ادامه مذاکرات ایران و گروه ۴+۱، هفته آتی در وین

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از ادامه مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ طی هفته آتی در وین خبر داد.

به گزارش ایمنا، سید عباس عراقچی با اشاره به برگزاری نشست‌های کارشناسی بین ایران و گروه ۴+۱ ظرف دیروز و امروز و برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه گفت: فردا یک جمع بندی خواهیم داشت، جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار این کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند و تصمیم داریم بعد از آن، چند روزی را تنفس بدهیم و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود برگردند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما نیز در تهران نتیجه مذاکرات را منتقل خواهیم کرد، ان‌شاءالله ظرف هفته آینده برای ادامه مذاکرات به وین خواهیم آمد. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار بکنیم تا بتوانیم نهایتاً به آن جمع بندی‌ای که مطلوب ما است و منافع ما را تأمین می‌کند، برسیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات روند مثبت و یا منفی را طی می‌کند؟ تصریح کرد: به نظر من فعلاً در موقعیتی نیستیم که بگوییم نشست‌ها و مذاکرات مثبت یا منفی بوده، مسلماً منفی نبوده و به تعبیر من رو به جلو و سازنده است ولی هنوز زود است که بتوانم بگویم که ما روند مثبتی را داریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فضای جلسات سازنده است و مسیر ما، مسیر رو به پیشرفتی است ولی هنوز به نقطه‌ای که امیدوار باشیم که به یک روند مثبتی خواهیم رسید فاصله داریم اگرچه ناامید نیستیم.

عراقچی همچنین در بخشی دیگر از مصاحبه خود با خبرنگار صداو سیما در وین گفت: ظرف دیروز و امروز هر دو کار گروهی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل دادیم به صورت فشرده کار کردند. کارشناسان همه کشورها دخیل بودند و خیلی جامع همه مسائل را مد نظر قرار دادند و همانطور که قبلاً هم عرض کردم هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند

عراقچی در ادامه بار دیگر تاکید کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و اینها مدت هاست که کنار گذاشته شده است. کاری که ما الان انجام می‌دهیم طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا است که در مورد برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، اینکه چه تحریم‌هایی با چه مشخصاتی و چگونه همه اینها باید به صورت دقیق روشن بشود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: همه این موارد را کارگروه‌ها انجام می‌دهند تا زمانی که آماده شد و توافق شد که این مجموعه تحریم‌ها باید برداشته شود که از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران آقای ترامپ می‌شود، در آن صورت آماده می‌شود برای اینکه یکجا این عمل صورت بگیرد.

عراقچی در مورد فعالیت کارگروه دوم نیز اظهار کرد: در این کارگروه مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام بدهد تا به پایبندی کامل برگردد مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم خواهیم کرد و بحث خواهیم کرد ترتیب و توالی اقدامات چگونه باید باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را به صورت یکجا انجام بدهد، سپس ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

عراقچی با بیان اینکه چگونگی راستی آزمایی هم یک موضوع دیگر بحث ماست، اظهار کرد: اینکه دوره زمانی آن چقدر باشد، چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوار هستم که در ادامه مذاکرات بتوانیم در این موارد به جمع بندی برسیم.

عراقچی در مورد اخبار منتشر شده در مورد توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: خبر توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس صحت ندارد و همکاری‌های ما همچنان جریان دارد. هم همکاری‌هایی که مربوط به عملیات راستی آزمایی آژانس است و هم همکاری‌هایی که مربوط به کمک‌های فناوری تکنولوژیک آژانس در حوزه‌های مختلف به ایران می‌شود، ادامه دارد.

عراقچی افزود: ما حتی در موضوع ویروس کرونا هم همکاری‌هایی را به آژانس داشتیم یعنی آژانس همکاری‌هایی را با ایران داشت و در بعضی تجهیزات مورد نیاز کمک‌هایی را صورت داد.

کد خبر 485668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.