شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

آخرین اخبار از شیوع بیماری کرونا در کشور، بررسی عوامل تأثیرگذار در تعیین نرخ ارز، بررسی عوامل موثر در اعتراضات آبانماه و رایزنی‌ها برای نجات برجام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۱ فروردین ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «مردم جواب می‌خواهند» به بررسی واکنش‌های تند و متناقض مسئولان حوزه کرونا پرداخت و نوشت: نخستین اصل برای آنکه کسی لیاقت داشتن تریبونی یا مسئولیتی در کشور را داشته باشد این است که بتواند دغدغه‌های مردم را پاسخ دهد، چه در عمل و چه در زبان. امروز اما شوربختانه برخی مسئولان در هردوی این‌ها عاجز مانده‌اند. در اوج سوالات مردم آن‌ها با پاسخ‌های نامربوط، نمک بر زخم همه هستند. چیزی که بیش‌از هر زمان دیگر بیانگر شکاف میان مردم و مسئولان است و اینکه روزبه‌روز بر این فاصله افزوده می‌شود. عملاً طرفین در دو جریان متقابل یکدیگر قرارگرفته‌اند.

امروز در پاسخ به سوالات مردمی و خبرنگاران درباره مهمترین و سرنوشت‌سازترین اتفاقات این چند روز کشور اظهارنظرهایی شده است که گویی مقامات کشورمان خود را به‌کلی جدای از مردم کرده‌اند و به زبان بی‌زبانی به ملت می‌گویند: «همینی که هست!» از قرار، زمانی که آن خانم به نام کارشناس در تلویزیون اظهار کرد که هرکس از این شرایط ناراحت است می‌تواند از این مملکت برود! آن اظهار نظر فقط یک اظهارنظر نبود گویی که مانیفست نانوشته جمع درخور توجهی از مدیران است. این را به عینه امروز می‌توان در رفتارهای بسیاری از سیاسیون در رأس امور دید. مصیبت آنجایی است که مقامات هر آنچه که خود می‌خواهند انجام می‌دهند و در انتها امثال ظریف به‌عنوان وزیر خارجه می‌گوید: «مردم ما خودشان انتخاب کردند که اینگونه زندگی کنند.»

شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «شرط دلار ۱۵ هزار تومانی» به بررسی عوامل تأثیرگذار در تعیین نرخ ارز پرداخت و نوشت: اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته تلاطم شدیدی را پشت سر گذاشت و بازار ارز در میان بخش‌های مختلف سهم بیشتری از نوسانات را از آن خود کرد. به گفته کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نوسانات نرخ ارز آثار زیادی بر متغیرهای کلان اقتصادی دارد و موجب خروج سرمایه از کشور، اختلال در تولید، افزایش نوسانات سطح عمومی قیمت‌ها، نا اطمینانی اقتصادی و در نتیجه بی‌ثباتی اقتصاد می‌شود. اما ریشه مشکلات این بازار طی سال‌های اخیر چه بود؟ برخی‌ها در پاسخ به این پرسش نحوه عملکرد بانک مرکزی را دلیل آشفتگی بازار می‌دانند و معتقدند که در کنار مسائل بین‌المللی، سیاست و رفتارهای بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز می‌تواند به تلاطم بازار ارز دامن بزند و موجب افزایش نرخ در این بخش شود. از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان عواملی همچون محدودیت‌های بین‌المللی (تحریم)، شیوع ویروس کرونا و عملکرد دیگر بخش‌های اقتصاد را مؤثر در افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر می‌دانند.

این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی نیز نظری مشابه داشته و مشکل بازار ارز را ناشی از اتفاقاتی همچون شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ بنزین می‌داند. رئیس بانک مرکزی در یک برنامه گفت‌وگوی آزاد با جمعی از اقتصاددانان به بررسی مشکلات بر سر راه بازار ارز طی سال‌های اخیر پرداخت. وی با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۸ و ۹۹ اتفاقاتی افتاد که کار مدیریت ارز را مشکل کرد گفت: «مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه را متأثر کرد. اواخر سال ۹۸ هم بحث لیست سیاه اف ای تی اف شوک دیگری را وارد کرد. من که توانستم نرخ ارز را برای یک‌ سال ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان حفظ کنم با نرخ ۱۵ هزار تومان مواجه شدم. در سال ۹۹ اتفاقات خیلی بدی افتاد از جمله کرونا، کاهش شدید قیمت نفت جهانی، قطع صادرات به دلیل کرونا، کاهش شدید قیمت بنزین و کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فولاد. به این دلایل ارزی وارد کشور نشد و صادرات نفت ما در اردیبهشت و خرداد به حداقل خود رسید و همه این‌ها شوکی را به بازار ارز وارد کرد.»

به گفته همتی تشدید کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در رابطه برجام، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه و مهم‌تر از همه تحریم ثانویه ۱۸ بانک کشور که در سطح بین‌الملل به بازار ارز ما ضربه زد.

همتی با اشاره به اینکه من تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵ هزار تا ۶۰ تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدف‌گذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد ادامه داد: «هدف‌گذاری تورمی به این معنا نیست که حتماً به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم. ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم.»

شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «وزیر کشور مسئول حوادث آبان ۹۸ است» به بررسی عوامل مؤثر در اعتراضات آبانماه نوشت: «دست وزیر کشور آلوده به خون مردم است. وی صلاحیت فعالیت در این سمت را ندارد.»

این سخنان آتشین نماینده تبریز در نقد عملکرد وزیر کشور در حوادث آبان نه‌فقط وزارتخانه تحت مدیریت این وزیر که هیئت‌رئیسه مجلس دهم و یازدهم را نیز نشانه رفته است.

وی هیئت‌رئیسه مجالس را به قبیله‌گرایی متهم کرد و گفت: «همچنان بر ضرورت استیضاح وزیر کشور پافشاری می‌کنم… در دوره دهم مجلس نیز جز متقاضیان استیضاح وی بودم… اما متأسفانه این موضوع در خانه فراموشی هیئت‌رئیسه خاک می‌خورد.»

حمله تند این نماینده مجلس به وزیر کشور در نطق روز چهارشنبه او در مجلس بی‌پاسخ نماند و محمدجواد کولیوند، معاون پارلمانی وزیر کشور، در دفاع از رحمانی‌فضلی با رد مسئولیت وزیر کشور در کشته‌ شدن معترضان آبان ۹۸، آنان را «جریان اراذل و اوباش» خواند. قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس با رد اظهارات علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: این ادعاهای گزاف و نسبت‌های خلاف‌ واقع در حالی از تریبون مجلس مطرح می‌شود که در جریان حوادث مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و از جمله در روند مدیریت بحران‌های مختلف طبیعی مثل زلزله، بازسازی نوسازی مناطق سیل‌زده و مقابله با موضوع کرونا و برگزاری موفق چندین دوره انتخابات، ورود وزیر کشور، ورود بسیار موفقی بوده است.

کولیوند روز پنجشنبه نیز در گفت‌وگویی از طرح شکایت از بیگی خبر داد و گفت: با پیگیری وزارت کشور شکواییه‌ای علیه آقای بیگی ارائه می‌شود و دستگاه قضائی، مسیر قانونی را دنبال و متخلف از قانون را به مجازات قانونی می‌رساند.

احمد علیرضا بیگی نیز در توئیتر خود به این شکایت پاسخ مثبت داده و گفت: از شکایت وزیر کشور استقبال می‌کنم؛ سابق بر این زنگنه، نوبخت، آخوندی و پوری حسینی شکایت کرده بودند! شکایت جناب رحمانی‌فضلی هم روی آنها بلکه به بهانه محاکمه بیگی این امکان فراهم شود تا مردم در جریان واقعیت‌های تلخ حوادث آبان ۹۸ قرار گیرند.

شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «پررنگ‌تر شدن امید به دیپلماسی» به بررسی رایزنی‌های برجامی پرداخت و نوشت: روز گذشته دومین دور هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش پایان یافت. بر اساس توافق صورت گرفته میان هیأت‌های نمایندگی ایران، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده آمریکا که از روز سه‌شنبه (۱۷ فروردین) تا روز گذشته در وین رایزنی‌های زنجیره‌ای را پیش بردند، دور آتی رایزنی‌های فنی و حقوقی برای احیای توافق هسته‌ای روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه مجدداً در پایتخت اتریش از سر گرفته خواهد شد.

نمایندگان ایران و ۱+۴ به عنوان بازماندگان در توافق هسته‌ای صبح روز گذشته به وقت تهران دوباره در گراند هتل دور هم جمع شدند تا گزارش رایزنی‌های فشرده صورت گرفته در دو کارگروه کارشناسی «رفع تحریم» و «نحوه بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی» را بررسی کنند. به گزارش وزارت خارجه ایران، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت. لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در پایان جلسه روز گذشته، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه ۲۵ فروردین در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده جهت تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

اتحادیه اروپا بعد از پایان دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با صدور بیانیه‌ای گفت در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شد. بر اساس ترجمه خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه به صورت حضوری ادامه پیدا کرد. کمیسیون مشترک، مسؤولیت نظارت بر برجام را برعهده دارد. این جلسه به ریاست «انریکه مورا»، معاون «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که در آن نمایندگان ایران، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه حضور داشتند. سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام و اجرای مؤثر آن نیز مورد بحث قرار گرفت. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای مقدمات هسته‌ای نیز اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رساندند. با توجه به بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، اعضای [کمیسیون مشترک] بر اراده خود جهت تداوم تلاش‌های مشترک دیپلماتیک تاکید کردند. هماهنگ‌ کننده [جوزپ بورل] به تماس‌های جداگانه با تمام کشورهای عضو برجام و همچنین آمریکا ادامه خواهد داد. کمیسیون مشترک، گروه‌های کارشناسی را ملزم کرد تا اقدامات خود را ادامه داده و توافق کرد تا در هفته آینده مجدداً در وین نشست برگزار کند.»

پس از پایان نشست روز گذشته، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی از حصول پیشرفت اولیه در گفت‌وگوها خبر داد و نوشت: کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. طرف‌های برجام کارهای انجام شده در سه روز گذشته توسط کارشناسان را بررسی کردند و با رضایت پیشرفت اولیه حاصل شده را مورد توجه قرار دادند. کمیسیون هفته آینده برای ادامه این حرکت مثبت، تشکیل جلسه خواهد داد.

شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «مواضع ایران قاطع و روشن است در وین چه می‌کنید؟» نوشت: دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز جمعه ۲۰ فروردین برگزار و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.

ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستورکار نشست دیروز بود.

در نشست دیروز، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

اتحادیه اروپا بعد از پایان دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با صدور بیانیه‌ای گفت در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس‌ هیئت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجدداً تاکید کرد: لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتی تاکید کرد همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود.

ظریف در خصوص تنها گام موجود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نوشت: ایران مسیر منطقی برای پایبندی کامل به برجام را ارائه می‌کند: ایالات متحده -که این بحران را ایجاد کرد- اول باید به تعهد کامل بازگردد؛ ایران بعد از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.

متأسفانه مقامات وزارت خارجه تحریم‌های ضد ایرانی را به دوره ترامپ خلاصه می‌کنند، این در حالی است که مطالبه ایران لغو دائمی تمامی تحریم‌هایی است که در دولت‌های مختلف آمریکا علیه کشورمان وضع شده است.

شرط دلار ۱۵ هزار تومانی

کد خبر 485849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.