پس‌لرزه‌های برگزیت در ایرلند شمالی

گروهی از هواداران دولت انگلیس که از شکل‌گیری موانع تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر مناطق این کشور خشمگین هستند با ایجاد نا آرامی، حمله به پلیس و تخریب اموال عمومی تنش در این منطقه ایجاد کرده و اقدام آن‌ها واکنش هایی را برانگیخته‌ است.

به گزارش ایمنا، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از تمام طرف‌ها خواست تا از طریق همکاری بایکدیگر تنش‌ها را کاهش دهند. وی با بیان اینکه اخلال‌گران متعلق به جامعه ایرلند شمالی نیستند تصریح کرد که تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره می‌توان اختلاف‌ها را کنار گذاشت.

وزیر خارجه انگلیس یادآور شد که پیمان جمعه نیک زمینه‌ای را ایجاد کرده که تمام احزاب و جوامع در ایرلند شمالی از طریق احترام متقابل در کنار یکدیگر زندگی و کار کنند.

پیمان «جمعه نیک» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس در سال ۱۹۹۸ خاتمه داده بود. اما از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانسته‌اند.

اما اعتراض‌های اخیر پس از آن شدت گرفت که حزب اتحادگرای دموکراتیک موسوم به دی‌یوپی و طرفدار بریتانیا، تصمیم پلیس برای عدم پیگیری قضائی حزب ملی‌گرای ایرلند شین فین را محکوم کرد و خواستار استعفای رئیس پلیس شد. ۲۴ سیاستمدار حزب جمهوری خواه ایرلند شمالی سال گذشته در یک مراسم سوگواری شرکت کردند که با محدودیت‌های کرونایی سازگار نبود.

معترضان خشمگین شب گذشته برای ششمین شب متوالی، با حمله به یک دستگاه اتوبوس شهری، آن را به آتش کشیدند و راننده اتوبوس و چند خبرنگار را مجروح کردند. گزارش‌ها حاکیست ۴۱ نفر از مأموران زخمی و ۱۰ معترض باززداشت شده‌اند.

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید: من از نگرانی‌های برخی گروه‌های اتحادگرا مطلع هستم و به سخنان آن‌ها گوش کرده‌ام. اما برای من روش است که تنها مسیر طرح این نگرانی‌ها از طریق مذاکره، تعامل و روند سیاسی است، نه بی نظمی و خشونت.

راب توضیح داد که در این زمینه با رهبران سیاسی، مدنی و مذهبی ایرلند شمالی ملاقات خواهد کرد تا زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را تسهیل کند. وی افزود که نخست وزیر انگلیس را نیز در جریان تحولات قرار خواهد داد.

بوریس جانسون چهارشنبه شب نیز در توئیتی نسبت به تحولات ایرلند شمالی ابراز نگرانی کرد و نوشت: از صحنه‌های خشونت‌بار در ایرلند شمالی، مخصوصاً حملات به نیروی پلیس این کشور که از مردم و کسب‌وکارها محافظت می‌کنند، بسیار نگران هستم. راه حل اختلاف نظرها، از طریق گفت‌وگو است نه خشونت یا بزهکاری.

همچنین مامر اریک سخنگوی کمیسیون اروپا امروز در نشست با خبرنگاران، نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی را محکوم و تصریح کرد که هیچ کس از این رفتارها نفعی نمی‌برد. وی از معترضان خواست تا بدون فوت وقت به ادامه خشونت‌ها پایان دهند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی را در وضعیت ویژه ای قرار داده به طوریکه از یک سو در قلمرو سیاسی انگلیس و از سوی دیگر تابع مقررات اقتصادی اروپاست. این وضعیت پیچیده در ماه‌های اخیر به ویژه در جابه‌جایی واکسن کرونا انتقادهایی را در پی داشته است.

پیشتر تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس که زمینه پایان درگیری‌ها و انعقاد پیمان جمعه نیک را فراهم کرده بود، نسبت به جدایی احتمالی ایرلند شمالی از انگلیس و پیوستن آن به جمهوری ایرلند پس از برگزیت، هشدار داده بود.

وی در گفت‌وگو با نشریه تایمز گفته بود که دیدگاه او درباره احتمال اتحاد دو ایرلند، یک پیش داوری نیست و به ارزیابی اش از نتیجه همه پرسی برگزیت در انگلیس برمی گردد. بلر بیان داشت: البته من امیدوارم که ایرلند شمالی همچنان بخشی از بریتانیا باقی بماند اما افراد زیادی خواهان اتحاد دو ایرلند هستند و احتمال اتحاد این دو به دلیل برگزیت، اجتناب ناپذیر است.

منبع: ایرنا
کد خبر 485645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.