سیاستی برای توسعه اقتصادی یا تغییر مناسبات منطقه‌ای؟

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق که تکاپوهای مراودات خارجی دولتش طی هفته‌های اخیر زیاد شده، در راس هیئتی پر شمار از مقامات سیاسی، اقتصادی و استانداران مرزهای جنوبی عراق، برای افزایش مروادات با عربستان، به ریاض سفر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق، در رأس هیئتی از وزرای خارجه، کشور، دارایی، نفت، کشاورزی و مسکن عراق پس از گذشت یازده ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق، هفته گذشته وارد ریاض شد و با شلیک ۲۱ گلوله توپ مورد استقبال قرار گرفت.

در جریان سفر الکاظمی به عربستان سعودی توافق نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم ریاض در عراق را پنج برابر افزایش و به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال رسید؛ سعودی‌ها همچنین از تأسیس یک صندوق مشترک سرمایه‌گذاری به ارزش ۳ میلیارد دلار برای پیشبرد پروژه‌های مشترکی که در این سفر مورد توافق قرار گرفت خبر داده‌اند. در ابوظبی هم در پی رایزنی‌های کاظمی با مقام‌های امارات متحد عربی، توافق شد که ابوظبی سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در عراق انجام دهد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در نشست هیئت دولت این کشور گفت که دو سفر اخیر به عربستان و امارات کاملاً موفقیت‌آمیز بود.

او در ادامه اشاره کرد که این دو سفر بسیار مهم بوده و تمایل «دوستانه» برای «حمایت» از عراق در این مرحله را مشاهده کرده است و این روحیه را به روش کار دائمی با تمامی همسایگان خود و جامعه جهانی تبدیل خواهد کرد.

همچنین در جریان سفر الکاظمی به امارات، وی و محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی پیرامون اهمیت توسعه و تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصادی، توسعه تجاری، افزایش تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری میان دو کشور توافق نظر داشتند و علاوه بر آن امارات سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در عراق را اعلام کرد.

استقبال گرم محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل پادشاهی عربستان سعودی از مصطفی کاظمی، نشان از آمادگی ریاض برای بهبود روابطش با بغداد بعد از سه دهه داشت.

الکاظمی نهایتاً یکشنبه با دستی پر از وعده سرمایه‌گذاری به ارزش ۶ میلیارد دلار از سوی دو کشور حاشیه خلیج‌فارس به بغداد بازگشت. حالا اما این سوال مطرح است که به جز دستاوردهای سیاسی و اقتصادی، این سفر چه اهدافی به دنبال داشته است؟

عربستان به دنبال کاهش نفوذ ایران در عراق است

فرزان شهیدی، کارشناس مسائل عراق دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دستاورد سفر الکاظمی به عربستان سعودی بنا بر اعلام دولت عراق در راستای توسعه روابط بین دو کشور انجام شده است؛ توافقات فراوانی در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور منعقد شده است.

به گفته وی، بنا بر اعلام دولت عراق، به موجب توافقنامه اقتصادی امضا شده بین دو کشور مقرر شد که صندوقی با اعتبار ۳ میلیارد دلار در عراق با حمایت عربستان سعودی ایجاد شود.

به عقیده این کارشناس مسائل عراق، سفر الکاظمی به عربستان سعودی و امارات باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین نیروهای مقاومت و مردم عراق شده است، زیرا عربستان سعودی و امارات متحده با رژیم صهیونیستی ارتباط مناسبی دارند و ممکن است در راستای برقراری ارتباط بین عراق و سعودی و امارات فشارهایی مبتنی بر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دولت عراق وارد شود.

به گفته شهیدی، مصطفی الکاظمی هنگام ورود به آسمان عربستان سعودی با استقبال بی نظیری روبه‌رو شد که این موضوع نشان دهنده تمایل سعودی‌ها به بازگشت عراق به جمع کشوران عربی سازش کار است.

وی خاطرنشان می‌کند: نگرانی دیگر مردم عراق از سفر مصطفی الکاظمی به عربستان سعودی فاصله گرفتن این کشور از محور مقاومت و به ویژه سیاست‌های ایران است؛ زیرا واضح است که عربستان سعودی به دنبال کاهش نفوذ ایران در عراق است.

مردم عراق به عربستان بدبین هستند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز می‌گوید: سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به عربستان سعودی در چهارچوب تلاش رژیم آل سعود برای تأثیرگذاری سیاسی و اقتصادی بر عراق است؛ زیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تصمیم دارد با هدف ورود عراق به مجموعه پان عربی، حلقه ارتباطی این کشور با ایران را کمرنگ‌تر کند.

به گفته وی، ولیعهد عربستان به دنبال کاهش ارتباط بین بغداد و تهران است، تا از نفوذ ایران در بین گروه‌های سیاسی و مردم عراق جلوگیری کند.

به عقیده این کارشناس مسائل خاورمیانه، استقبال گسترده عربستان سعودی از مصطفی الکاظمی که در حد یک رهبر منطقه‌ای بود، با هدف سرپوش گذاشتن بر تمامی جنایات عربستان سعودی در عراق صورت گرفت.

هانی زاده معتقد است که الکاظمی و دولت بغداد تمایل به ارتباط گسترده با عربستان سعودی دارند، اما مردم عراق اجازه نمی‌دهند دولت این کشور به بهانه جذب سرمایه گذار به کشورهای امارات و سعودی‌ها نزدیک شود.

به گفته وی، الکاظمی اگر بخواهد فراتر از دایره اعتقادی مردم عراق عمل کند و در راستای اهداف بن سلمان گام بردارد، قطعاً با واکنش قاطع مردم و جریان‌های سیاسی مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: مردم عراق دیدگاه خوبی نسبت به دخالت‌های عربستان سعودی در این کشور ندارند؛ زیرا در دوران رژیم بعث عراق، کشورهای عربستان سعودی و امارات نقش به سزایی در سرکوب مردم داشتند.

کد خبر 485828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.