عمویی: صنعت هسته ای کشور بالنده و پویاست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نظارت میدانی از چهار سایت هسته ای روشن بود که صنعت هسته ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از برخی سایت‌های هسته‌ای کشور اظهار کرد: به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس، عمدتاً از کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی، از چهار سایت هسته‌ای کشورمان در اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کردند.

وی افزود: نمایندگان حاضر در سایت اصفهان از واحدهای تولید میله‌ها و صفحه‌های سوخت بازدید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در سایت اصفهان روند رو به تکمیل کارخانه اورانیوم فلزی مشاهده شد. در ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه ۵ ماه زمان در نظر گرفته شده است.

عمویی خاطرنشان کرد: در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، هزار سانتریفیوژ IR2m اخیراً در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است.

عمویی افزود: کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، به منظور افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد نیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در سایت نطنز در تولید اورانیوم غنی شده مورد بهره برداری قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: در بازدید از سایت فردو مشاهده کردیم که روند تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، طبق ماده ۱ قانون، در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس همچنین از روند بهینه سازی راکتور خنداب اراک هم بازدید کردند. تکمیل بهینه سازی این راکتور که خواسته نمایندگان ملت در ماده ۵ قانون اقدام راهبردی بوده و با سرعت خوبی پیش می‌رود.

عمویی تاکید کرد: در نظارت میدانی از این چهار سایت هسته‌ای روشن بود که صنعت هسته‌ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند. سازمان انرژی اتمی هم گام‌های اساسی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برداشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی برای نظارت مستمر خود بر اجرای قانون و پیگیری سایر تکالیف قانونی در تهران نیز جلساتی را با مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار خواهند کرد و گزارش دقیقی از اقدامات صورت گرفته به مجلس شورای ارائه خواهند داد.

کد خبر 485741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.