از خاک و خاکستر تا خانه اردیبهشت اودلاجان

عضو شورای شهر تهران گفت: خانه موسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت اودلاجان توسط سه چهره معمار و سینمایی تأسیس شده تا محله به داشتن یک مؤسسه فرهنگی‌هنری نیز شناخته ‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق شناس در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"از خاک و خاکستر تا خانه اردیبهشت اودلاجان

خانه‌ای که حمام و خزینه‌اش یادگار فاخری از دوران زندیه است و در در عصر ناصری محل سکونت خانواده «میرزامحمد ناظر» بود، در کوران حوادث، پس از کوچ خانواده پیاب از آن در ۱۶ سال پیش، به مرور تبدیل به مخروبه و مامن آسیب‌یافته‌هایی شد که برای فراموشی غم روزگار، به بدترین روش، و غمناک‌ترین شکل تخدیر ذهن با مواد، رو آورده‌اند.

امروز این خانه با اصل و نسب ولی نگون‌بخت و ویرانه، پس از ۱۸ ماه کار مداوم، به همت یک عاشق فهیم و آشنا به کار، مهندس مرباغی تبدیل به «خانه اردیبهشت اودلاجان» شده تا گلی باشد از تبار اردیبهشت بر سینه محله‌ای فاخر شهر به نام اولادجان.

در این خانه است که هر هفته، صبح چهارشنبه، نشریه‌ای با همین نام منتشر می‌شود که بقال و سلمانی محل توزیعش می‌کنند و دوستان روشنفکر و فرهیخته نیز مشتری مجازی آن هستند. نشریه‌ای که عامل پیوند «خانه» با محله شده.

به نشانی همین «خانه» است که «مؤسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت اودلاجان» توسط سه چهره معمار و سینمایی تأسیس شده تا محله به داشتن یک مؤسسه فرهنگی‌هنری نیز شناخته‌شود. این مؤسسه، که با پروانه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، قرار است جشنواره برگزار کند، کتاب منتشر کند، کارگاه‌های آموزشی برگزار کند و بسیاری کارهای فرهنگی دیگر.

الآن، بخشی از محله تاریخی اودلاجان، و کوچه برازجان با همین احیا و مرمت، کم‌کم، دارد جان تازه‌ای می‌گیرد. خانه‌های دیگری نیز احیا می‌شوند و فضای مدنی محله، کم‌کم، حال و هوای خوبی پیدا می‌کند. این «خانه» نشان داد، «با یک گل هم بهار می‌آید!»"
 

کد خبر 485992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.