تعطیلی مشاغل به بهای بیکار شدن روزانه ۳ میلیون نفر

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله آنها میتوان به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان و اعمال محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی مشاغل و تعطیلی ۱۰ روزه در سراسر کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی با توجه به روند افزایشی ابتلاء به ویروس کرونا در کشور گفت: در شهرهای قرمز تمامی فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی اعم از ملی و مذهبی تعطیل کامل خواهند بود.‌

به گفته وی یک دوم کارکنان در مشاغل ضروری می‌توانند سر کار حضور داشته باشند و در مشاغل غیر اساسی نیز تنها دوسوم مجاز به حضور فیزیکی خواهند بود و سفر با خودروی غیر بومی و خروج خودرو بومیان از شهرهای قرمز ممنوع است.

اصفهان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

بر اساس اعلام سامانه ماسک، روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه استان اصفهان در بحران شیوع کرونا دارای ۷ شهرستان با وضعیت نارنجی، ۱۰ شهرستان با وضعیت قرمز و ۷ شهرستان با وضعیت زرد است و شهرستانی با وضعیت سفید و آبی ندارد.

حجت‌الله غلامی شامگاه سه‌شنبه _۱۷ فروردین ماه_ در نشست خبری آنلاین ستاد مقابله با کرونا در استان اصفهان با بیان اینکه ایجاد وضعیت کنونی نتیجه سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها، برگزاری دورهمی‌ها و عادی‌انگاری شرایط در ایام نوروز است، گفت: در ایام نوروز عدم نظارت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی نیز زمینه را برای به وجود آمدن شرایط فعلی فراهم کرد.

وی با اشاره به مشاغل گروه یک، تصریح کرد: مشاغلی از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه و سبزی‌فروشی‌ها، مراکز نگهداری و توزیع محصولات پروتئینی، محصولات لبنی، مراکز بهداشت و درمانی، داروخانه‌ها، مراکز تهیه و توزیع و طبخ غذا به صورت بیرون‌بر و نانوایی‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، فروشگاه‌های انواع لوازم یدکی و الکترونیکی، تعمیرات موبایل و فروشگاه‌های مصالح ساختمانی و … در شهرهای قرمز دایر خواهند بود و سایر مشاغل تعطیل هستند، در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی یک و دو از جمله بوستان‌ها و پاساژها و آرایشگاه‌ها فعال نیز هستند.

۱۵ روز پلمب برای اصناف متخلف

وی سخت‌گیری، نظارت مستمر و ویژه در اجرای محدودیت‌ها را حتمی دانست و ادامه داد: تمام دستورالعمل‌ها به فرمانداری‌ها ابلاغ شده و با متخلفان به شدن برخورد خواهد شد، مشاغل متخلف حدود ۱۵ روز پلمب می‌شوند و جرایم ۲۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی نیز همچنان پابرجا است، محدودیت‌های تردد از ۱۰ شب تا ۳ صبح نیز به قوت خود باقی است.

ادامه محدودیت اصناف تا زمانی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داریم

غلامی گفت: دوربین‌های هوشمند برای جریمه افراد متخلف که در ساعات منع تردد، در خیابان‌ها حضور دارند نیز فعال است؛ زمان پایان محدودیت‌های اصناف مشخص نیست و تا زمانی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داریم، محدودیت‌ها نیز ادامه دارد.

وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات در مدارس، تصریح کرد: برای برگزاری امتحانات مدارس تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد، دستورالعمل‌های لازم به پایانه‌ها اعلام شده و موظف به اجرا هستند، اتوبوس‌های یه ردیفه با ظرفیت یک سوم و اتوبوس‌های چهار ردیفه با یک دوم ظرفیت اجازه فعالیت دارند.

مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ در اصفهان تعطیل است

رئیس اتاق اصناف اصفهان در رابطه با تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: تعطیلی مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ به آنها ابلاغ شده و از دیروز این مشاغل به مدت دو هفته تعطیل است؛ در بین این دو هفته آمار گرفته می‌شود رنگ بندی ها مجدداً بررسی می‌شود و اگر تغییری ایجاد شده باشد برخی از این محدودیت‌ها برداشته می‌شود. اگر شرایط سخت‌تر شود محدودیت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

سهم اصناف در انتشار بیماری کرونا به اذعان ستاد ملی مقابله با کرونا فقط ۱۰ تا ۱۱ درصد است و در واقع سفرهای نوروزی باعث افزایش آمار مبتلایان کرونا شد. متأسفانه تعطیلی اصناف به عنوان تابلو اعلان خطر به کار برده می‌شود تا به مردم این پیام اطلاع رسانی شود که وضعیت شیوع کرونا وخیم است.

وی افزود: اصناف در قبال سهمی که اثرگذار است چند برابر جریمه می‌شود اما به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم و کمک به کادر پزشکی تا کنون همکاری لازم را انجام داده‌اند. اعتقاد ما بر این است که اصناف کمترین میزان سهم در انتقال بیماری کرونا در بین قسمت‌های مختلف تجمعی کشور در اختیار دارند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: دولت برنامه حمایتی جدیدی برای اصناف در نظر نگرفته است البته به فصل مالیات‌ها و پرداخت دیون کسب و کارها نزدیک می‌شویم از دولت تقاضای تخصیص وام‌هایی داریم که حداقل فرصت زمانی یک تا دو سال برای بازپرداخت داشته باشد. با توجه به تعطیلی‌های مکرر اصناف در این مدت و این موضوع که حتی در شرایط زرد نیز بسیاری خانواده‌ها تقاضای خرید خود را کاهش داده و بیشتر بر اساس ضروریات کرونایی خرید انجام داده‌اند که در ضرر و زیان اصناف اثرگذار بوده است.

جهانگیری افزود: در بسیاری از مراکز همچون فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش و رستوران‌ها حتی در شهرهای با وضعیت آبی کرونایی نیز مراجعات مردم نسبت به سال‌های عادی کمتر بوده است، بنابراین این انتظار وجود دارد که دولت در قبال دریافت دیون خود از کسبه رعایت‌های لازم را انجام دهد.

وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند!

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.

به گفته وی در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعاً ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار می‌توان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند. بنابراین تعطیلی‌ها در ابعاد مختلف به کشور خسارت وارد می‌کند. از طرف دیگر حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفی، تولیدی هستند که از کارگران فصلی استفاده می‌کنند و وقتی شبکه توزیع در فروش ناتوان شود، تولید هم کاهش پیدا می‌کند و مجبور به تعدیل نیروی انسانی خواهند شد.

تعطیلی ۱۰ روزه در سراسر کشور از شنبه اعمال می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه در ستاد ملی کرونا تصویب شد که از شنبه به مدت ۱۰ روز در کشور تعطیلی سراسری اعمال شود و بعد از آن نیز ارزیابی انجام می‌شود و اگر نیاز باشد، تعطیلی‌ها تکرار خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهرهای که در وضعیت قرمز قرار دارند، تنها مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند و فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ممنوع است، مشاغل گروه یک نیز برای تأمین مایحتاج مردم از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و …فعال هستند و سایر مشاغل غیرضروری تعطیل خواهند بود.

کد خبر 485660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.