اجرای ۲ پروژه شهری مشهد با «خیرین شهریار»

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به‌واسطه اجرای طرح خیرین شهریار، دو پروژه در اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرد که هدف اصلی آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

سید محسن حسینی پویا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عملکرد مدیریت شهری مشهد در سال ۹۹، اظهار کرد: بر خلاف روند کلی اقتصاد کشور، از لحاظ مالی و اجرایی مدیریت شهری مشهد سال خوبی را پشت سر گذاشت و در شهرداری مشهد با تمهیداتی که اندیشیده شد توانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی افزود: شهر، در رکود کشور به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده بود و فعالیت و کار در آن جریان داشت. فارغ از اینکه اولویت با اجرای کدام پروژه‌های شهری بود، اینکه اجرای پروژه‌ها باعث رونق بازار اشتغال شد جای خرسندی دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مصوبه خیرین شهریار، تصریح کرد: در این مصوبه از کمک خیرین برای موضوعات شهری استفاده می‌شود که این موضوع به خوبی اجرا شد و به‌واسطه آن دو پروژه در اسفند ماه سال گذشته آغاز به کار کرد که هدف اصلی آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ در شرایط کنونی این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا منابع موجود خیرین تا حدی مشکلات را حل کند.

افزایش دسترس‌پذیری گروه‌های خاص

وی در رابطه با منشور حقوق شهرنشینی ادامه داد: سال ۹۸ مصوبه‌ای تحت این عنوان داشتیم که در سال گذشته، برخی اقدامات با توجه به همین مصوبه انجام شد و خیرین شهریار یکی از این اقدامات بود که مشارکت مردمی را افزایش داد و به بخش عمومی کمک‌های زیادی برای کاهش معضلات شهرب کرد.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: طرحی برای رفع تبعیض‌ها میان گروه‌های خاص شهر و دیگر شهروندان نیز در دستور کار بود تا افرادی که کمتر امکان استفاده از امکانات عمومی را دارند بتوانند از این خدمات استفاده لازم را ببرند.

وی افزود: این گروه شامل کودکان، معلولان و زنان بود که از فقر بیشتری در استفاده از امکانات شهری بهره‌مند بودند که در این راستا، اداره "شهرهمگان" در شهرداری آغاز بکار کرد و بسیاری از پروژه‌ها پیوست‌های لازم برای این سه دسته انجام شد تا امکانات شهری در دسترس آنها باشد که نمود آن در دسترس‌پذیری این گروه‌های خاص به در پیاده‌روها، پارک‌ها و راه‌های پیاده محوری که احداث شده‌اند قابل مشاهده است.

جلب مشارکت دستگاه‌های دولتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرار دادهای شورای اسلامی شهر اضافه کرد: تفاهم نامه‌ای در اواخر سال گذشته تنظیم شد که مشارکت ۲۰ دستگاه دولتی و غیر دولتی را برای کاهش مشکلات اجتماعی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه شامل کودکان کار، متکدیان، معتادان متجاهر، زنان و دختران آسیب دیده یا در معرض آسیب و بیماران روانی دارای حالت خطرناک جلب می‌کرد.

حسینی پویا با بیان اینکه برای تحقق این تفاهم نامه با دادگستری و دادستانی هماهنگی شده است، گفت: قرار شد برای ساماندهی این پنج دسته که در معرض آسیب هستند مکان‌هایی در نظر گرفته شود سپس برای آنها اشتغالزایی شود همچنین برای این موضوع سعی داشتیم از خیرین و اداره فنی حرفه‌ای استفاده کنیم تا شرایط این افراد در معرض آسیب بهبود یابد.

وی افزود: یک مجتمع قضائی با این زمینه و با تاکید بر موضوعات مددکاری با همکاری شهرداری راه اندازی شده است که این موضوعات در آنجا پیگیری می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد گفت: شورای شهر مشهد در بحث طرح تفصیلی اطراف حرم نهایت تلاش خود را انجام داد و تا حد توان از حقوق مکتسبه‌ای که برای مردم در این طرح ایجاد شده بود دفاع کرد البته برخی نقاط همچنان محل بحث بوده و پرونده آن باز است که با نظارت دادگستری برای تعیین تکلیف آن‌ها اعمال نظر می‌شود.

کمترین استفاده از قانون ماده ۹ در تملکات شهرداری

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر اضافه کرد: در بحث تملک، شهرداری را موظف کردیم که تا حد امکان برای طرح‌های عمومی با توافق تملک را انجام بدهد و از ماده ۹ کمتر استفاده کند. این اقدام از سیاست‌های کلی ما بوده و شهرداری نیز به خوبی آن را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در تملک‌هایی که شده است به تعداد انگشتان دو دست از اعمال ماده ۹ استفاده شده است که یقیناً کمتر از گذشته انجام می‌شود.

حسینی‌پویا ادامه داد: شفافیت و ثبات در روند این کارهای اساسی، از برنامه‌های ما برای مدت زمان باقی مانده از دوره شورای پنجم است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، یک کار پژوهشی نیز در دست اقدام است که باز زیر مجموعه همان تدوین منشور حقوق شهرنشینی می‌شود و با اجرای آن، پروتکل‌های موردنیاز شهروندان در حوزه‌های مختلف مانند ساخت‌وساز، ترافیک، رفتار مناسکی و آپارتمان نشینی را به آن‌ها آموزش می‌دهد تا به‌طور مثال فرهنگ شهرنشینی یا فرهنگ ساخت‌وساز به نحوی میان شهروندان نهادینه شود که همراه با حفظ حقوق سایرین باشد.

حسینی‌پویا تصریح کرد: این موضوعات در یک دفترچه چاپ و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که که امیدوارم تا اردیبهشت ماه به سرانجام برسد؛ این طرح در صورت اجرا از آن دسته اسناد است که برای سایر شهرها قابل استفاده خواهد بود.

کد خبر 485738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.