مذاکرات را تا جایی که نظراتمان تامین بشود ادامه خواهیم داد/ناامید نیستیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ اظهار کرد: ما نظرات خود را با منطق بیان می‌کنیم و محکم پشت این نظرات ایستاده‌ایم و مذاکرات را تا جایی که نظراتمان تأمین بشود ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایمنا، سیدعباس عراقچی در مورد نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه در وین برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که سابقاً هم توضیح داده شده بود این کمیسیون مشترک تشکیل شد تا مذاکرات بین ایران و بقیه اعضای برجام برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در برجام صورت بگیرد.

وی ادامه داد: شکل کار هم به این صورت بود که ما با اعضای برجام مذاکره می‌کردیم و آنها هم از مسیر دیگری با آمریکایی‌ها به صورت جداگانه.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما دو گروه کاری تشکیل دادیم یک گروه در خصوص رفع تحریم‌ها و یک گروه در خصوص هسته‌ای، گفت: این دو گروه در طول تقریباً سه روز مباحث فشرده‌ای داشتند و می‌توانیم بگوییم که مقدار زیادی کار را جلو بردند.

وی افزود: چهارچوب‌های اقداماتی که طرفین باید انجام بدهند الان مقداری روشن‌تر از گذشته شده است. بعضی از اقدامات صریحاً الان مشخص است.

در مورد اینکه طرفین چگونه باید این اقدامات را انجام بدهند و اینکه باید در یک مرحله باشد بحث شده و فعلاً روشن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: هنوز مقداری کار باید ادامه پیدا کند تا لیست اقداماتی که هر طرف در یک مرحله باید انجام بدهند آماده بشود و توافق در مورد آن صورت بگیرد و ما اطمینان حاصل کنیم که همه تحریم‌هایی که باید برداشته شود، باید برداشته شود.

وی تصریح کرد: منظور از همه تحریم‌ها تمام تحریم‌هایی است که آمریکا طبق برجام موظف است آنها را بردارد همه تحریم‌هایی که در طول چهار سال گذشته در دوره آقای ترامپ وضع شده همه باید به صورت کامل لغو شود.

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با خبرنگار صدا و سیما در وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: هفته پرکاری بود و رایزنی‌های مستمر بین همه طرف‌ها جریان داشت. ما با سه کشور اروپایی به صورت جداگانه و همچنین با چین و روسیه ملاقات‌های دوجانبه داشتیم، و این دیدارها خیلی کمک کرد که بحث‌ها جلو برود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: می‌توانم بگویم که در مسیر قرار گرفتیم ولی مسیر پیش رو مسیر پر سنگلاخ و مشکلی است و کار زیادی می‌برد و احتیاج به اراده سیاسی قوی در سمت آمریکا دارد که تصمیم بگیرد تا همه تحریم‌های خود را بردارد و امیدوار هستیم که به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه قرار بر این شد که هیئت‌ها برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود برگردند و هفته آینده روز چهارشنبه مجدداً این نشست را با حضور کشورهای ۱+۴ از سر خواهیم گرفت، افزود: همین که در شرایط سخت کرونا که وین هم در قرنطینه کامل است کشورهای عضو برجام با ترتیبات و پروتکل‌های خاص بهداشتی به اینجا آمدند برای چنین بحث مهمی، نشان‌دهنده جدیت آنها برای احیای مجدد برجام است. این روحیه مثبت و جدیت را در اعضای برجام دیدیم و آنچه که آنها در مذاکرات هم نشان دادند بر همین جهت است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: من فکر می‌کنم فضای مذاکرات مثبت و سازنده است تا الان مسیر را مقداری جلو رفتیم ولی این طور نیست که بگوییم که حتماً این مسیر به انتها می‌رسد، مشکلات زیادی سر راه وجود دارد ولی ناامید نیستیم.

وی ادامه داد: هر طرف مواضع خود را دارد اگر این مواضع با یکدیگر انطباق داشت که نیازی به این مذاکره و گفت‌وگو نبود. به هر حال تفاوت‌هایی بین مواضع طرفین وجود دارد و این طبیعت هر مذاکره‌ای است، مذاکره باعث می‌شود این مواضع به یکدیگر نزدیکتر بشود و و خواسته‌های ما تأمین بشود و خواسته‌های طرف مقابل که به بازگشت ایران به برجام مربوط می‌شود بتواند تأمین شود.

عراقچی با بیان اینکه کار ما اینجا نزدیک کردن مواضع دو طرف است و طبیعی است که کار سخت و زمانبری است و هر کسی بر خواسته‌ها و مواضع خود پافشاری می‌کند، تصریح کرد: آنچه که به ما مربوط می‌شود این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود یعنی همه تحریم‌هایی که در دوره آقای ترامپ وضع شده و همه تحریم‌هایی که بر اساس برجام باید برداشته شود، مجموع این تحریم‌ها اگر برداشته شود و خواسته‌های ما تأمین خواهد شد مسیر برای بازگشت به برجام باز می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه لغو کامل تحریم‌ها از نظر ما یعنی همه تحریم‌هایی که در برجام به آنها اشاره شده و باید طبق برجام برداشته شود و همه تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته در دوران آقای ترامپ وضع شده است و باید برداشته شود، اظهار کرد: تمام تحریم‌ها در چهار سال گذشته به نوعی به خاطر برجام بوده و دولت قبلی آمریکا برای آنکه برجام را از بین ببرد و به خیال خود به توافق بهتری برسند مجموعه‌ای از تحریم‌ها را تحت عناوین مختلف به ایران تحمیل کردند که همه اینها باید برداشته شود چرا که به نوعی به برجام مربوط بود. این برداشتی است که ما از لغو همه تحریم‌ها داریم و طبیعتاً در این جهت هم حرکت خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: همه اعضای برجام یعنی چین روسیه و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ‌کننده دارد از بازگشت هر دو طرف به تعهدات خود و بازگشت به برجام حمایت می‌کنند و سعی می‌کنند نقش مثبتی را ایفا بکنند، بعضی از این کشورها بیشتر و بعضی کمتر. هرچقدر که در مسیر یک توافق معقول حرکت بکنند و کمک کنند به اینکه خواسته‌های ما برآورده شود طبیعی است که ما هم به رایزنی و مشورت‌های خود با آنها ادامه خواهیم داد ولی اتکای ما به آنها نیست.

عراقچی تصریح کرد: ما نظرات خود را با منطق بیان می‌کنیم و محکم پشت این نظرات ایستاده‌ایم و مذاکرات را تا جایی که نظراتمان تأمین بشود ادامه خواهیم داد.

منبع: ایسنا

کد خبر 485822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.