اعطای مجوز شکار به گردشگران روس صحت داشت؟

زیان جبران‌ناپذیر به تالاب‌ها، شمار گوزن‌های زرد ایران، جزیره مصنوعی در دریای خزر، احتمال باروری یوزپلنگ ایران و تکذیب خبر اعطای مجوز شکار به گردشگران روس را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نادیده گرفتن مسائل محیط زیستی در حوزه‌های آب زیان‌های جبران ناپذیری به تالاب‌ها و رودخانه‌ها وارد کرده است.

احمد رضا لاهیجان زاده با اشاره به بحران‌هایی که در حال حاضر تالاب‌هایی چون انزلی با آن روبرو هستند، اظهار کرد: رشد بی‌رویه گونه مهاجم سنبل آبی یک بحران است، این گیاه سطح زیادی از تالاب را تحت پوشش قرار داده و باعث مصرف بالای اکسیژن تالاب شده است؛ که ایجاد این شرایط بی هوازی موجب مرگ تالاب در آینده می‌شود.

وی افزود: گونه‌های مهاجم گیاهی و یا جانوری اگر وارد یک منطقه شوند، قابل حذف شدن نیستند، اما می‌توان آنها را مدیریت کرد و یکی از روش‌های مدیریتی بهره‌گیری از این دستگاه بوده و در نظر داریم برای ساخت دو دستگاه دیگر با وزارت دفاع قرار داد منعقد کنیم.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تالاب انزلی از اکوسیستم‌های مهم ایران و جهان بشمار می‌رود و در کنار خود مشکلات زیادی نیز دارد که امید است با کمک مجموعه مدیران استانی با محوریت استاندار این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص تعیین حریم تالاب نیز گفت: اصلاحات تعیین حریم روستاهایی که در حاشیه تالاب واقع شده توسط وزارت نیرو انجام شده و ظرف ماه آینده استانداری‌های استان‌های شمالی باید نقشه‌های خود را با آن مطابقت دهند.

اعطای مجوز شکار به گردشگران روس صحت داشت؟

شمار گوزن زرد ایرانی در پناهگاه دشت‌ناز مازندران از ۵۰ رأس گذشت

محیط‌زیست مازندران از تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز میاندورود در سال جدید خبر داد. این گوساله به تازگی متولد و به جمع ۵۰ گوزن زرد ایرانی پناهگاه دشت ناز اضافه شد.

نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در مازندران امسال چند روز زودتر از سال گذشته متولد شد. پارسال اولین گوساله گوزن زرد ایرانی ۲۲ فروردین متولد شده بود. گوزن‌های زرد ایرانی پناهگاه حیات وحش دشت ناز پارسال ۱۱ گوساله زاییده بودند ولی امسال احتمالاً تعدادشان بیشتر خواهد بود. بررسی آماری سالانه نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته پنج رأس گوزن زرد ایرانی در این پناهگاه تلف شدند.

فروردین سال گذشته همزمان با تولد نخستین گوساله، ۴۴ رأس گوزن زرد در پناهگاه حیات وحش دشت ناز نگهداری می‌شد که تعدادشان با تولد ۱۱ گوساله در طول سال باید به ۵۵ رأس می‌رسید ولی طبق اعلام محیط زیست مازندران هم اکنون ۵۰ رأس گوزن زرد در پناهگاه وجود دارد که با گوساله تازه متولد شده تعدادشان به ۵۱ رأس رسیده است.

مسئولان محیط زیست مازندران اعلام کرده‌اند که تعدادی از گوزن‌های زرد سال گذشته به خاطر کهولت سن تلف شدند. گوزن زرد ایرانی که با نام علمی " Dama mesopotamica " شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد. گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال‌های سفید دارد. غذای اصلی این حیوان هم ذرت، جو و بلوط است.

اعطای مجوز شکار به گردشگران روس صحت داشت؟

محیط‌زیست مازندران مجوزی برای ساخت جزیره مصنوعی صادر نکرد

محیط زیست مازندران اعلام کرد که تاکنون هیچ مجوزی برای ساخت جزیره مصنوعی در دریای خزر صادر نکرده و درباره موضوع ایجاد چنین جزیره‌ای در محدوده آب‌های ساحلی نوشهر هم درخواستی دریافت نشده است.

ساخت جزیره مصنوعی در محدوده ساحلی نوشهر را اخیراً شهرداری این شهر مطرح و اعلام کرد که بزودی کار ساخت آن با مشارکت سرمایه گذار قطری آغاز می‌شود.

اگر چه اظهارنظر شهردار نوشهر در این باره بلافاصله با واکنش منفی کارشناسان از بعد توانایی فنی و اقتصادی مواجه شد و برخی از کارشناسان هم بر این اعتقاد بودند که شهرداری قبل از دریافت مجوزهای لازم نمی‌تواند وعده اجرای چنین پروژه‌هایی را بدهد، ولی شهردار نوشهر مدعی شد که مجوز و موافقت اولیه این طرح را اداره کل سازمان بنادر و دریانوردی استان مازندران و میراث فرهنگی و گردشگری اخذ کرده است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران گفت: شهرداری نوشهر تاکنون برای دریافت مجوزهای زیست محیطی درخواستی برای این اداره کل ارسال نکرده است.

کیوان نصیر احمدی افزود: اجرای این طرح بدون ملاحظات زیست محیطی تبعات فراوانی برای دریای خزر خواهد داشت و عملاً منع قانونی دارد.

وی با اعلام اینکه پروسه صدور مجوزهای زیست محیطی هم طولانی است و حدود هفت ماه زمان می‌برد، گفت: برای صدور مجوزهای زیست محیطی، کارشناسان ما باید طی چندین مرحله با حضور در منطقه اقدامات پایشی انجام دهند.

اعطای مجوز شکار به گردشگران روس صحت داشت؟

احتمال باروری یوزپلنگ ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان معتقد است تابستان امسال در صورت بارور شدن یوزپلنگ «ایران» می‌توان چشم انتظار به دنیا آمدن توله‌هایش بود و باید دید این اتفاق خوشایند در پارک ملی توران استان سمنان واقع در شهرستان شاهرود رخ می‌دهد یا خیر؟

امیر عبدوس اظهار کرد: اواخر فروردین آغاز فصل تولیدمثل یوزپلنگ است و اگر لقاح انجام بگیرد می‌توان در تابستان منتظر زایش یوزپلنگ ایران بود.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

وی ادامه داد: مدت زمان بارداری یوزپلنگ‌ها در حدود سه ماه است و اکنون در ایران شواهدی از تمایل به باروری مشاهده می‌شود و اگر لقاح انجام نشود یک ماه بعد فرصت مهیا می‌شود و در نهایت زمان دیگر جفت گیری یوزپلنگ پاییز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار کرد: تکثیر یوزپلنگ در اسارت اولین تجربه در کشور است که تمام اقدامات به دست توانمند متخصصان ایرانی در حال انجام است.

اعطای مجوز شکار به گردشگران روس صحت داشت؟

خبر اعطای مجوز شکار به گردشگران روس در خراسان رضوی تکذیب شد

سازمان حفاظت محیط زیست خبر اعطای مجوز شکار به گردشگران روس در استان خراسان رضوی را که مدتی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تکذیب کرد.

پیرو انتشار ویدئویی از حضور شکارچیان خارجی که به مناطق حفاظت شده استان خراسان رضوی نسبت داده شده بود، روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این ویدئو، مربوط به سال ۹۵ و قرق اختصاصی منصورآباد استان یزد است.

ویدئویی در فضای سایبری با عنوان «اعطای مجوز شکار به گردشگران روس در استان خراسان» منتشر شده بود، به اطلاع می‌رساند که این ویدئو مربوط به استان خراسان رضوی نیست و مربوط به سال ۱۳۹۵ و قرق اختصاصی منصور آباد در استان یزد است.

کد خبر 485692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.