راهکار تازه کشاورزان اصفهان برای مطالبه حقوق آبی/از مسئولان ناامید شدیم

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کشاورزان می‌خواهند مانع از برداشت حقابه‌ها شوند، گفت: علت این مسئله آن است که مصوبات توسط دستگاه‌های مسئول اجرا نشده است.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معاون عمرانی استاندار اصفهان به کشاورزان قول داد تا در اردیبهشت ماه آب رهاسازی شود، البته معاون استاندار هم بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی این قول را به کشاورزان داده بود.

وی با اشاره به تجمع امروز کشاورزان در زاینده‌رود و پختن آش نذری، افزود: کشاورزان خبردار شدند در چند روز اخیر خروجی سد زاینده‌رود تا حدود ۵ متر افزایش یافته در صورتی که آبی به کشاورزان اختصاص نیافته است؛ وقتی از آب منطقه‌ای که پیگیر شدیم اذعان داشتند این افزایش خروجی به دلیل کفاف ندادن مقدار رهاسازی قبلی برای مصارف شرب، صنعت و اختصاص به استان یزد بوده است.

برداشت‌ها و پمپاژهای غیرمجاز آب شروع شده است

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان تصریح کرد: این موضوع به معنای این است که برداشت‌های در بین مسیر از جمله در فاصله چم آسمان تا سد زاینده‌رود در استان چهارمحال و اصفهان شروع شده که این امر سبب ناراحتی کشاورزان شده است؛ سوال کشاورزان از مسئولان این است که چرا باید در مناطق بالادست تا این حد آزاد باشند که هر زمانی که مایل هستند برداشت آب داشته باشند؟

وی با بیان اینکه کشاورزان احساس خطر کرده‌اند که ممکن است در اردیبهشت به آنها آب نرسد، خاطرنشان کرد: کشاورزان قطعنامه‌ای نوشتند که به موجب آن از اول اردیبهشت برنامه‌هایی برای مطالبه حقوق خود خواهند داشت و این برنامه آش پختن در زاینده‌رود به نوعی پیش درآمد برنامه‌های بعدی است.

امینی با بیان اینکه کشاورزان امیدی به مساعدت دستگاه‌های مختلف ندارند، افزود: به دلیل اینکه مصوبات شورای عالی آب اجرا نشد و وزارت نیرو هم که بابت برداشت‌هایی که از حقابه‌ها می‌کرده، باید طرح‌های تأمین آب را اجرا و آب را تحویل می‌داده، اما این کار را نکرده است؛ به همین سبب کشاورزان برنامه‌ریزی کردند تا خودشان از ابتدای اردیبهشت ماه به دنبال رودخانه حرکت کنند و مانع برداشت‌های غیرمجاز آب شوند.

وی تصریح کرد: در مورد خسارت نکاشت قرار شد مبالغی را به کشاورزان غرب اصفهان پرداخت کنند که البته آن هم به خاطر خسارت نکاشت امسال نیست و بخاطر بدهکار بودن آنها در سال ۹۶ و ۹۷ است؛ امسال هم هنوز برنامه‌ای برای جبران خسارات کشاورزان تعیین نشده است.

۶ شهرستان حقابه دار حوزه زاینده‌رود

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان در خصوص شهرستان‌هایی که دچار مشکلات حادتر بی‌آبی هستند، تصریح کرد: حقابه داران حوزه زاینده‌رود شامل شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، نجف‌آباد و اصفهان هستند که از پایین‌ترین نقطه زاینده‌رود، بیشترین خسارت را دیدند؛ اما در کل این شهرستان‌ها حقابه‌های خود را به طور کامل نگرفتند و طبیعی است که طبیعت همه رودخانه‌ها اینگونه است که هرچه به پایین دست نزدیک می‌شویم خسارت‌ها بیشتر می‌شود.

خسارت به پایین دست رودخانه‌ها بیشتر وارد می‌شود

وی با بیان اینکه کشاورزان بالادست هم حقوقی دارند، ادامه داد: در مورد حقابه‌ها موضوعی به نام حوزه طوماری مطرح است؛ در چهارمحال روستایی به نام چم‌طاق است که شروع حوزه تقسیمات طوماری است و به تالاب گاوخونی منتهی می‌شود؛ وقتی صحبت از حقابه می‌شود همه روستاهایی که مادی، نهر سنتی، قنات قدیمی و یا رودخانه و چشمه‌ای داشته باشند فرقی ندارد طبق ماده ۴۴ قانون آب مشمول جبران خسارت می‌شوند.

امینی با بیان اینکه خسارت‌ها به مناطق پایین دست همه رودخانه‌ها بیشتر وارد می‌شود، اظهار کرد: ۶ شهرستان حقابه طوماری دارند، اما شهرستان‌ها و مناطق بالادست طبق قانون حقابه‌دار هستند و هر جایی هم که نهر یا چشمه‌ای داشته‌اند طبق قانون حقابه‌دار محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسئولان استان‌های چهارمحال و یزد بیشتر به دنبال اصلاح مصوبه هستند تا اجرای آن؛ در صورتی که اصل مسئله با اجرای مصوبات حل می‌شد، اما در استان خودمان برای اجرای مصوبات و قانون ضعیف عمل شد؛ وزارت نیرو هم به رسالت خود که در قانون آمده عمل نکرد و در چهارمحال و یزد هم مصوباتی که باید اجرا می‌شد نشده است، به همین دلیل کشاورزان ناامید از مسئولان، می‌خواهند مانع از برداشت حقابه‌ها شوند.

امینی تصریح کرد: امیدواریم کسانی که از حقابه کشاورزان در بخش‌های مختلف چه در استان اصفهان یا در استان چهارمحال از طریق پمپاژ آب استفاده می‌کنند هر چه زودتر مشکلات را حل کنند.

به گزارش ایمنا، کشاورزان اصفهانی امروز در تازه‌ترین اقدام برای پیگیری حقوق آبی خود، در حرکتی نمادین با تجمع در بستر زاینده‌رود اقدام به طبخ و توزیع آش نذری کردند.

کد خبر 485752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.