به اصفهان بازگردانده شد و تلفیق مجموعه آرشیو کتابخانه ملی با کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در بازه زمانی یکصد ساله و امکان دسترسی به آرشیو بیش از پنج هزار نسخه نشریه از دیگر موارد است.

وی گفت: نمایش روزنامه‌های قدیمی در قالب چاپی و دیجیتال و فراهم نمودن امکان جستجوی نشریات و روزنامه‌ها از طریق پایگاه نشریات ادواری نرم افزار کتابخانه‌ها و دسترس پذیر کردن آرشیو بیش از ۲۰۰ هزار صفحه روزنامه‌های قدیمی از دوره قاجار و پهلوی به صورت دیجیتال، اقدامی ارزشمند و تسهیل کننده پژوهش و حفظ اسناد مربوط به هویت اصفهان است.

روشن اظهار کرد: ایجاد پایگاه اصفهان پژوهی و تحلیل محتوای متون اصفهان شناسی که شامل مجموعه‌ای کامل از اسناد و مدارک اصفهان پژوهی شامل کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، نقشه‌ها است و به صورت دیجیتال برای همشهریان و پژوهشگران دسترس پذیر است همچنین ارائه منابع چند رسانه‌ای در حوزه اصفهان شناسی از دیگر امکاناتی است که برای تسهیل دانش افزایی شهروندان در مورد اصفهان فراهم شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرارسیدن ماه‌های آخر دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: لازم است برای رسیدن به اهداف این دوره شورا در این مدت کوتاه برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم و با تمام قدرت و توان به رسالت خود به عنوان نماینده مردم عمل کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: اعضای شورای شهر بتوانند در زمینه توسعه شهر و بهبود شرایط زندگی شهروندان گامی مؤثر بردارند زیرا بهترین توشه‌ای که از این چهار سال می‌توانیم با خود ببریم رضایت خداوند و داشتن وجدان آسوده است.

کد خبر 486212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.