رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

عوامل احیا برجام و چالش‌های پیش روی ایران برای بازگشت به آن، فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان، درگیری‌های اخیر میان روسیه و اوکراین و بررسی نحوه مدریت دولت در مقابله با شیوع بیماری کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۲ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «دردسرهای تازه برجامی» به بررسی چالش‌های پیش روی ایران برای بازگشت به برجام پرداخت و نوشت: زمان به‌سرعت برای ایران می‌گذرد. مذاکرات فشرده همچنان در وین در حال انجام است. آمریکا هم نشان داده قصدش بازگشت به برجام است و می‌خواهد شعاری را که بایدن داده بود به سرانجام برساند. از یک سو تهران می‌داند اگرچه امروز راه تهدید را در پیش گرفته و غنی‌سازی‌اش را ادامه می‌دهد و از سویی دیگر گزارش‌های اخیر آژانس نقض تعهدات ایران را به‌صورت دائمی نشان می‌دهد اما درنهایت این مسیر سرانجامی نخواهد داشت. به‌خصوص که این اواخر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان خبر داده و طی آن مدعی شده ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است.

مقامات، پیرامون مذاکرات وین سخنان متفاوتی مطرح می‌کنند؛ سخنانی که در آن سعی دارند اشاره مستقیم به روند مذاکرات نکرده و تنها به این بسنده کنند و بگویند مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌رود. آنطور که پیداست به احیای برجام از سوی ایران امید بسیاری است و البته اکنون مهمترین سوال برای آنها این است که احیای برجام دقیقاً چه زمانی رخ می‌دهد؟ این روزها زمان برای دو طرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینکه آیا همه‌چیز در همین دولت روحانی تمام خواهد شد یا کار به دولت بعدی می‌کشد؟ موضوعی که از بعد سیاسی برای هم جناح راست و هم چپ مهم است.

جریان راست بدش نمی‌آید که این مذاکرات تا بعد از ۱۴۰۰ طول بکشد و در انتها نتیجه بازگشت به برجام را به سود خود مصادره کند و در این سمت حسن روحانی که بحرانی‌ترین دولت چهاردهه انقلاب را تجربه می‌کند، می‌خواهد با احیای برجام‌، لااقل پایان کار خود را به خیالش خوش تمام کند. اما جریان کمبود زمان تنها به‌خاطر انتخابات خرداد نیست‌. دولت حسن روحانی به‌واسطه مصوبه مجلس مجاب شده دست به خروج از پروتکل الحاقی بزند خروجی که اولین پیامدش این است که دیگر به بازرسان آژانس اجازه بازدید از تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای داده نشود و به‌عبارتی بازرسان از ایران اخراج شوند.

رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «سایه انتخابات روی میز مذاکره» به بررسی عوامل احیای برجام پرداخت و نوشت: مناقشه و مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی چند دهه گذشته با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده است. بالا و پایین‌هایی که حالا حتی در دور مذاکرات جدید هم دیده می‌شود و گاه تبدیل به ضد و نقیض برای امیدواری یا عدم امیدواری می‌شود. حتی عباس عراقچی نیز طی دو روز گذشته دو واکنش تقریباً متفاوت نسبت به این مذاکرات داشته است در حالی که گفته بود مسیر طولانی برای مذاکره در پیش است در مصاحبه‌ای گفته بود نسبت به این توافق خوش‌بین هستم. به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵ تفاوت‌های اساسی دارد. زمان در حالی طی می‌شود که نه تنها به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک می‌شویم که یک و نیم ماه نیز از مهلت سه ماهه به آژانس بیشتر باقی نمانده است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع‌بینانه است که روند راستی آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟»، گفت: برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه پس از نشست کمیسیون مشترک در وین، جمعه شب در گفت‌وگو با پرس تی‌وی درباره نتایج مذاکرات سه روزه وین اظهار کرد: نتیجه‌ای که تاکنون به آن رسیده‌ایم این است که در مسیر درستی هستیم. تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بود. همچنان نیاز است بحث‌ها ادامه یابد. به ویژه موضوع رفع تحریم‌ها که موضوع پیچیده‌ای است. امروز گزارش‌های‌ها دو گروه کاری را شنیدیم. تصمیم گرفتیم فرصتی داده شود که اعضا به پایتخت‌های خود بروند و مشورت‌های لازم را انجام بدهند و چهارشنبه هفته آینده برای ازسرگیری گفت‌وگوها بازگردند.

مذاکره کننده ارشد ایران همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا و نحوه لغو آنها گفت: در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضع منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریباً همه با آن موافق هستند.

وی افزود: ما باید ببینیم این روند چگونه اتفاق خواهد افتاد. قبل از آن دو طرف درباره این موضوع در حال بحث هستند که هر طرف چه اقدامی باید انجام دهد. پس از اینکه مشخص شد که دقیقاً ایران و آمریکا چه کاری باید انجام دهند، آنگاه باید روی موضوع ترتیب اقدامات و راستی آزمایی کار کنیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی رفع تحریم‌ها و اینکه آیا تحریم‌ها به صورت غیرقابل بازگشت لغو خواهد شد یا اینکه صرفاً برداشته می‌شود و امکان بازگشت آنها وجود خواهد داشت؟ افزود: ما باید دقیقاً به مدل برجام بازگردیم. تحریم‌هایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس جمهوری آمریکا صلاحیت و قدرت پایان دادن به آنها را با فرمان اجرایی دارد. تحریم‌های دیگری هستند که ناشی از قانونگذاری کنگره است. در مورد این تحریم‌ها رئیس جمهوری آمریکا فقط می‌تواند آنها را تعلیق (wave) کند.

وی خاطرنشان کرد: موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آنها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.

رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات» به بررسی فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: رقابت تنگاتنگ در جریان اصولگرایی، بین شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰ در جریان است و تا اینجای کار به نظر می‌رسد که شورای وحدت یک -هیچ از شورای ائتلاف جلو افتاده است. تا شورای ائتلاف درگیر مجامع استانی خود است، شورای وحدت رایزنی با نامزدهای بالقوه را شروع کرده است.

دیروز متکی، سخنگوی شورای وحدت، خبر داده که آیت‌الله موحدی‌کرمانی، رئیس جامعه روحانیت، به‌زودی نامه‌نگاری با چهره‌هایی همچون رضایی، قالیباف و رئیسی را آغاز خواهد کرد و در ادامه به دیگر افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند هم نامه خواهد نوشت. مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که حزبش درون سازوکار شورای ائتلاف است نیز دیروز گفته چهره‌هایی که در عرصه انتخابات از جبهه اصولگرایان حضور خواهند یافت، رئیسی، قالیباف، محمد، جلیلی و رضایی هستند؛ اگرچه تا اینجای کار شورای ائتلاف همچنان و رسماً از ورود به بحث مصادیق خودداری کرده است.

نقطه اختلاف این دو جریان هم از همین‌جا آغاز می‌شود. ائتلافی‌ها می‌گفتند که وحدتی‌ها در نقش پدرخوانده ظاهر شده‌اند و می‌خواهند از بالا چینش انتخاباتی را آغاز کنند اما ما دموکرات‌گونه با برگزاری مجامع عمومی در استان‌ها و با نظرسنجی به نامزدهای نهایی خواهیم رسید. مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف، در آخرین اظهارنظر گفته که ما هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم: «چون ما درگیر بحث مجامع شهرستانی هستیم، اصولاً نباید درباره مصداق بیندیشیم؛ به بیان دیگر ابتدا باید مجامع تشکیل شود پس از آن، باید به مجمع بزرگ تهران بینجامد تا در آنجا، فرصت انتخاب و گزینش یا بحث اینکه چه کسانی بیایند، به وجود آید. در حال حاضر تلاش ما این است که فرایند از پایین به بالا شکل بگیرد. به هر حال ممکن است افراد کاندیدایی را مدنظرشان داشته باشند اما نمی‌توانند آن کاندیدا را به عنوان نظر شورای ائتلاف اعلام کنند. نظر شورای ائتلاف در مجمع مشخص می‌شود».

رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «دیپلماسی قهرآمیز یا دورخیز برای اقدام نظامی؟» به بررسی درگیری‌های اخیر میان روسیه و اوکراین پرداخت و نوشت: فربرهای زرهی که در حال حمل نظامیان هستند در تمام طول جاده جنوبی دیده می‌شوند، در کنار بزرگراه‌ها تانکرهای بی‌شماری وظیفه سوخت‌رسانی به این نفربرها و سایر ادوات زرهی ارتش را برعهده دارند و هربار که صدای سوت قطار بلند می‌شود، می‌توان انبوهی از توپ‌های جنگی را دید که از طریق مسیر ریلی به نزدیکی مرز فرستاده می‌شوند.

تصاویری که مردم عادی از این لشکرکشی عظیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و ویدیوهایی که محققان و خبرنگاران بر اصالت آنها صحت می‌گذارند، همه و همه ثابت می‌کنند که ارتش روس‌ها تحرکات هدفمندی در مرز با اوکراین دارند اما هنوز هیچ‌کس با قطعیت نمی‌تواند بگوید که ولادیمیر پوتین چه در سر می‌پروراند و از چه رو این حجم از نیروهای نظامی را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

بر اساس برآوردهای ایالات متحده که بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفته، از سال ۲۰۱۴ به این سو که روسیه برای الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود به اوکراین لشکر کشید، هیچ‌گاه این حجم از سربازان روس در مرز با اوکراین مستقر نشده بودند. دولت‌های غربی در تلاشند تا هرچه سریع‌تر از هدف اصلی تحرکات نظامی جدید روسیه آگاهی یابند اما اختلاف‌نظرهای زیادی در این زمینه میان کارشناسان مسائل روسیه وجود دارد.

گروهی معتقدند کرملین قصد دارد واکنش احتمالی دولت بایدن را در قبال مداخلات مکرر مسکو در تحولات سیاسی کی‌یف ارزیابی کند و گروهی دیگر بر این باورند که آماده‌سازی و استقرار این حجم از نیروهای نظامی در نزدیکی مرز تنها زمانی توجیه‌پذیر است که قصد آغاز یک عملیات نظامی گسترده را داشته باشید. برخی نیز مشکلات داخلی روسیه را انگیزه اصلی این تحرکات نظامی گسترده عنوان می‌کنند و می‌گویند ولادیمیر پوتین قصد دارد از این طریق اذهان عمومی را از یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که طی دهه‌های گذشته علیه آینده حضور او در قدرت مطرح شده دور کند.

رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «دولت؛ در اوج‌گیری دوباره کرونا همه مقصرند غیر از ما!» به بررسی نحوه مدریت دولت در مقابله با شیوع بیماری کرونا پرداخت و نوشت: در حالی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ستاد کرونا دیروز به تشریح عوامل مؤثر در اوج‌گیری دوباره کرونا پرداخت که هیچ اشاره‌ای به اشتباهات و سو تدبیرهای دولت و ستاد کرونا در نحوه مدیریت این بیماری به ویژه در ایام نوروز نکرد.

پایان یافتن تعطیلات نوروز با اوج‌گیری سهمگین و دوباره بیماری کرونا در کشور همراه شد. در شرایطی که پیش از نوروز و با تلاش کادر درمان و همراهی قابل قبول مردم و اجرای طرح شهید سلیمانی شاهد روند کنترلی بیماری کرونا بودیم و در شرایطی که تعداد شهرهای قرمز ۹ مورد و شهرهای نارنجی ۳۱ مورد بود، با بی‌توجهی ستاد کرونا به هشدارهای کارشناسان، وزارت بهداشت و رسانه‌ها و آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی، اکنون تعداد شهرهای قرمز به ۲۵۷ مورد و شهرهای نارنجی به ۱۲۹ شهر افزایش یافته است و از سوی دیگر شاهد سه برابر شدن آمار مبتلایان روزانه نسبت به اواخر اسفند و افزایش تأسف‌انگیز تعداد فوتی‌ها هستیم هر چند وزیر بهداشت معتقد است که آثار منفی سفرهای نوروزی در گسترش شیوع کرونا هنوز به طور کامل نمایان نشده است و گرفتاری‌های این روزها در کنار موضوع سفرها نتیجه ترددها و بازارگردی‌های شب عید و صف مرغ است.

در این بین این روزها شاهد انتقادات بسیاری از تصمیمات ستاد کرونا هستیم تا جایی که چند روز قبل معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود گفت: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همانگونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود و با طرح شهید سلیمانی شعله‌های کرونا را خاموش کنیم.

ایرج حریرچی تاکید کرد: برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.

حریرچی در پاسخ به این سوال که چه کسانی با تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.

رقابت تنگاتنگ اصولگرایان برای انتخابات

کد خبر 486078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.