نقش دورکاری دوران کرونا در ایجاد شهرهای دیجیتالی آینده

میلیون‌ها نفر از مردم جهان، تحت تأثیر شیوع بیماری کووید -۱۹ به دورکاری گرایش پیدا کرده‌اند؛ همین امر رابطه شهرنشینان را با محل زندگی خود تغییر داده و حتی بسیاری از آنان را به زندگی در حومه‌های شهری تشویق کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی کووید -۱۹ به طور چشمگیری روش کار کردن و کسب درآمد در میان مردم را تغییر داده است. در اغلب نقاط دنیا، کارهای اداری، آموزش و حتی مراقبت‌های سلامت به صورت مجازی اتفاق می‌افتد و تردد در داخل شهرها به حداقل رسیده است. در واقع، تمام کارهایی که نیاز به حضور فیزیکی در محل کار ندارد به صورت اینترنتی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که تا سال‌های پس از پایان کرونا نیز ادامه یابد. در پی پایان محدودیت‌ها در اغلب نقاط دنیا، نحوه انجام مشاغل در آینده به بحثی داغ در میان اغلب کارآفرینان سراسر جهان تبدیل شده است.

نقش دورکاری دوران کرونا در ایجاد شهرهای دیجیتالی آینده

صاحبان مشاغل و کارکنان آن‌ها تمایل دارند تا جای ممکن دورکاری را ادامه دهند که این امر بدون شک، تردد داخل و حتی خارج شهری را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد. حتی بسیاری از شهرنشینان از رغبت خود به سکونت در محله‌های اطراف شهرها و روستاها سخن به میان آورده و قصد دارند به مناطقی با آلودگی هوای کمتر و منازل مقرون به صرفه‌تر مهاجرت کنند. پرسشی که اکنون پیش روی مردم جهان است اینکه آینده شهرهایی که دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای توسعه آن‌ها تلاش شده، چه می‌شود؟ مناطق شهری چگونه می‌توانند خود را با هنجار جدید سازگار کنند و رقابت‌پذیری در بین خود را افزایش دهند؟

نقش شهرها در رونق اقتصادی یک کشور

شهرها در بسیاری از جنبه‌ها به عنوان محرک‌های رشد عمل می‌کنند این مناطق، پایه و اساس اقتصاد جهانی به شمار می‌روند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ توکیوی ژاپن بزرگترین اقتصاد متروی جهان را به خود اختصاص داد به طوری که تولید ناخالص داخلی در آن به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید. بر اساس رتبه‌بندی مجمع اقتصاد جهانی، پیش بین شده که پنج شهر مهم جهان یعنی نیویورک، توکیو، لس‌آنجلس، لندن و شانگهای تا سال ۲۰۳۵، بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص دهند.

نقش دورکاری دوران کرونا در ایجاد شهرهای دیجیتالی آینده

نقش شهرها فراتر از اقتصاد پیش می‌رود؛ مردم و کمپانی‌ها در شهرها گرد هم می‌آیند تا از یکدیگر درس بیاموزند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. شهرها به عنوان مراکزی اجتماعی برای مردم در رسیدن به اهداف مشترک نقش مهمی ایفا می‌کنند و هویت ساکنان را تشکیل می‌دهند. مردم در مناطق شهری به یکدیگر می‌پیوندند و امکانات مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند. بر هیچ کس پوشیده نیست که شهرها رشد اقتصاد محلی را در پی دارند و فرصت‌های مناسب برای جذب استعدادهای برتر جهان را فراهم می‌آورند. طی یک دهه اخیر، تحول دیجیتالی عامل بسیار مهم بوده که شهرها را بهبود کیفیت زندگی از طریق ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی سوق داده است.

نقش دیجیتال در توانمندسازی شهرهای آینده

مدیران شهری باید از پاندمی کرونا به بهترین شکل ممکن درس بگیرند و شهرهایی به وجود آورند که از هر نظر آمادگی مقابله با یک بحران مشابه با کووید -۱۹ در آینده را داشته باشد. پیش بینی شده که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۶۸ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت کنند به همین دلیل، طراحی درست شهرها برای سازگارسازی هر چه بیشتر آن‌ها با افزایش جمعیت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بدیهی است که دیجیتال‌سازی شهرها می‌تواند به بهترین نحو ممکن کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشد و به افزایش سازگاری فضاها با تراکم جمعیت منجر شود. ارزش واقعی تحولات دیجیتالی تنها زمانی دست یافتنی خواهد بود که شهرها به عنوان سیستم‌هایی هوشمند از سیستم‌های جامع عمل کنند که ارزش داده‌ها را بهینه می‌کنند. در واقع هسته دیجیتالی نقش مهمی در توانمندسازی شهرهای آینده بر عهده دارد و به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک می‌کند.

نقش دورکاری دوران کرونا در ایجاد شهرهای دیجیتالی آینده

چگونه می‌توان شهرهایی دیجیتالی به وجود آورد؟

شهر دیجیتالی همچون چتری عمل می‌کند که بسیاری از تکنولوژی‌ها را برای توانمندسازی شهرنشینان و جامعه، زیر سایه خود قرار داده است. دیجیتال نحوه زندگی، کار و یادگیری شهرنشینان را متحول می‌کند و دیگر جنبه‌های زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اعتمادسازی، استفاده حداکثری از مزایای کیفیت زندگی شهری و ایجاد آرامش مردم از لازمه‌های یک شهر دیجیتالی به شمار می‌رود که باید با دقت مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

از سوی دیگر، نوآوری‌های مداوم به پایداری شهرهای دیجیتالی کمک زیادی می‌کند و و ابزار لازم را در اختیار مردم برای دسترسی به داده‌های مورد نیاز در خصوص محل زندگی خود قرار می‌دهد. مقامات شهری برای پیوند مفهوم شهر هوشمند با زندگی مردم باید از مدیریت کارآمد برخوردار باشند، اقداماتی کوچک اما مداوم و صحیح انجام دهند، با تمام ذی‌نفعان به همکاری بپردازند و در نهایت، نقش شهروندان را به درستی تشخیص دهند.

وجود شهرهای دیجیتالی امری ضروری برای زندگی شهری در آینده است که طی چند سال اخیر، به تدریج در اغلب نقاط دنیا شکل گرفته است. پاندمی کرونا نباید شهرها را به مناطقی متروکه تبدیل کند، بلکه باید بیشتر از قبل برنامه‌ریزان را به توسعه و ایجاد تحولات مثبت سوق دهد.

نقش دورکاری دوران کرونا در ایجاد شهرهای دیجیتالی آینده

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 486076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.