توسعه متوازن شهر با طرح جامع/ پیاده‌راه، شب‌نشینی اراک را رونق می‌دهد

برنامه ریزان مدیریت شهری سالهاست که بر ضرورت تهیه طرح جامع برای هر شهر و طرح تفصیلی مبتنی بر آن تاکید کرده‌اند، چرا که گسترش روزافزون تعداد شهرها و افزایش تمایل مردم به شهرنشینی، لزوم برنامه‌ریزی برای ساماندهی شهرها را ضروری ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طرح جامع عموماً کلیاتی از کاربری‌ها و تراکم‌های مورد نیاز هر منطقه از هر شهر و محدوده‌های قابل توسعه و شبکه‌های موجود و نیازهای آتی در افق ۱۰ ساله تعیین می‌شود و در آن چشم‌انداز، تصویر آینده شهرها ترسیم می‌شود. مدیران شهری اراک نیز بر این اساس اقدام به تهیه طرح جامع شهری کردند اما از تهیه تا تصویب و ابلاغ آن زمان زیادی برد و بالاخره این طرح در سال گذشته به شهرداری اراک ابلاغ شد.

این طرح می‌تواند افق ۱۰ سال آتی شهر اراک را به روشنی ترسیم کند و نقشه راه هدفمندی در توسعه متوازن عمرانی این کلانشهر است. برای آشنایی با نحوه تهیه این طرح و بررسی فعالیت‌های عمرانی شهرداری با علیرضا بیاتیان، شهردار کلانشهر اراک به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از عمده مشکلاتی که شهروندان اراکی با آن روبرو هستند، نبود طرح جامع شهری است، این در حالی است که سال‌هاست شهرداری از تهیه این طرح سخن می‌گوید اما گویا هنوز به نتیجه نرسیده است؟

خیر. خوشبختانه در ماه‌های پایانی سال گذشته طرح جامع شهر به شهرداری ابلاغ شد و در مرحله اجرا قرار گرفت، از این پس بر اساس طرح جامع جدید کارهای عمرانی شهرداری اراک پیش خواهد رفت و سعی داریم که بر اساس طرح جامع عمل کنیم تا تمام مناطق شهر اراک بر اساس این برنامه و طرح از شرایط یکسان برخوردار شوند. بدین معنی که در یک منطقه و کوچه یکی ۴ طبقه نسازد، دیگری پنج طبقه و فرد دیگری شش طبقه بنا کند که این روند نارضایتی مردم را همراه دارد و همواره به دنبال اجرای صحیح، درست و قانونی طرح جامع هستیم.

طرح جامع دارای سه محدودیت است؛ یک محدوده خدماتی در این طرح داریم که در آن به ارائه خدمات و صدور مجوز و اجرای آسفالت و رسیدگی به فضای سبز خواهیم پرداخت و یک محدوده دیگر داریم تحت عنوان حریم شهری که این محدوده مشمول ارائه خدمات نمی‌شود و مجوز هم به آن تعلق نمی‌گیرد و در این محدوده باید از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کرد و محدوده سوم خارج از محدوده است و شهرداری هیچ تولیتی در خصوص آن ندارد، زمین‌های قنات ناصری و زمین‌های کوی ولی آباد و صالح آباد در حریم قرار دارند یعنی این که در حریم شهر بوده و اجازه ساخت و ساز غیرمجاز و اجازه صدور مجوز را ندارند و البته نقطه نظرات مشترکی در آن هست که امیدواریم بتوانیم مشکل آن را حل کنیم.

اعتراضاتی که به طرح جامع شهر است یا نگاه کارشناسی را به همراه دارد و یا نگاه منفعتی. اگر ما به خاطر این که در محدوده مرکزی شهر تعداد طبقات را کاهش داده‌ایم، بگوییم این طرح خوبی نیست، تدبیر خوبی نبوده چرا که در هسته مرکزی شهر تجمع بیشتری داریم مثل مراکز تجاری، درمانی، پزشکی مختلف که باید از تجمع جمعیت بکاهیم.

در طرح جامع جدید رینگ‌های ترافیکی مشخص شده و محدوده‌ها به تراکم کم، متوسط و زیاد تقسیم بندی شده‌اند؛ در واقع سقف تراکم در محدوده شهری ۶ طبقه با پیلوت در نظر گرفته شده و یک سری نقاط هم برای بلندمرتبه‌سازی با ابعادی که تعبیه شده و با زمین‌های بزرگ‌تر در دستور کار داریم.

اول بهمن ماه طرح جامع به شهرداری ابلاغ شد و در تاریخ یازدهم بهمن که به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شدم، بلافاصله از معاون عمرانی درخواست برقراری جلسه کمیسیون ماده ۵ را داشتم که در این جلسه مصوبات لازم اخذ شده و ما در ۱۸ بهمن ماه این طرح را ابلاغ کردیم و طی مصوبه‌ای که در ماده ۵ گرفتیم اعلام کردیم همه کسانی که قبل از ابتدای بهمن ۹۹ دستور تهیه نقشه داشتند بر همان روال گذشته دستور کار خود را انجام دهند.

زمین‌های موسوم به زعفرانیه یا نود هکتاری همچنان بلاتکلیف است؛ آیا زمین‌ها در طرح جامع جدید خارج از محدوده است؟

زمین‌های موسوم به زعفرانیه و باغات قدیم راه آهن به دلیل سهل انگاری و تأمین نکردن آب به وضعیت فعلی درآمد، این موضوع در شورای عالی معماری شهرسازی مطرح شده و این زمین‌ها به محدوده شهری اضافه شده است؛ اما کاربری این زمین‌ها در قالب همان فضای سبز و زراعی پیش بینی شده است ولیکن موضوع خارج از محدوده بودن آنها حل شده و به تازگی جلسه‌ای با مدیرکل دفتر فنی داشته‌ایم و در این خصوص صحبت کرده‌ایم همینطور با هیأت امنا این منطقه جلساتی را سال گذشته داشته‌ایم. برنامه ما این است که در سال جاری تکلیف این زمین‌ها مشخص شود و مردم پس از سال‌ها از بلاتکلیفی در بیایند.

این زمین‌ها با سه مشکل روبرو است، یکی این که این زمین‌ها خارج از محدوده بوده‌اند و وارد محدوده شده‌اند و دوم این که دارای کاربری زراعی بوده که در حال تغییر کاربری هستند و سومی هم تفکیک این زمین‌هاست چون برخی از زمین‌ها وسعت بالای ده هزار متر دارد، در راستای این موضوع و بر اساس مصوبه کمیسیون معماری و شهرسازی قرار است سهمی در قالب فضاهای عمومی و معابر در اختیار شهرداری قرار داده شود شهروندان هم اعلام آمادگی کردند و برنامه زمین‌های موسوم به ۹۰ هکتاری عملیاتی خواهد شد.

زمین‌های کوی قنات ناصری که عمدتاً بخشی از آن باغات قنات ناصری هست همچنان خارج از محدوده شهری قرار دارد که پیگیری‌های لازم در حال انجام است که بتوانیم اینها را از وضعیت فعلی خارج کرده و مشکلات مردم را حل کنیم.

برای رونق هسته مرکزی شهر به خصوص در شب‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

متأسفانه در هسته مرکزی شهر، شب‌نشینی نداریم و از ساعاتی در شب شاهد حضور هیچ شهروندی در معابر شهر نیستیم، خانه‌ها در مرکز شهر خالی از سکنه شده و به مراکز و انبارهای تجاری تبدیل شده‌اند که این نگاه خوبی نیست و روح زندگی را در این نقطه از شهر نمی‌بینیم. در این راستا برنامه‌های لازم را داریم از جمله پیاده راه سازی در هسته مرکزی شهر که عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ در این پروژه قصد داریم حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان شهدا، خیابان مخابرات، ابتدای خیابان شهید رجایی، خیابان محسنی و خیابان حصار و بخشی از میدان ارگ را در قالب پیاده راه داشته باشیم و پل خیبر را هم در یک برنامه زمان بندی شده پس از این که عملاً آزادسازی‌ها انجام شد و تردد خودروها محدود شد، پل را جمع آوری کرده و آن را با یک جانمایی به محل مناسبی انتقال داده و نصب کنیم.

طبق برنامه انجام شده در هر منطقه یک پیاده راه ایجاد شده است زیرا هدف این است که مردم را به سمت پیاده روی سوق دهیم.

برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر چه برنامه‌ای پیش بینی شده است؟

تاکنون ده‌ها کیلومتر خطوط دوچرخه سواری را احداث کرده‌ایم که حالت تفرجی پیدا کرده‌اند؛ البته مردم دوچرخه را به عنوان یک وسیله حمل و نقل نمی‌بینند و هنوز تمهیدات لازم برای تردد دوچرخه سواران به درستی دیده نشده است در این راستا در نظر داریم محدودیت تردد خودرو حدفاصل میدان ولی عصر را از محورهای مختلف همچون خیابان امام، مسجد سیدها و تقاطع ادبجو و هلال احمر ایجاد کنیم تا شهروندان خودروهای خود را در میدان ولیعصر پارک کنند و با تحویل گرفتن دوچرخه از ایستگاه‌ها به کارهای روزانه خود در این محورها بپردازند؛ در این صورت دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه شناخته می‌شود؛ سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده تا در ازای امتیازهایی که به او می‌دهیم این کار را انجام دهد.

مشکل تفرجگاه منطقه گردو به کجا رسید؟

منطقه گردشگری گردو با تاکید شورای پنجم و مساعدت مدیرکل راه و شهرسازی و همچنین استاندار و معاون عمرانی استانداری به شهرداری واگذار شد؛ بر این اساس ۸۶ هکتار از اراضی عمومی دره گردو تحویل شهرداری داده می‌شود، البته ۳۵ هکتار کاربری انتفاعی داریم که قرار است به زودی تحویل داده شود. نگاه ما این است بتوانیم منطقه گردشگری گردو را به یک تفرجگاه ملی تبدیل کنیم.

برای توسعه فضای سبز شهر اراک که روزگاری به باغ شهر معروف بوده است، چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

سرانه فضای سبز اراک، سرانه مخاطره آمیزی نیست، اراک در گذشته به باغ شهر معروف بوده است اما متأسفانه با توسعه بی رویه شهر، این باغات از بین رفته است؛ البته باید در نظر داشته باشیم که اراک از جمله شهرهای کم آب است و ۵ الی ۶ ماه از سال در خزان قرار دارد و از طرفی آلودگی شهر اراک که بخشی از آن صنعت و بخش دیگر آن خودرو بوده باعث شده که گونه‌های فضای سبز را بر اساس مطالعه انجام دهیم.

سال گذشته ۳۵ هزار نهال و ۲۰ هزار بذر نهال توزیع و کاشت شده است، بیشتر نهال‌ها در ارتفاعات کوی علی ابن ابی طالب(ع) کاشته شد، امیدواریم با کاشت درخت بتوانیم از توسعه و ساخت و ساز غیرقانونی جلوگیری کنیم.

موضوع مطرح در شهر اراک این است که یک اشتباه استراتژیک داریم، آن‌ هم این که ابتدا نهال را می‌کاریم و بعد به فکر تامین آب آبیاری آن هستیم، متأسفانه سهمیه پساب فاضلابی شهرداری را نتوانسته‌ایم دریافت کنیم تا بتوانیم از آن در آبیاری فضای سبز استفاده کنیم و پیشنهاد ما این است که اول زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم چون مشکل کم آبی اراک در فضای سبز را باید جدی بگیریم.

نهضت آسفالت خیابان‌های شهر اراک در چه وضعیتی قرار دارد؟

ایجاد روکش خیابان‌ها و آسفالت کردن معابر یکی از مسئولیت‌های اصلی حوزه مدیریت شهری و یکی از نیازها و مطالبات اصلی شهروندان است. مقوله نهضت آسفالت در قالب شعار چند سالی است که در مجموعه شهرداری عنوان شده ولی در عمل اتفاقی که باید رخ نداده است. ما در مجموعه شهرداری تصمیم داریم این اتفاق را امسال رقم بزنیم.

در این راستا هم اکنون در نقاط مختلف شهر در قالب ۵ اکیپ لکه گیری و یک اکیپ مکانیزه متعلق به خود شهرداری و ۲ اکیپ مکانیزه ترمیم آسفالت برای کمربندی‌ها و مسیرهای پرتردد مشغول به فعالیت هستند.

دو دستگاه کارخانه آسفالت ۱۲۰ تنی شهرداری مورد تعمیر و بهسازی قرار گرفته و اکنون آماده سرویس دهی هستند همچنین برای فصل زمستان به میزان کافی قیر خریداری کرده‌ایم و مشکل کمبود قیر نداریم و تنها مشکل موجود در خصوص تهیه وسایل اولیه بود که برطرف شده و امیدواریم که بتوانیم هر چه بهتر نهضت آسفالت را اجرایی کنیم و به جایی برسیم که در نیمه دوم سال هیچ خرابی چاله یا ترک خوردگی در سطح خیابان‌های اراک باقی نماند.

اکنون برنامه آسفالت در شب را برای معابر اصلی در دستور کار داریم و تمهیدات لازم هم برای آن اندیشیده شده است. آسفالت‌ریزی باید در هوای حداقل مثبت ۵ درجه اجرا شود و هم اکنون آمادگی این کار را داریم ولی به دلیل این که وضعیت جوی وضعیت مناسبی نیست یک مقدار تأمل کرده‌ایم تا بتوانیم امکانات لازم را در خصوص اجرای آسفالت در شیفت شب فراهم کنیم و این قول را به شما می‌دهیم که در آینده خیلی نزدیک شاهد خواهید بود که زمانی که صبح از منزل بیرون می‌آیید با یک خیابان آسفالت شده روبرو شوید؛ امیدواریم بتوانیم نهضت آسفالت را که مهم‌ترین خواسته مردم است و رضایتمندی را به همراه دارد، اجرا کنیم.

کد خبر 486182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.