دلایل آزادسازی کشتی کره جنوبی چه بود؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ بود که مقابله به مثل کرده و دارایی‌های کره جنوبی را به اندازه دارایی‌های توقیفی خود در این کشور، توقیف کند.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دلایل آزادسازی نفتکش کره جنوبی اظهار کرد: دراین‌باره دو تحلیل می‌توانیم ارائه دهیم نخست اینکه ممکن است پشت پرده توافقاتی بین دو کشور صورت گرفته باشد. باید توجه کرد که در دوره بایدن، واشنگتن مانند دوره ترامپ نظارت سفت و سختی بر اعمال تحریم‌ها وجود ندارد در نتیجه ایران و کره جنوبی سیگنال‌هایی داده و به توافقاتی رسیدند که نفتکش کره‌ای از توقیف خارج شود.

وی افزود: تحلیل دیگر این است که ایران ضمن اثبات حسن نیت و اعتماد سازی در طرف کره‌ای، منتظر بود تا روند مذاکرات در زمان حضور نخست وزیر کره جنوبی در تهران را ارزیابی کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: در حقوق بین‌الملل، اگر کشوری در کشور دیگر عملی غیرقانونی انجام دهد، برای کشور مقابل این حق وجود دارد تا به اندازه آن اقدام غیرقانونی، مقابله به مثل کند. این یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است.

امیدی تصریح کرد: توقیف دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی، مطابق قوانین سازمان ملل نیست. هیچ کشوری نمی‌تواند به صورت غیر قانونی و یک جانبه دست به تحریم بزند و کشوری مثل کره جنوبی نیز در تبعیت از آن دست به توقیف اموال بزند.

وی خاطرنشان می‌کند: این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ بود که به همان اندازه، مقابله به مثل کرده و دارایی‌های کره جنوبی را به اندازه دارایی‌های توقیفی خود در این کشور، توقیف کند.

کد خبر 485926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.